نمایندگان گیلان در شفاف سازی پیشتاز شوند

عدم شفافیت در تصویب قانونی که می گویند شفاف سازی می کند از نکات قابل تأمل جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی است.

نمایندگان گیلان در شفاف سازی پیشتاز شوند

به گزارش ۸دی، چند روزی است که در محافل مختلف صحبت از تصمیم بهارستان نشینان از تصویب FATF سند شفاف سازی در حوزه پولی و مالی می شود  تصمیمی که ابتدای امر خوشحال کننده است چرا که فارغ از ماجراهای که پشت پرده این معاهده بین المللی است باید نمایندگان و دولتمردان منافع مردم و نظام را در این سند هم در نظر بگیرند زیرا هر چیزی که باعث شفافیت می شود بنابر قاعده حسن و قبح عقلی پذیرفته شده و قابل احترام است.

 

اما FATF چیست؟! دو دسته در رابطه با این سند اظهارنظر کرده اند.

 

دسته ای که می گویند بوی معاهده ننگین ترکمن چای به مشام شان می رسد و منافع مردم و نظام در این معاهده در نظر گرفته نشده و دسته دومی هم هستند که امضا این معاهده را برای کشور لازم و آن را برای  برای برون رفت از لیست سیاه  واجب می دانند.

 

اما اصل ماجرا هر چه باشد روشن است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت برای اینکه بتواند یک معاهده بین المللی را بپذیرد یا امضاء کند نیازمند موافقت، اجازه یا همان  تصویب نمایندگان مجلس می‌باشد.

 

پس دولت دکتر روحانی نیازمند این بود که برای امضاء FATF نظر نمایندگان مردم را هم جلب کند برای همین اکثریت نمایندگان، علی الخصوص نماینده ای که یک ماه مرخصی پزشکی دارد و در منزل بستری است، خود را به صحن مجلس برساند تا احساس مسئولیت خود را در قبال مردم به رخ بکشاند و این سند را امضاء نماید!

 

در اینجا به درست یا غلط بودن تصمیم نمایندگان در پذیرفتن و تصویب این سند کاری نداریم زیرا در آینده نه چندان دور تاریخ مشخص می کند آیا زیر بار رفتن این سند الزامی غربی ها و حقوقی که به مردم و نظام ما تحمیل می کند بوی ترکمن چای می دهد یا به اعتلای نظام و کم شدن دغدغه های مردم کمک خواهد کرد.

 

اما نمایندگان مردم در جریان تصویب CFT یکی از لوایح مهم FATF  در یک فضای غیر شفاف برای شفاف سازی تصمیم گرفتند و اجازه ندادند که  رأی مثبت یا منفی شان به این سند غربی شفاف سازی شود.

 

سوالی که پیش می آید این است که چرا نمایندگان مجلس  اجازه  نمی دهند تراز رأی آنان به این معاهده شفاف باشد و به اطلاع عموم رسانده شود؟

 

مگر با امضاء معاهده  FATF به دنبال شفاف سازی نیستند؟ پس چرا و چگونه است که  دوست ندارند یا اجازه نمی دهند که رأی مثبت یا منفی شان در این زمینه منتشر شود؟

 

آیا آدم‌های که خود شفاف سازی را نمی پسند اجازه یا صلاحیت دارند در باره شفاف سازی در امر دیگری اظهار نظر کنند؟

 

آیا نمایندگان از رأی اعتماد به این طرح واهمه دارند و به همین خاطر است که اجازه نمی دهند کسی از رأی آنان مطلع شود تا در آینده در صورت نامطلوب بودن نتیجه خود را مبرا کنند؟!

 

اینجاست که مو سپیده کرده ها می گویند حاجی قسم حضرت عباس (ع) را باور کنیم یا دم خروس را؟! شما که به دنبال شفاف سازی هستید جا ندارد عملکرد شما را حداقل در این حوزه شفاف سازی نمایید؟!

 

آیا نمایندگان، مردم را نامحرم فرض  می کنند و باور ندارند که صاحبان اصلی این نظام مردم هستند چرا که اگر این مهم را  باور داشتند نه تنها این مورد بلکه  همه امور را به اطلاع  مردم می رساندند چرا که مردم حق دارند از تمامیت تصمیمات  که در این کشور گرفته می شود مطلع شوند  و درباره آن اظهار نظر کنند این نظام، نظام مردم سالاری دینی است مگر اینکه جنابان نمایندگان محترم نظر دیگری داشته باشند.

 

“افی ای تی اف” هر چه باشد معیار نمایندگان مردم را یک بار دیگر مشخص کرده و اگر رأی نمایندگان در زمینه های مختلف همانند این سند شفاف سازی نشود باید به خود باوری و ایمان به تصمیماتی که از سوی وکلای مردم گرفته می شود شک کرد چرا که اگر باور ندارند که این سند به نفع مردم  و نظام  است چرا این سند را  تصویب کردند و اگر یقین دارند که به نفع مردم است چرا و چگونه  است که اجازه اعلام مثبت یا منفی بودن رأی شان در این زمینه را نمی دهند؟

 

بی شک عدم شفافیت در تصویب قانونی که می گویند شفاف سازی می کند از نکات قابل تأمل جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی است، از این رو به نمایندگان استان گیلان پیشنهاد می کنیم در این رابطه پیشتاز شوند و کیفیت رأی شان به این لایحه را علنی کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه