رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور خبر داد

معرفی چند رقم برنج جدید در گیلان و مازندران/ دو رقم برنج متحمل به خشکی معرفی می‌شوند

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه چند رقم برنج جدید در گیلان و مازندران معرفی می‌شوند گفت:دو رقم برنج دیگر که متحمل به خشکی و تنش‌های آبی هستند برای کشاورزان در آینده نزدیک نعرفی می‌شوند.

معرفی چند رقم برنج جدید در گیلان و مازندران/ دو رقم برنج متحمل به خشکی معرفی می‌شوند

به گزارش ۸دی، مریم حسینی با اشاره به معرفی یک رقم برنج در گیلان اظهار کرد: مؤسسه تحقیقات برنج کشور به‌عنوان یک موسسه تک‌محصولی ملی در برنامه معرفی ارقام جدید برنج، رقم جدید (رش) را برای استان گیلان معرفی کرده است.

وی با اشاره به مزیت‌های این رقم برنج افزود: این رقم با داشتن پتانسیل عملکرد بالای ۶ تن در هکتار، متحمل به بیماری بلاست و ورس بوده و از کیفیت پخت و عطروطعم مناسب نیز برخوردار است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به مزیت دیگر رقم برنج رش گفت: این رقم متوسط رس بوده و با توجه به ارتفاع بوته کوتاه‌تر در هنگام بارندگی ورس نکرده و خسارت نیز نمی‌بیند.

حسینی همچنین از معرفی رقم برنج جدید با نام پیشنهادی ( تیسا) خبر داد و افزود: مراحل پایانی رقم تیسا در کمیته نام‌گذاری ارقام در حال طی شدن است و به‌زودی این رقم برای استان مازندران معرفی می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌های این رقم از برنج نیز گفت: این رقم علاوه بر زودرس بودن دارای عملکرد بالا بوده و از کیفیت پخت مناسبی برخوردار بوده و متحمل به بیماری بلاست و ورس نیز است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه تا پایان سال جاری نیز یک رقم جدید با زمینه ژنتیکی ارقام محلی معرفی خواهد شد خاطرنشان کرد: این رقم از برنج نیز ضمن داشتن کیفیت پخت بسیار عالی مشابه ارقام محلی، مقاوم به ورس بوده و خاصیت رتون زایی خوبی نیز دارا است.

حسینی با اشاره به اینکه مؤسسه تحقیقات برنج در راستای برنامه‌های آینده‌پژوهشی و مقابله با تنش‌هایی نظیر خشکی طی سال ۹۷ و ۹۸ حداقل دو رقم متحمل به خشکی حاصل اصلاح ارقام محلی برنج را به جامعه کشاورزی معرفی خواهد کرد گفت: این ارقام در شرایط تنش خشکی افت عملکرد بسیار اندکی داشته و متحمل به شرایط کم‌آبی نیز خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه معرفی ارقام مؤسسه تحقیقات برنج به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که برای حل مشکلات کشاورزان ارقام جدید با خصوصیات موردنظر معرفی می‌شوند تصریح کرد: برای شرایط کشت مستقیم و خشکه‌کاری نیز معرفی ارقام مناسب کشت هوازی و ارقام مناسب کشت مستقیم در دستور کار قرار دارد و به‌زودی به کشاورزان معرفی می‌شود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه