جهانبخش به جنگ باد و باران می‌رود

علیرضا جهانبخش ستاره تیم‌ملی ایران و لیگ هلند در مسیر پیشرفت، سخت‌ترین لیگ دنیا را انتخاب کرده است؛ او میان برایتون و لستر و چند پیشنهاد دیگر، بندر برایتون را انتخاب کرد که هوایی خشن و منحصر به خودش را در انگلیس دارد

جهانبخش به جنگ باد و باران می‌رود

به گزارش ۸دی،  چند فصل پیش داوید دخئا دروازه‌بان منچستر یونایتد پیش از بازی با استوک گفته بود: «همیشه در زمین استوک باد شدید می‌وزد. باید با این باد کنار بیاییم و استوک را ببریم.» مارتی پرارنائو«Marti Perarnau» نویسنده کتاب «محرمانه پپ» در بخشی از این کتاب به ماجرای آب و هوای انگلیس اشاره می‌کند که در فصل اول حضور گواردیولا در منچستر سیتی به رقیب اصلی آقای تیکی تاکا تبدیل شد و او را از رسیدن به جام محروم کرد.

آب و هوای انگلیس با تمام کشورهای دیگر اروپا فرق می‌کند؛ به‌ هیچ‌وجه لیگ جزیره را نمی‌توان با لالیگا، بوندس لیگا یا سری آ و لوشامپیونا مقایسه کرد. در انگلیس حتی در تابستان هم باران می‌بارد. باران و باد به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده و اهالی بریتانیا با این هوای خشن خو گرفته‌اند اما افراد دیگری که از سایر نقاط جهان به انگلیس سفر می‌کنند همواره با چالش آب و هوا مواجه هستند و به قول انگلیسی‌ها هوا برایشان همیشه دلگیر (boring) است؛ این را نخستین‌بار که برای تهیه گزارش از آندو تیموریان به انگلیس سفر کرده بودم شنیدم. آندو هم در بدو ورود به لیگ جزیره با مشکل تطابق با آب و هوا مواجه بود. سوای باران، گاهی هوا به شدت سرد است و سوز عجیبی دارد. یادم هست که خوزه آنتونیو ریس بازیکن اسپانیایی آرسنال به دلیل شرایط سخت آب و هوا هیچ‌گاه نتوانست در آرسنال کیفیت واقعی خود را بروز دهد و سرانجام به لالیگا بازگشت. او به شدت نسبت به هوای سرد حساس بود و در مصاحبه‌هایش به دفعات این مشکل را بیان کرد.

حالا علیرضا جهانبخش ستاره تیم‌ملی ایران و لیگ هلند در مسیر پیشرفت، سخت‌ترین لیگ دنیا را انتخاب کرده است؛ او میان برایتون و لستر و چند پیشنهاد دیگر، بندر برایتون را انتخاب کرد که هوایی خشن و منحصر به خودش را در انگلیس دارد. او که به‌عنوان گرانقیمت‌ترین بازیکن تاریخ برایتون به لیگ جزیره رفته هنوز نتوانسته در قامت یک ستاره ظهور کند و نمایش‌های درخشانش در آلکمار را به هواداران برایتون ارائه نماید. جهانبخش در انگلیس از سوی هواداران و رسانه‌ها به شدت تحت فشار قرار گرفته و از سوی دیگر علاقه‌مندان به فوتبال در ایران پیگیر او هستند که چرا گران‌ترین انتقال تاریخ فوتبال ایران و برایتون در ترکیب ثابت قرار نمی‌گیرد؟ آیا او دچار افت شده و جهانبخش سابق نیست؟

هوای سخت انگلیس یکی از چالش‌های اصلی جهانبخش است که با فوتبالی سرعتی و تکنیکی شناخته می‌شود اما در باد و باران شدید جزیره باید مقابل حریفانی که بازی مستقیم- ارسال از کناره‌ها در ذات فوتبال انگلیس است و برای خودش یک سبک متفاوت محسوب می‌شود- فوتبالی متفاوت از خودش ارائه کند. جهانبخش به استثنای بازی این هفته مقابل وستهم در سایر بازی‌ها نیمکت‌نشین بود و برای ۱۰تا ۱۵ دقیقه پایانی به زمین آمد. حال پرسش این است که سرمربی برایتون به بازی او اعتقاد ندارد؟ وقتی برایتون مبلغ ۱۳ میلیون پوندی را برای خرید جهانبخش به آلکمار پرداخت، بی‌شک روی او حساب ویژه‌ای باز کرده و قرار نیست به سادگی از کنار این بازیکن گذشت اما در انگلیس قواعدی وجود دارد که با تمام لیگ‌های دنیا متفاوت است و اغلب مربیان از آن پیروی می‌کنند. وقتی آندو تیموریان پس از ۶-۷ هفته نیمکت‌نشینی از انتخاب خود پشیمان شده بود و تصور می‌کرد که بیگ سم به او اعتقادی ندارد، یک‌روز از سرمربی بولتون وقت گرفت تا با او درباره وضعیت و آینده‌اش صحبت کند. سم آلاردایس در جواب حرف‌های آندو به نکات جالبی اشاره کرده بود: «من به شدت بازی تو را دوست دارم و شک ندارم که تو به پدیده بولتون تبدیل می‌شوی اما باید صبر کنی تا با سیستم و شیوه بازی تیمم آشنا شوی.» این صحبت‌های آلاردایس قوت‌قلبی برای آندوی ناامید بود تا جدی‌تر تمرین کند و پس از چند هفته مثل جهانبخش آرام آرام به ترکیب نزدیک شد. ابتدا ۱۰-۱۵ دقیقه به بازی گرفته می‌شد تا نیم‌فصل که خودش را نشان داد و در بازی با دونکستر در جام اتحادیه در ترکیب اصلی بازی کرد و ۲ گل زد. از آن به بعد آندو به ترکیب اصلی رسید. مقابل آرسنال در جام حذفی انگلیس ۹۰ دقیقه بازی کرد و نمایش قابل دفاعی برابر ستاره‌های آرسن ونگر داشت. آندو در لیگ هم به ترکیب ثابت رسید و تا جایی پیش رفت که دو هفته مانده به پایان لیگ جزیره برابر چلسی ۹۰ دقیقه در استمفورد بریج در ترکیب بود و یک پاس گل داد تا مورینیو از قهرمانی باز بماند و یونایتد یک هفته جلوتر قهرمانی‌اش را تثبیت کند. در تیم مورینیو بازیکنانی نظیر بالاک، اسین، لمپارد، جان اوبی میکل و … در خط میانی بازی می‌کردند اما آندو در آن بازی بالاترین نمره را از رسانه‌های انگلیسی گرفت؛ اگرچه در فصل دوم اشتباهاتی مرتکب شد و با رفتن آلاردایس نتوانست جایگاه خود را باز یابد.

بحث آندو نیست؛ صحبت از علیرضا جهانبخش است که در انگلیس هنوز نتوانسته جایگاه خود را تثبیت کند. جهانبخش باید حرف آندو را آویزه گوشش کند که بعد از انتشار خبر پیوستن او به برایتون در اس‌ام اس تبریک برایش نوشته بود: «به سخت‌ترین لیگ دنیا رفتی… باید با باد و باران و حریفان بزرگ بجنگی و محکم باش که یک‌سال بعد می‌توانی ستاره برایتون باشی.»

علیرضا جهانبخش احتیاج به زمان دارد؛ او باید ابتدا با خودش مبارزه کند و روحیه‌اش را بالا ببرد و بعد به فکر تطبیق با آب و هوای خشن جزیره باشد. حرف‌های داوید دخئا درباره باد استوک یادتان هست؟ جهانبخش اگر در انگلیس موفق به، به ثمر رساندن ۶-۷ گل برای برایتون شود، به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد و به یک بازیکن موفق در لیگ جزیره تبدیل می‌شود. آقای گل هلند برای اثبات خودش برنامه‌هایی دارد. او به پیشنهاد لستر جواب منفی داد چرا که می‌دانست آنجا رقابت سخت‌تری در انتظارش هست و انتخاب برایتون تصمیم منطقی و درستی بود که جهانبخش اتخاذ کرد. او حتما برای ادامه مسیر در لیگ انگلیس برنامه‌هایی دارد. جهانبخش که همواره فوتبالیستی معقول و متفاوت در میان بازیکنان ایرانی بوده حتما برای رسیدن به موفقیت در انگلیس تمام توانش را به کار می‌گیرد و اگر بر آب و هوای خشن جزیره فائق بیاید، در توانایی فنی او تردیدی نیست که در رقابت با هم‌پستی‌هایش موفق می‌شود و روزهای درخشانی در انتظار اوست. باید صبر کرد و حوصله داشت، چون بعد از ژانویه، اغلب مربیان انگلیسی به خریدهای جدید فرصت بیشتری می‌دهند و این روزها زمان تطبیق علیرضا با سبک بازی انگلیسی است تا یاد بگیرد در زمین چگونه باید با حریف و آب و هوا با هم بجنگد و پیروز شود.

سعید زاهدیان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه