نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

دولت دست خود را از جیب دانشجویان بیرون بکشد

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دولت دست خود را از جیب دانشجویان بیرون بکشد، گفت: امیدوارن شائیه اینکه منافع برخی دولتمردان در بخش خصوصی مانع رسیدن دانشگاه و صنعت به یکدیگر شده، درست نباشد.

دولت دست خود را از جیب دانشجویان بیرون بکشد

به گزارش ۸دی، جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه براساس سند تحول بنیادین، دانشگاهها باید تا سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۰درصد امورات‌شان را از طریق فعالیت و درآمد دانشگاهی حل و فصل کنند، گفت: هدف از این تصمیم حرکت دانشگاه به سمت پژوهش و حل مشکلات صنعت و کسب درآمد برای خودشان در پی این مهم بود تا دیگر از طریق دانشجو کسب درآمد نکرده و به درآمدزایی برسند اما متاسفانه اکنون درآمد پژوهشیدانشگاه‌ها بسیار اندک است.

دولت دست خود را از جیب دانشجویان بیرون بکشد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان مثالی، افزود: به‌عنوان مثال اگر یک دانشگاه سالانه ۱۰۰میلیارد درآمد از جیب دانشجو کسب می‌کند حتی یک میلیارد هم درآمد از طریق کار پژوهشی ندارد در حالی که این آمار باید عکس و دگرگون شود و دولت دست خود را از جیب دانشجویان بیرون بکشد، این مسئله با انجام پژوهش‌های کاربردی محقق خواهد شد.

منافع برخی دولتمردان در بخش خصوصی مانع رسیدن دانشگاه و صنعت به یکدیگر شده است؟

وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید نیازهای بخش خصوصی و دولتی را با کار علمی برطرف کند، اضافه کرد: اگر این شائبه که برخی از مسئولانی که در  بخش خصوصی دست دارند مانع از رسیدن دانشگاه و صنعت به یکدیگر شده‌اند درست باشد و می‌خواهند منافع اقتصادی کلان خودشان به دنبال واردات و وابستگی به دیگر کشورها از بین نرود باید موضوع از طریق دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دیگر دستگاه‌ها رسیدگی شود و اجازه داده نشود آن‌هایی که هم از بخش دولتی می‌خورند و هم از بخش خصوصی بیشتر از این کشور را به فقر و بدبختی  نکشند.

زیرساخت‌ها برای افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم نشده

کوچکی‌نژاد همچنین با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه نیز آن‌طور که باید فراهم نشده، گفت: دانشگاه‌های صنعتی در دل شهر و کارخانه‌ها خارج از شهر هستند و این به معنای آن است هنوز زیرساخت‌های اولیه برای تحقق این مهم فراهم نشده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است اگر نخبگان دانشگاهی در بخش صنعتی به کار گرفته شوند و مثلا طراحی‌های آن‌ها در حوزه خودرو به خط تولید برسد، در ادامه بازار واردات ماشین دچار مشکل خواهد شد!

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه