آیت‌الله مکارم شیرازی:

دشمن به دنبال کمرنگ کردن نقش حوزه های علمیه است

یکی از مراجع تقلید توطئه دشمن را کمرنگ کردن نقش حوزه دانست و گفت: حوزه علمیه باید سطوح بالا و دانشگاه عالی اسلام باشد و باید تدابیری اندیشیده شود تا طلاب دروس مقدماتی را در شهرستان ها فراگرفته و برای فراگیری دروس عالی به حوزه علمیه قم منتقل شوند.

دشمن به دنبال کمرنگ کردن نقش حوزه های علمیه است

به گزارش ۸دی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در بیستمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مدرسه عالی امام کاظم(ع) برگزار شد با اشاره به ویژگی های اساتید موفق بیان کرد: اساتید موفق کسانی هستند که قبل از تدریس مطالعه داشته و نسبت به دسته بندی مطالب اهتمام داشته باشند؛ مقام معظم رهبری نیز همیشه مباحث خود را به صورت دسته بندی شده ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه باید اساتید اشکالات را شنیده و به آن پاسخ دهند، گفت: نباید استاد از طرح اشکال مکرر عصبانی شود؛ البته اساتید باید از مفاهیم روشن و ساده استفاده کرده و همچنین فرصت مباحثه نیز برای طلاب در نظر گرفته شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه تدریس دروس باعث می شود که تفهیم بیشتر شود، افزود: تشویق طلاب به تدریس، برگزاری مسابقه بین ایشان و توجه به مباحثه و مباحث روز از مسائل مهمی است که باید از سوی اساتید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه توجه به مباحث اخلاقی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: حوزه در داخل و خارج دشمنانی دارد و باید همه ما سعی کنیم که حوزه را حفظ کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی توطئه دشمن را کمرنگ کردن نقش حوزه دانست و یادآور شد: حوزه علمیه باید سطوح بالا و دانشگاه عالی اسلام باشد و باید تدابیری اندیشیده شود تا طلاب دروس مقدماتی را در شهرستان ها فراگرفته و برای فراگیری دروس عالی به حوزه علمیه قم منتقل شوند.

وی ضرورت تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: حضور اساتید در حوزه های علمیه شهرستان ها از جمله راهکارهای تقویت این حوزه هاست.

تشکیل دبیرخانه فقه معاصر

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه نیز در این مراسم با بیان اینکه برای این اجلاسیه عنوان «فقه، نیاز های جامعه و نظام» در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در کمیسیون های اجلاسیه،‌ مصوبات و پیشنهادهای قابل توجهی مطرح شده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه از تشکیل دبیرخانه فقه معاصر و شورای سیاست‌گذاری فقه معاصر خبر داد و گفت: در همین راستا با بزرگان حوزه در ارتباط با فقه معاصر مصاحبه هایی صورت گرفته است که در قالب کتابی با عنوان «فقه معاصر، چالش ها و راهکارها» منتشر می شود. منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید ۲۰ درس رسمی فقه معاصر برگزار می شود، یادآور شد: همچنین در کمیسیون های اجلاسیه ترسیم درختواره رشته ها مورد تاکید بود که تاکنون درختواره ۸ شاخه علمی ترسیم شده است.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه