مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست گیلان خبر داد:

دستگاه زباله‌سوز و تصفیه شیرابه به‌زودی در سراوان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست گیلان با اشاره به اینکه تصفیه شیرابه یکی از سخت‌ترین تصفیه فاضلاب در جهان است گفت: با نمونه‌برداری‌های انجام‌شده دستگاه زباله‌سوز و تصفیه شیرابه به‌زودی در سراوان راه‌اندازی می‌شود و اداره حفاظت محیط‌زیست استان با تلاش و جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند.

دستگاه زباله‌سوز و تصفیه شیرابه به‌زودی در سراوان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ۸دی، قربانعلی محمدپور امروز در گفت‌وگویی با بیان اینکه در سراوان رشت بیش از سه دهه است که زباله دفن می‌شود اظهار کرد: ارتفاع زباله در سراوان به بیش از ۹۰ متر رسیده و ما باید راهکاری برای این موضوع بیاندیشیم.

وی با اشاره به احداث سایت زباله‌سوز و تصفیه شیرابه در سراوان افزود: دستگاه زباله‌سوز و تصفیه شیرابه به‌زودی در منطقه راه‌اندازی می‌شود و نمونه‌برداری این کار در حال انجام است و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه تصفیه شیرابه یکی از سخت‌ترین تصفیه فاضلاب در جهان است گفت: تصفیه شیرابه کاری هزینه‌بر و سخت است اما در سراوان رشت این کار در حال پیشرفت است و به‌زودی در آنجا نصب می‌شود و لجن‌های آن منطقه نیز می‌توانند بار دیگر مورداستفاده قرار بگیرند.

محمدپور با اشاره به اینکه برای ساخت تصفیه‌خانه شیرابه محل دفن زباله صحبت‌های لازم با شهرداری رشت انجام‌شده تصریح کرد: شهرداری رشت با عقد قرارداد با یک شرکت داخلی برای ساخت تصفیه‌خانه به روی شیرابه سروان، تأییدیه اولیه اداره کل حفاظت محیط‌زیست و آب و فاضلاب شهری را دریافت کرده و در ماه جاری در کنار محل دفن سابق در زمینی به وسعت هفت هزار و ۵۰۰ مترمربع این دستگاه نصب می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه تصفیه شیرابه با ظرفیت حدوداً سه لیتر در ثانیه عمل می‌کند گفت: در آینده نزدیک و با اقداماتی که انجام می‌شود، این ظرفیت به ۱۸ لیتر در ثانیه ارتقا پیداکرده و اکنون باید برای حل بسیاری از مسائل اجتماعی از توانمندی متخصصان داخلی استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با تأکید بر اینکه با نصب سایت تصفیه شیرابه نظارت‌ها به‌صورت مستمر ادامه دارد تصریح کرد: بعد از تصفیه شیرابه‌ها فلزات سنگین در آنجا به‌جا می‌ماند و این کار را مقداری سخت می‌کند، زیرا در صورت استاندارد بودن ضایعات فلزات می‌توان از آن در قالب کارگاه‌های بلوک‌سازی و موزاییک‌سازی بهره‌گیری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: در گیلان دیگر بدون برنامه مطالعاتی هیچ اقدامی در حوزه مدیریت پسماند انجام نمی‌شود.

محمدپور با بیان اینکه به‌زودی کارگاه بازیافت پسماندهای ویژه در رودبار راه‌اندازی می‌شود افزود: این محل بخشی از مشکل استان را حل می‌کند و در پوشیدن زباله منطقه سراوان مجوز اختصاصی برای برداشت شن و ماسه کوهی صادرشده و مجوز برداشت شن و ماسه برای اقدامات دیگر را صادر نکرده‌ایم زیرا از مهرماه سال گذشته برای بهبود وضعیت منطقه سراوان توافق شد که شهرداری رشت روزانه ۳۰ کامیون شن بر روی این زباله‌ها بریزد.

محمدپور با اشاره به اینکه در مدیریت پسماند برای ساخت کارخانه کمپوست و تصفیه‌خانه، نیازمند استفاده از فنّاوری نوین هستیم بیان کرد: نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی درزمینهٔ مدیریت پسماند استان‌های شمالی باید تأمین اعتبارات کنند و در کنار این مسائل، آموزش و فرهنگ‌سازی نیز نقش مهمی در کاهش تولید حجم زباله دارد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه