هاشمی معمار کبیر انقلاب است!/ کاش یونسی وزیر کشور بود

صادق زیباکلام جمعه شب در پایان همایش رایحه تدبیر در جمع اصلاح‌طلبان در مرکز استان کرمان به پرسش‌های اصلاح‌طلبان پاسخ داد و گفت: هاشمی معمار کبیر انقلاب است!

هاشمی معمار کبیر انقلاب است!/ کاش یونسی وزیر کشور بود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس، صادق زیباکلام جمعه شب در پایان همایش رایحه تدبیر در جمع اصلاح‌طلبان در مرکز استان کرمان به پرسش‌های اصلاح‌طلبان پاسخ داد.

وی اظهار داشت: نخستین اصول دموکراسی انتخابات آزاد است و اینکه چرا هاشمی معمار کبیر انقلاب در انتخابات ۹۲ رد صلاحیت شد به این دلیل است که قانون وجود ندارد.

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که چرا تحلیل شما درباره رای نیاوردن روحانی درست از آب درنیامد، گفت: من ممکن است، امروز چیزی بگوییم، اما شرایط تا هفته دیگر همه پیش‌بینی‌های مرا تغییر دهد و در آن زمان نیز همه چیز در دقیقه ۹۰ تغییر کرد و عارف به نفع روحانی کنار رفت و موجب شد، بسیاری از رای‌ها به سمت روحانی کشیده شود.

این تحلیگر سیاسی درباره بسته شدن نشریه ۹ دی و یالثارات گفت: من با بسته شدن هر نشریه و روزنامه‌ای مخالفم همان قدر که با بسته شدن نشریه‌های بهار، آسمان، قانون و ابتکار مخالفم.

وی درباره غنی سازی و زورگویی‌های آمریکا خاطرنشان کرد: اشکال برنامه هسته‌ای ما این نیست که غربی‌ها به ما زور می‌گویند، بلکه مشکل ما بر سر عدم اعتماد است و عدم اعتماد غربی‌ها و اروپایی‌ها به ما درباره هسته‌ای به این دلیل است که ما صراحتاً و رسما اعلام کرده‌ایم، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را نابود می‌کنیم، به طوری که تا به امروز به طور علنی دست به هر کاری برای عملی ساختن این امر زده‌ا‌یم و دشمنی خود را به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نشان داده‌ایم.

زیباکلام ادامه داد: هر کشوری که بتواند سه درصد اورانیوم غنی‌سازی کند، می‌تواند ۹۰ درصد را نیز غنی‌سازی کند، اما هدف کشور ما از غنی‌سازی بر اساس آن چه که مقام معظم رهبری امر فرمودند ساختن بمب هسته‌ای نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره عدم عمل نکردن روحانی درباره گسترش فعالیت‌های سیاسی اضافه کرد: من معتقدم، اگر روحانی اصلاح‌طلب صرف بود، مشکلاتش چند برابر می‌شد، اما ما نمی‌توانیم آرمانگرا باشیم و باید در شرایط حاضر واقع‌نگر بوده و نباید مجموعه جریانات سیاسی کشور را نیز نادیده بگیریم.

وی با اشاره به اینکه ما در خلاء زندگی نمی‌کنیم و باید تمام شرایط کشور را سنجید، خاطرنشان کرد: روحانی مجبور است که رحمانی‌ فضلی را به عنوان وزیر کشور انتخاب کند چرا که بدنه مجلس دست اصولگراهاست و رئیس جمهور باید اصولگراها را با خود داشته باشد در غیر این صورت رئیس جمهور هر روز با یک استیضاح جدید روبه‌رو می‌شد.

زیباکلام گفت: من هم دلم می‌خواست اسحاق جهانگیری، ترکان و یا علی یونسی وزیر کشور می‌شدند، اما واقعیت مجلس نهم چیز دیگری است و روحانی با رای کبود مجلس روبه‌رو بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتخابات آینده نیز پیش‌بینی کرد: اگر انتخابات درست صورت گیرد، حداقل نیمی از جبهه پایداری حضور پیدا نمی‌کنند. تهران و حومه ۳۱ نماینده دارد که بر اساس آمار اسفند سال ۹۰ تهران ۶ میلیون واجد شرایط رای داشت که روح‌الله حسینیان، حمید رسایی، زاکانی، کوچک‌زاده و… از این ۵ میلیون رای هر کدام توانسته بودند حدود ۳۰۰ هزار رای کسب کنند و به مجلس راه یابند، اما اگر من جای این جبهه پایداری بودم، رویم نمی‌شد که بگویم نماینده مردم تهران هستم.

وی در پاسخ به تغییر عقایدش در برخی موضعگیری‌ها بیان داشت: من سنگ و چوب نیستم آدم زنده هستم و طی این ۳۴ سال براساس تجربه یک‌سری چیزها را تشخیص می‌دهم.

این استاد دانشگاه درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان دست به نوسازی می‌زنند متذکر شد: اصلاح‌طلبان باید یک نسل جدید بسازند، اما نباید از شرایط عینی که در آن زندگی می‌کنند، غافل باشند به عنوان مثال اگر امروز حسین مرعشی وزیر بود، دولت با مشکل مواجه می‌شد و به نظر من ما نمی‌توانیم در شرایط آرمانگرایی به سر ببریم چرا که هر روز با یک برنامه و استیضاح روبه‌رو می‌شدیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه