بهترین بازیگران تئاتر ایران

تئاتر شاخه‌ای از هنرهای نمایشی است که به بازنمودن داستان‌ها برابر تماشاکنان می‌پردازد. به جز سبک معیار گفتار دراماتیک، تئاتر گونه‌های دیگری نیز دارد.

بهترین بازیگران تئاتر ایران

به گزارش هشت دی،انواع تئاتر، پانتومیم : نمایشی است که معمولاً توسط یک بازیگر انجام می‌گیرد و در آن از هیچ کلامی استفاده نمی‌شود.
نمایش روحوضی: به نمایشی گفته می‌شود که بازیگران روی یک حوض که با الوار پوشانده شده و رویش را فرش کرده‌اند داستان نمایش را اجرامی کنند. این نوع نمایش درزمان‌های قدیم انجام می‌شد.
پرده خوانی:به نمایشی گفته می‌شودکه در آن تصاویری بر روی پرده نقاشی شده‌است و یک راوی طبق این پرده به نقل کردن نمایش می‌پردازد. این نوع نمایش بیشتر در زمان‌های قدیم استفاده می‌شد و به نمایش قهوه‌خانه‌ای معروف است.
نمایش عروسکی: نمایش عروسکی به نمایشی گفته می‌شودکه درآن از عروسک استفاده می‌شود و بازیگران صحنه، عروسک‌ها می‌باشند و به افرادی که این عروسک‌ها را به حرکت درمی‌آورند، «عروسک گردان» گفته می‌شود، این نمایش هم دارای کارگردان است.
در این گزارش نگاهی به بهترین بازیگران تئاتر داریم که البته با وجود تعداد زیاد بازیگران برجسته در عرصه تئاتر تعدادی از افراد شاخص معرفی شده اند که در تکمیل این گزارش افراد دیگر هم اضافه می شوند.

علیرضا خمسه بهترین بازیگر پانتومیم ایران

علیرضا خمسه  را شاید یکی از بهترین بازیگران پانتومیم دانست وی زادهٔ ۹ بهمن ۱۳۳۱ بروجن) بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون ایرانی و فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی از دانشگاه شهید بهشتی است. خمسه بازیگری در سینما را با فیلم مرگ یزدگرد آغاز کرد. او برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد مکمل از بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۷ برای بازی در فیلم بیست است.

سعدی افشار بهترین روحوضی خان ایران

از میان روحوضی خانان ایران سعدی افشار از همه بنام تر است ،سعدی افشار، با نام کامل سعدالله رحمت‌خواه زادهٔ ۱۳۱۳ – ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ در تهران) بازیگر کمدی ایرانی بود که در نمایش‌های موسوم به سیاه‌بازی یا تخته‌حوضی به ایفای نقش می‌پرداخت.[۱] سعدی افشار، بازماندهٔ بازیگران نسل سیاه‌باز در نمایش‌های روحوضی در ایران بود و نخستین بار در سال ۱۳۳۰ به روی صحنه رفته بود. در ایران بیشتر مردم، سعدی افشار را با بازی در نقش «سیاه» در نمایش‌های سیاه‌بازی می‌شناسند.
تعداد بازیگران تئاتر صحنه ای بی شمار است که در این گزارش نگاهی به بهترین های تئاتر در گذشته و حال شده است.

ایوب آقاخانی؛ نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر، مدرس دانشگاه

ایوب آقاخانی متولد ۵ آذر ۱۳۵۴ در تبریز است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد نمایش با گرایش ادبیات نمایشی است .بازی و کارگردانی نمایش «گلن گری گلن راس»؛ نوشته دیوید ممت تئاترشهر ۱۳۸۱، نگارش و کارگردانی نمایش «روزهای زرد»؛ تئاترشهر ۱۳۸۳، نگارش و کارگردانی نمایش «زمین مقدس»؛ خانه هنرمندان ۱۳۸۴، نگارش و کارگردانی نمایش زمین مقدس، تئاترشهر ۱۳۸۵، نگارش و کارگردانی نمایش «فصل خون»؛تئاترشهر ۱۳۸۷، نویسندگی و کارگردانی نمایش «مرثیه ای برای یک سبک وزن»؛ تئاتر شهر ۱۳۸۸، بازی در نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل»؛ به کارگردانی محمد امیر یار احمدی فرهنگسرای بهمن ۱۳۸۸ و نویسندگی و کارگردانی و بازیگری نمایش «کسوف»؛ تئاتر شهر ۱۳۸۹ و… ازجمله کارهای مهم کارنامه کاری این هنرمند محسوب می شوند. این هنرمند علاوه فعالیت های تئاتری سابقه مدیرتی هم دارد؛ مسئول تئاتر حرفه ای شورای نظارت و ارزشیابی مرکزهنرهای نمایشی ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶، مدیر پروژه چهارفصل تئاتر ایران، دبیر شورای انتخاب آثار مجموعه تئاترشهر، مدیر بخش رادیوییِ دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران  از این جمله مناصب هستند
جمشید مشایخی؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، متولد ۶ آذر ۱۳۱۳ در تهران است. او دارای تحصیلات ناتمام در رشته تئاتر است. مشایخی سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به‌عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیردولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت. او حتی به خاطر بازی سینمایی‌اش برای مدتی از کار تئاتر اخراج شد. او کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به‌طور رسمی شروع کرد.

بازی جمشید مشایخی در نقش انسان‌های بی‌رحم و همچنین نقش‌های تاریخی همچون «شازده احتجاب»، «کمال‌الملک» و رضا تفنگچی/خوشنویس در سریال «هزاردستان» نشانگر توانایی‌های دیگر او در زمینه بازیگری است. او در سال ۱۳۶۳، برای بازی در دو فیلم «گل‌های داوودی» و «کمال‌الملک»، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد.
بازی در نمایش‌های «میراث کار» به کارگردانی بهرام بیضایی (۱۳۴۶)، «آمیز قلمدون» نوشته اکبر رادی به کارگردانی هادی مرزبان (۱۳۷۶)، «شب روی سنگفرش خیس» نوشته اکبر رادی به کارگردانی هادی مرزبان (۱۳۷۸) ازجمله فعالیت‌های مشایخی در تئاتر به شمار می‌آیند.
داریوش فرهنگ؛ کارگردان، نویسنده و بازیگر
داریوش فرهنگ  ۶ آذر ۱۳۲۶ در آبادان و در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. پس از درگذشت پدرش در ۸ سالگی به همراه خانواده به شهر جوپار از توابع کرمان (زادگاه مادرش) مهاجرت کرد. او دوران دبستان و دبیرستان را در کرمان گذراند و پس‌ازآن که در دانشگاه پذیرفته شد به تهران رفت.
‎در سال ۱۳۵۲ در رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ گروه تئاتر پیاده را تاسیس کرد.
او در دوران فعالیت خود نمایش‌های متعددی را کارگردانی کرد که ازجمله آن‌ها می‌توان به «داستانی نه تازه»(۱۳۴۹‏)، ‏«آدم آدم است» (۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴‏)، ‏«ماشین‌نویس‌ها» (۱۳۴۷‏)، ‏«خودکشی» (۱۳۴۷‏)، «آسانسور آشپزخانه» (۱۳۴۷‏)، «باخشم به گذشته بنگر» (۱۳۵۵)، «دیوار چین»(۱۳۵۶‏ ‏) و «دایره گچی قفقازی» (۱۳۵۷‏) اشاره کرد. همچنین بازی در نمایش‌های‏ «باغ‌وحش»، ‏«همشهری» و‏ ‏«عروسی خون» به کارگردانی مهدی هاشمی از دیگر آثار او به شمار می‌آیند.
هومن سیدی؛ کارگردان، نویسنده و بازیگر
هومن سیدی ۸ آذر ۱۳۵۹ در رشت متولد شد. پدرش بازنشسته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مادرش بازنشسته بانک کشاورزی است. او پس از پایان دوره متوسطه و دریافت دیپلم گرافیک، فعالیت در حوزه سینما را با حضور در کلاس‌های انجمن سینمای جوان رشت و با ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد. سپس به تهران آمد و در کلاس‌های بازیگری موسسه «کارنامه» (با مدیریت پرویز پرستویی) شرکت کرد.

سیدی نخستین فعالیت حرفه‌ای‌اش را با حضور در فیلم «یک‌تکه نان» کمال تبریزی تجربه کرد و سپس نقش کوتاهی را در «چهارشنبه‌سوری» اصغر فرهادی ایفا کرد. سال‌هایی که در سینما به فعالیت می‌پرداخت، هم‌زمان در تئاتر هم حضور پیدا کرد و در نمایش‌های «همسایه آقا» و «مشروطه بانو» به کارگردانی حسین کیانی، «قاتل بی‌رحم از هسه کارلسون» به کارگردانی مسعود رایگان، «روایت ناتمام یک‌فصل معلق» به کارگردانی خودش بازی کرد. سیدی اخیراً نیز نویسندگی و تهیه‌کنندگی یک نمایش را بانام «و خداوند، هایم را فراموش کرده است» به عهده داشت که برادرش کارگردان این نمایش بود.
سروش صحت؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر
‎سروش صحت متولد ۸ آذر ۱۳۴۴ در اصفهان است. او دانش‌آموخته‌ کارشناسی ارشد آلودگی شیمیایی دریا از دانشگاه آزاد است. صحت با مجموعه «جنگ ۷۷» مهران مدیری در سال ۱۳۷۷ پا به عرصه هنر گذاشت و هم‌زمان در همان برنامه نویسندگی را در کنار بازیگری تجربه کرد. او بیشتر به‌عنوان نویسنده و کارگردان مجموعه‌های طنز «لیسانسه‌ها»، «شمعدونی»، «پژمان»، «ساختمان پزشکان» شناخته‌شده است و بااینکه هرازگاهی فعالیت بازیگری نیز انجام می‌دهد، اما در این دو در عرصه موفق‌تر است.
صحت همچنین در عرصه تئاتر نیز فعالیت‌هایی داشته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به بازی در نمایش‌های «پنجره‌ها» به کارگردانی فرهاد آئیش، «آقای اشمیت کیه؟» به کارگردانی داوود رشیدی و نمایشنامه خوانی «اقتباس از ادبیات خارجی» به کارگردانی سیروس ابراهیم‌زاده اشاره کرد.
پانته‌آ پناهی‌ها؛ بازیگر سینما و تئاتر
پانته آ پناهی‌ها متولد ۹ آذر ۱۳۵۶ در تهران است. او که فعالیت خود را در عرصه تئاتر با نمایش«سیاها» به کارگردانی حامد محمد طاهری آغاز کرده، فارغ‌التحصیل لیسانس رشته کارگردانی سینما از موسسه آموزش عالی سوره است. او خیلی اتفاقی وارد تئاتر شد. خودش در این رابطه گفته: «یک روز در دانشگاه تهران فردی را صدا می‌زدم و آقای حسین کیانی (نمایشنامه‌نویس و کارگردان) صدای من را شنید و آن‌قدر خجالتی بود که از یک نفر خواست تا از من بپرسد کار تئاتر می‌کنم یا نه؟ من هم گفتم نه، من تئاتر بلد نیستم! از من پرسیدند دوست داری تئاتر بازی کنی؟ من هم گفتم بدم نمی‌آید تجربه کنم، اما هنوز آشنایی با تئاتر نداشتم. آقای کیانی من را سر تمرین‌های تئاتر بردند و تازه در پروسه تمرین فهمیدم چه اتفاقی در تئاتر می‌افتد. در آن مقطع مشکلاتی در زندگی داشتم و از حضور روی صحنه تئاتر به آرامش می‌رسیدم…»

او که بعد از تجربه بازی در تئاتر، تصمیم داشت در سینما نیز به‌عنوان بازیگر فعالیت کند، به دلیل اولین تجربه ناکام خود در فیلم «آن مرد را نکشید» و توقیف شدن این فیلم و همچنین تجربه نه‌چندان خوشایند بازیگری در سینما، تصمیم گرفت به‌عنوان منشی صحنه فیلم‌های سینمایی به فعالیت بپردازد.
او در ۱۰ فیلم بانام‌های «شام آخر»، «آبادان»، «مارمولک»، «مواجهه»، «کافه ترانزیت»، «به رنگ ارغوان»، «چند می‌گیری گریه کنی»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «کنعان» و «وقتی همه خوابیم» به‌عنوان منشی صحنه حضور پیدا کرد. سپس تغییر مسیر داد و دوباره به تئاتر بازگشت.
بازی در نمایش‌های «هملت»، «کالیگولا»، «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» و… ازجمله فعالیت‌های او در تئاتر به شمار می‌آیند.
بهرام شاه محمدلو؛ کارگردان و بازیگر
بهرام شاه‌ محمدلو که در میان مردم به آقای حکایتی معروف است، متولد ۱۵ آذر سال ۱۳۲۹ در تهران است. او فارغ‌التحصیل رشته هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبا، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است.
شاه‌محمدلو یکی از بنیان گذاران اولین گروه مرکز حرفه‌ای تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۵۰ است. او اولین کار حرفه‌ای اش را در عرصه بازیگری از سال ۱۳۴۷ با ایفای نقش در مجموعه «داش آکل» تجربه کرد و از آثار تلویزیونی ماندگار او می‌توان به «مجموعه آقای حکایتی»، «آپارتمان» اصغر هاشمی، «آرایشگاه زیبا» مرضیه برومند، بازیگری نقش «مخمل» در «خانه مادربزرگ‎ها»، «مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری و ایفای نقش در سریال «گرگ‌ها» به کارگردانی داوود میرباقری در نقش هامون و… اشاره کرد که در این مجموعه با همسرش راضیه برومند همبازی بود.
‎بهرام شاه‌محمدلو در عرصه تئاتر نیز فعالیت هایی داشته است که ازجمله آن ها می‌توان به ایفای نقش در آثاری همچون «زورق سرگردان»(خسرو پیمان)، «مرگ پیشه‌ور» (ولی شیراندامی)، «شهر کوچک ما» (داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی)، «سفر خوش» (پرویز ممنون)، «اُتلّلو» (محمد کوثر)، «خرس و کوزه عسل» (تله‌تئاتر)، «گل‌باران» (تله‌تئاتر)، «باران، باران» (تله‌تئاتر)، «داستان ضحاک» (سعید پور صمیمی) اشاره کرد. همچنین کارگردانی نمایش‌ها و تله‌تئاترهای «ترب»، «خرس و کوزه عسل» (تله‌تئاتر)، «بچه‌ها بیاین تماشا» (تئاتر عروسکی و فیلم)، «رنگین‌کمان» (نمایش عروسکی)، «از تَنها، تَنها» (تله‌تئاتر)، «طنزهای نمایشی» (تله‌تئاتر)، «دربارگاه شاهان» (تله‌تئاتر)، «روزها و حکمت‌ها» (تله‌تئاتر)، «خانه آبی»، (نمایش عروسکی) از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌آیند.
مهدی هاشمی؛ بازیگر، نویسنده و کارگردان
مهدی هاشمی ۱۶ آذر ۱۳۲۵ در لنگرود استان گیلان به دنیا آمد. او برادر ناصر هاشمی و همسر گلاب آدینه بازیگر برجسته سینما و تئاتر است.هاشمی در سال ۱۳۵۲ در رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و فعالیت در تئاتر را به‌عنوان بازیگر به همراه داریوش فرهنگ در سال ۱۳۴۸ با تشکیل گروه تئاتر «پیاده» آغاز نمود و در چندین نمایش مانند «داستانی نه تازه»، «همشهری»، «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و مرگ امیرکبیر»، «دیوار چین»، «دایره گچی قفقازی»، «پوف!»، «مادام پی پی» و «در مصر برف نمی‌بارد»، «سلطان مار»، «مرگ یزدگرد» و «شبی در تهران» حضور پیدا کرد. ‎او در دوران فعالیت خود در تئاتر نمایش هایی را هم با عنوان «باغ‌وحش»، ‏«همشهری» و‏ ‏«عروسی خون» کارگردانی و به اجرا در آورد.
هاشمی همیشه به‌عنوان یک هنرمند محبوب نزد مردم مورداحترام بوده است؛ چه آن زمان که با سریال «سلطان و شبان» وارد خانه‌های مردم شد و چه آن‌وقت که با وقفه‌ای نسبتاً طولانی در سریال «روزگار قریب» بازی کرد تا با حضور دوباره‌اش به تلویزیون، استعداد عظیم خود را در عرصه بازیگری تئاتر و سینما و تلویزیون به نمایش گذارد.

هاشمی که در سال ۱۳۶۹ برای بازی در فیلم «دو فیلم با یک بلیت» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را  توانست سب کند، تاکنون با فیلم‌سازان مطرحی چون بهرام بیضایی، رخشان بنی اعتماد، بهروز افخمی، داریوش فرهنگ، مهدی فخیم زاده، مرضیه برومند، حسن فتحی، کیانوش عیاری و همچنین فیلم‌سازان نسل‌های جدیدتر چون عبدالرضا کاهانی، مصطفی کیایی و بهروز شعیبی همکاری کرده است.
او آخرین بار سال ۷۷ برای بازی در نمایش «بندار بیدخش» به کارگردانی بهرام بیضایی روی صحنه رفت و پس‌ازآن ۱۰ سال از تئاتر فاصله گرفت. سال ۸۷ با نمایش «کرگدن» به کارگردانی فرهاد آییش و با بازی در نقش برانژه به عرصه تئاتر بازگشت.

الهام کردا؛ بازیگر و کارگردان تئاتر
الهام کردا ۱۷ آذر ۱۳۵۷ به دنیا آمده است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته نمایش دریافت کرده و از سال ۱۳۸۰ فعالیتش را در تئاتر آغاز کرد. او همسر سعید چنگیزیان از بازیگران موفق تئاتر است. کردا از بازیگران مستعد و حرفه ای تئاتر است که بدون شک، پیشینه حضور او در عرصه نمایش و ایفای نقش در آثاری چون «خنکای ختم خاطره»، «دو لیتر در دو لیتر صلح»، «۱۷‌دی کجا بودی؟» و «هم‌هوایی»به یادماندنی است. او که مسیری جدی را در بازیگری طی کرده است، با ورود به حوزه سینما و حضور در نقش‌های تأثیرگذار استعداد خود را در پرده سینما هم نمایان کرده است.
کردا تاکنون در نمایش های «خنکای ختم خاطره»، «تماشاچی محکوم به اعدام»، «آنفلوانزای خوکی»، «زنی از گذشته»، «خاموشی دریا»، «۱۷دی کجا بودی؟»، «پالتوی پشمی قرمز»، «دو لیتر در دو لیتر صلح»، «هم هوایی»، «سه جلسه تراپی»، «تن تن و راز قصر مونداس»، «از زیرزمین تا پشت بام»، «شنیدن» و «زبان تمشک های وحشی» به ایفای نقش پرداخته است. همچنین کارگردانی نمایش «پرشین کت» در سال ۱۳۹۰ از دیگر سوابق تئاتری او به شمار می آید.
محمود عزیزی؛کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر ، تلویزیون و سینما
محمود عزیزی متولد ۲۴ آذر  ۱۳۲۳در تهران است. او دارای مدرک تحصیلی دکتری تئاتر از فرانسه است و رساله  دکتری او در ۲۶۰ صفحه در سال ۱۹۸۰ درباره تعزیه و تئاتر اپیک برشت و بوطیقای ارسطویی به راهنمایی آندره واینشتاین بوده است. دکتر «محمود عزیزی» ازجمله بازیگرانی است که به راحتی نقشی را نمی‌پذیرد و علاوه بر بازیگری، سالیان درازی است که در دانشگاه تهران تدریس می‌کند. عزیزی تاکنون در فیلم‌هایی همچون «جنگ نفت کش‌ها»، «لیلی با من است»، «دختری با کفش‌های کتانی» و… نقش آفرینی کرده است.
کارگردانی نمایش های «مدیرکل» در سال ۱۳۶۱، «هردنبیل» در سال ۱۳۶۱، «پرنده سبز» در سال۱۳۶۱، «عروسی فیگارو» در سال ۱۳۶۲، «تبعیدی» در سال ۱۳۶۶، «اقلیما» در سال۱۳۶۷، «یونس» در سال ۱۳۶۷، «پنبه‌دوز شهر» در سال ۱۳۷۹، «سعدی هملت می‌شود» در سال ۱۳۷۹، «تولد» در سال ۱۳۶، «سرشت سوزناک زندگی» در سال ۱۳۶۸، «همسرایی مختار» در سال ۱۳۶۸، «حر»، «سلمانی فارسی»، «تئاتر بی حیوان»، «بیژن و منیژه»، «بلورک»، «یونس»، «پرنده سبز»، «همسرایی مختار و حر»، «هفت درس لویس زوله»، «سرشت سوزناک زندگی» (تله تئاتر) و… از مهم ترین فعالیت های عزیزی در تئاتر محسوب می شوند.
مهتاب نصیرپور؛ بازیگر و مدرس تئاتر
مهتاب نصیرپور ۲۹ آذر ۱۳۴۴ در کازرون به دنیا آمد. او همسر محمد رحمانیان، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر و تلویزیون است. نصیرپور دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا است. او از سال ۱۳۶۵ بازی در تئاتر را با نمایش «حادثه در صبح پاییزی» آغاز کرد و از سال ۱۳۷۰ بازی در سینما را با فیلم «مسافران» آغاز کرد. همچنین فعالیت او در تلویزیون نیز از سال ۱۳۶۸ آغاز شد و پس‌ازآن به آموزش بازیگری در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.
ایفای نقش در نمایش‌های «حادثه در صبح پاییزی» (ابوالقاسم معارفی)، «بازرس» (مجید بهشتی)، «دائی وانیا» (محمد رحمانیان)، «مریم و مرداویج» (بهزاد فراهانی)، «لباسی برای میهمانی»(محمد رحمانیان)، «مصاحبه» (محمد رحمانیان)، «مجلس نامه» (محمد رحمانیان)، «لباسی برای میهمانی» (محمد رحمانیان)، «خروس» (محمد رحمانیان)، «یک دقیقه سکوت» (محمد یعقوبی)، «شهادت خوانی قدمشاد مطرب در تهران»(محمد رحمانیان)، «پل» (محمد رحمانیان)، «مرغ دریایی من یا چخوف ساد»(محمد رحمانیان)، «ترانه‌های ایرانی»(محمد رحمانیان)، «مرغ دریایی من»(محمد رحمانیان)، «آواز قوی آنتوان چخوف»(محمد رحمانیان)، «فنز» (محمد رحمانیان)، «عشقه» (محمد رحمانیان)، «مانیفست چو» (محمد رحمانیان)، «پروانه‌ها» (محمد رحمانیان)، «شب سال نو» (محمد رحمانیان) «آرش ساد» (محمد رحمانیان)، «ترانه‌های قدیمی» (محمد رحمانیان)، «ترانه‌های محلی» (محمد رحمانیان) و… از مهم‌ترین آثار این هنرمند در تئاتر محسوب می شوند.

اما در پانزدهمین جشن بازیگر خانه تئاتر بهترین تئاتری های سال ۹۶ معرفی شدند.
محمد مساوات
محمد مساوات از هنرمندان بسیار توانای تئاتر است که همواره در آثار نمایشی خود به دنبال خلق جدیدی است. او امسال سه اثر نمایشی را به روی صحنه آورد. “بی پدر”، “این یک پیپ نیست” و “قور با قاف، قور با غین” که این اثر در قالب سالانه اجراهای بینارشته‌ای تهران اجرا شد، آثاری از این هنرمند بود که علاوه بر نویسندگی، کارگردانی آن‌ها را نیز بر عهده داشته است. نکته جذاب این است که هیچ یک از این آثار با حضور چهره‌های سینمایی و سلبریتی‌ها به روی صحنه نیامد اما استقبال کم نظیری از آن‌ها صورت گرفت.
شهاب حسینی
شهاب حسینی که پیش از دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن، در تئاتر حضور پررنگی نداشت، امسال نمایش “اعتراف” نوشته برد میرمن را در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه آورد. این انتظار می‌رفت که او پس از موفقیتی که در جشنواره ۲۰۱۶ کن رقم زد حضور فعال‌تری در سینما داشته باشد اما حسینی بر آن شد تا اثر نمایشی را اجرا کند. خوشبختانه “اعتراف” همانطور که انتظار می‌رفت با استقبال مخاطبان همراه شد و یکی از سه اثر نمایشی بود که رقم فروش میلیاردی را در تئاتر ثبت کرد.
ستاره پسیانی
ستاره پسیانی از بازیگران زن تئاتر کشور است که در سینما و تلویزیونی نیز فعالیت دارد. او در سال ۹۶ با نمایش‌های “خدای کشتار”، “اگه بمیری”، “صد در صد” و “الیور توئیست” به روی صحنه آمد و همچنین در نمایش “صد سال تنهایی” آتیلا پسیانی در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر حضور یافت. پسیانی که در این دوره از جشنواره موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در “بخش مسابقه ایران” برای نمایش “صد در صد” شد، نقش‌آفرین آثار نمایشی در سال بود که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و این بازیگر ایفاگر شخصیت‌های متفاوتی در این آثار نمایشی بوده است که بازی او به خصوص در نمایش “صد در صد” توانست نظر حداکثری منتقدان و تماشاگران تئاتر را به خود جلب کند.
حسین پارسایی
حسین پارسایی از چهره‌های مدیریتی تئاتر کشور است که تاکنون تجربیات مختلفی در کارگردانی تئاتر داشته است. او که غالب آثارش نمایش‌هایی با مضامین مذهبی و دفاع مقدس بوده است، امسال با نمایش موزیکال “الیو توئیست” تجربه‌ای متفاوت از نمایش موزیکال را در تئاتر کشور رقم زد. هر چند که این پروژه عظیم با واکنش‌هایی روبرو بود اما این اثر در طول چهار ماه اجرا از سوی مخاطبان مورد استقبال بی‌نظیری قرار گرفت.
ساناز بیان
از ساناز بیان می‌توان به عنوان کارگردان زنی نام ببرد که پرمخاطب‌ترین نمایش سال را به مدت سه ماه روی صحنه آورد. “آبی مایل به صورتی” اثر مستند نمایشی که به معضلات ترنس‌سکشوال‌ها می‌‌پردازد، نوشته و کار این هنرمند زن است که در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موفق به دریافت دیپلم افتخار و تندیش جشنواره از سوی هیأت داوران به منظور ارج نهادن به امر پرداختن به یکی از مضامین مغفول مانده اجتماعی و تحقیق و پژوهش دقیق در آن راستا شد. همچنین این نویسنده و کارگردان در این جشنواره دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را برای نگارش نمایشنامه مستند “شلتر” نیز دریافت کرد.
نوید محمدزاده
نوید محمدزاده از بازیگران فعال تئاتر است که چند سالی است در عرصه سینما بسیار پررنگ حضور داشته است. او را می‌توان به عنوان پرمخاطب‌ترین بازیگر سال نام برد. محمدزاده امسال با نمایش‌های “خدای کشتار”، “آخرین نامه”، “پچ پچه‌های پشت خط نبرد” و “الیور توئیست” به صحنه آمد و همچنین او در نمایش “صد سال تنهایی” به کارگردانی آتیلا پسیانی در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز حضور داشت.

هر چند که بازی این بازیگر در نمایش “صد سال تنهایی” و “الیورتوئیست” چندان نظر مخاطبان را جلب نکرد اما بی‌شک حضور او در این آثار در جذب تماشاگران بسیار تاثیرگذار بوده است. نکته دیگر این است که این هنرمند در سال ۹۶ تهیه‌کنندگی چندین اثر نمایشی که توسط هنرمندان جوان تولید شده است را بدون چشم‌داشت مالی برعهده داشته است. البته سجاد افشاریان و امیر جعفری نیز همچون محمدزاده در سال ۹۶ به این امر توجه ویژه‌ای داشته‌اند.
سارا اسکندری
هنرمندان عرصه گریم از ارکان مهم هنر نمایش هستند که کمتر به آنها توجه می‌شود اما خوشبختانه دو سالی است که این هنر در جشنواره تئاتر فجر مورد توجه قرار گرفته و جایزه‌ای در این رویداد برای طراحی گریم در نظر گرفته شده است. از سارا اسکندری می‌‌توان به عنوان معدود گریمورهای خلاق تئاتر نام برد. او که در سال گذشته تندیس سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در بخش طراحی گریم و ماسک دریافت کرد، در سال ۹۶ نیز حضور فعالی در آثار نمایشی داشت. اسکندری امسال در طراحی گریم نمایش‌های “الیور توئیست” و کنسرت نمایش “سی” بسیار هنرمندانه ظاهر شد و با هنرش به جذابیت‌های این آثار پر مخاطب افزود.
هوتن شکیبا
هوتن شکیبا در سال جاری در دو نمایش “صد در صد” و “الیور توئیست” ایفای نقش کرد.  بازی خوب این هنرمند در این دو اثر نمایشی از نقاط قوت این آثار بود. اما نکته جالب این است، با اینکه این هنرمند خواننده نیست و تجربه حرفه‌ای در این زمینه نداشته است، در ایفای نقش فاگینِ نمایش موزیکال “الیور توئیست” که قطعات خوانندگی بسیاری، آن هم به شکل زنده دارد، درخشان ظاهر شد. او در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد “بخش مسابقه تئاتر ایران” را برای نمایش “صد در صد” دریافت کرد و برای بازی در نمایش “الیور توئیست” نیز نامزد بهترین بازیگر مرد در بخش بین‌الملل جشنواره شد.

اشکان خیل‌نژاد
اشکان خیل‌نژاد امسال دو نمایش “پچ پچه‌های پشت خط نبرد” و “پسران تاریخ” را به روی صحنه آورد. این دو اثر از جمله آثار نمایشی امسال بودند که بسیار مورد استقبال و توجه مخاطبان تئاتر قرار گرفت. از جذابیت‌های موفقیت این چهره جوان تئاتر این است که نمایش “پسران تاریخ” به کارگردانی او در بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موفق به دریافت حداکثری جوایز این رویداد تئاتری شد. خیل‌نژاد برگزیده بخش کارگردانی و طراحی صحنه این دوره از جشنواره شد و در بخش بین‌الملل نیز تندیس هیأت داوران به “پسران تاریخ” تعلق گرفت.
امیررضا کوهستانی
امیررضا کوهستانی را می‌توان یکی از فعال‌ترین کارگردانانی نام برد که در سالی که گذشت نمایش‌هایی را در قالب رپرتوار و تور در خارج از کشور به روی صحنه برد. او نمایش “شنیدن” را در کشورهای هلند، ایتالیا،.سوئیس، پرتغال، بلژیک، فرانسه، آلمان، استرالیا، اتریش و یونان اجرا کرد. این نمایش در پنجاه و یکمین فستیوال بین‌المللی تئاتر “بیتف” در شهر بلگراد اجرا شد و توانست جایزه ویژه این فستیوال را با عنوان “یاوون کریلوف” دریافت کند. کوهستانی همچنین امسال سه اثر نمایشی “پرونده مورسو، یک واکنش”، اپرای “تانهازر” و “تاکسی نوشت” را نیز در قالب رپرتوار در آلمان اجرا کرد. این کارگردان تئاتر در سال ۹۶ “در میان ابرها” را در ایران به روی صحنه آورد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه