با این رژیم افسرده نمی شوید!

افسردگی قطعا با استفاده از مواد غذایی ناسالم و رژیم نادرست به وجود خواهد آمد و در صورت تداوم رژیم نادرست ادامه خواهد داشت.

با این رژیم افسرده نمی شوید!

به گزارش ۸دی، رژیم غذایی قطعا بر روی خلق و خو، اعصاب و جسم تاثیر بسزایی دارد. استفاده از سبزی و میوه جات می تواند باعث شادابی افراد گردد. در این مقاله به رژیم غذایی که می تواند مانع افسردگی شود اشاره خواهیم کرد.
رژیم غذایی گیاه محور که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، گوشت ماهی، خشکبار و روغن زیتون است و میزان گوشت قرمز و مواد لبنی در آن محدود است، می‌تواند تاثیر مثبتی بر وضعیت خلق و خو داشته باشد.

محققان دانشگاه لندن با بررسی مطالعاتی که در زمینه رژیم مدیترانه‌ای طی ۸ سال گذشته صورت گرفته باور دارند، رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای بهبود افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند و دچار درد مزمن ناشی از چاقی هستند مفید است.

همچنین پژوهش‌های جدید نشان داده است، پیروی از یک رژیم مدیترانه‌ای که سرشار از زیتون، ماهی و میوه‌های فصلی است، می‌تواند به خواب به اندازه و راحت در شب کمک کند.

تحقیقات در مورد رژیم غذایی سنتی مدیترانه نشان داده است، پیروی از آن خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و کلسترول بالا را کاهش می‌دهد که همه عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی هستند.

محققان همچنین دریافتند افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه پیروی می‌کنند، ممکن است زندگی طولانی‌تری داشته باشند.
کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان با رژیم گیاه خواری:
کاهش بروز برخی از سرطان‌ها در کسانی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، نشان دهنده اهمیت مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه است. تنها حذف گوشت از رژیم غذایی روزانه دلیل کاهش نیست؛ بلکه توجه به رعایت یک رژیم غذایی صحیح و خوردن غذای سالم می‌تواند سلامتی را به‌دنبال داشته باشد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی با رژیم گیاه خواری:
مطالعات عموماً نشان می دهد که گیاهخواران ۳۰ درصد کمتر از افرادی که گوشت، ماهی و مرغ مصرف می کنند دچار مرگ در اثر بیماریهای قلبی می شوند . حمله قلبی و سکته مغزی یکی از اصلی‌ترین علل مرگ به شمار می‌ روند، اما تحقیقات انجام شده نشان می‌ دهد افرادی کهگیاه‌ خوار هستند کلسترول کمتری دارند. بسته شدن رگ های قلب علت اصلی مشکلات قلبی است اما پژوهشگران می‌گویند خطر این بیماری ها با خوردن غذاهایی که فاقد مواد حیوانی است کاهش می یابد.در این مطالعه ۲۸ داوطلب یکرژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری گرفتند که شامل پروتئین، کربوهیدرات و مواد نشاسته ای و چربی بود. این رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه، ذرت، تخمه آفتابگردان و ارزن می شد.

کاهش فشاز خون با رژیم گیاه خواری:
از سوی دیگر بررسی‌های انجام گرفته نشان می دهد کهگیاهخواران بسیار کمتر دچار فشار خون شریانی و گرفتگی عروق کرونر و دیابت می‌شوند و میزان کلسترول و اوره در این افراد پایین تر است. به‌ طور کلی فیبرهای گیاهی با نفوذ در زنجیرۀ اسیدهای چرب، آنها را کوتاه می‌کنند و میزان کلسترول را پایین می‌آورند و در نتیجه از بروز چاقی و دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کنند. البته اجتناب از مصرف دخانیات و الکل و داشتن فعالیت بدنی روزانه نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است.

جبران کمبود پروتئین
پروتئین
احتیاج به پروتئین در زنان ۴۵ گرم در روز و در مردان ۵۵ گرم در روز می باشد. بیشتر غذاها دارای پروتئین می باشند، به طوریکه اگر رژیم متعادل و متنوعی داشته باشید، می توان گفت شما بیش از حد پروتئین دریافت می کنید! بنابراین واضح است که گیاهخواران به اندازه کافی پروتئین در اختیار دارند، اما همانطور که گفته شد اگر رژیم سالم که دارای تعادل و تنوع باشد.
اگر شما از گروه گیاهخواران Lacto-ovoهستید (لبنیات و تخم مرغ را مصرف می کنید)، به راحتی می توانید از تخم مرغ و لبنیات، پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. اما اگر جزو گیاهخواران محض هستید، در اینجا برخی از منابع پروتئینی را معرفی می کنم: دانه سویا، دانه گندم، همبرگری که به جای گوشت، سویا دارد، عدس، نخود، آجیل و مغزها، برنج و تمام غلات.

منبع: الودکتر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه