کنفرانس خبری ظریف و موگرینی؛

تسهیل مبادلات مالی ایران براساس برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ساز و کار ویژه ای برای تسهیل مبادلات مالی براساس برجام برای ایران ایجاد می شود.

تسهیل مبادلات مالی ایران براساس برجام
به گزارش ۸دی، فدریکا موگرینی به همراه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با قرائت بیانیه پایانی کمیسیون مشترک برجام؛ گفت: نظر به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، شرکت کنندگان (در نشست کمیسیون برجام) از پیشنهادهای عملی برای حفظ و توسعه کانالهای پرداخت و به طور مشخص ابتکار افتتاح یک ساز وکار ویژه برای تسهیل پرداختهای مربوط به صادارت شامل نفت و همچنین واردات ایران استقبال کردند که به فعالان اقتصادی اطمینان خاطر می دهد که به دنبال تجارت مشروع با ایران هستند.

شرکت کنندگان (در نشست کمیسیون برجام) مجددا بر اراده قوی خود بر حمایت از فعالیتهای بیشتر برای عملیاتی کردن این سازوکار ویژه در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

شرکت کنندگان (در نشست کمیسیون برجام) بر تصمیم خود برای حمایت از راهکارهای عملیاتی در خصوص موارد فوق تاکید و توافق کردند پیشرفتهای حاصل را با دقت بررسی کنند و جلسه کمیسیون مشترک را ازجمله در سطح وزیران به نحو متقضی برای پیشبرد تلاش های مشترک تشکیل بدهند.

شرکت کنندگان (در نشست کمیسیون برجام) خاطر نشان کردند این ابتکارها با هدف حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که در جهت منافع بین المللی است.

موگرینی در ادامه افزود: در اینجا بیانیه مشترک نشست وزرای (کمیسیون مشترک برجام) پایان یافت و می خواهم در خصوص ساز و کار ویژه نکته ای عرض کنم زیرا فکر می کنم این مسئله برای شما سئوال خواهد شد. تصمیم برای ایجاد این ساز و کار اتخاذ شده است و این کار پس از تعاملات گسترده ای انجام شده است که متعاقب تشکیل کمیسیون مشترک در ششم ژوئیه بوده است. در ادامه کار، نشست کارشناسان فنی کشورهای عضو (کمیسیون برجام) برگزار خواهد شد تا این کار پیش برود و ساز و کار ویژه در سطح فنی عملیاتی شود. از نظر عملی، این کار به معنای آن است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا (در کمیسیون برجام) یک تشکیلات حقوقی ایجاد خواهند کرد تا مبادلات مالی مشروع با ایران را تسهیل کنند و این کار به شرکتهای اروپایی اجازه خواهد داد تا مطابق قوانین اتحادیه اروپا با ایران روابط تجاری داشته باشند و این امکان برای دیگر شرکاء در جهان نیز باز خواهد بود. با استمرار کارهای فنی در روزهای آتی، به اطلاعات فنی بیشتری دست خواهید یافت.

در ادامه این نشست خبری مشترک وزیر امورخارجه کشورمان متن فارسی بیانیه را قرائت کرد.

ظریف گفت: عطف به روند کارها در زمان مذاکرات برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، بنده دقیقا همین متن را به زبان فارسی قرائت خواهم کرد.

ظریف بیانیه نشست را قرائت کرد که به دلیل تفاوت برخی از کلمات از نظر ترجمه ای با نسخه انگلیسی، عین سخنان وزیر خارجه کشورمان آمده است.

نشست وزیران چهار بعلاوه یک متشکل از چین ، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه ، انگلیس به اضافه نماینده عالی اتحادیه اروپا برای امور خارجه و امنیتی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان اعضای برنامه جامع اقدام مشترک در دوم مهر ماه ۱۳۹۷ در نیویورک برگزار شد.

اعضاء مسیرها پیش روی برای اجرای کامل و موثر توافق هسته ای در تمامی ابعاد آن را بررسی کردند. آنها همچنین فرایند یافتن و عملیاتی کردن راههای عملی برای مسائل ناشی از خروج یکجانبه ایالات متحده از این توافق و وضع مجدد تحریم هایی که وفق برجام و پیوست شماره ۲ آن رفع شده بود ، موضوعی که عمیقا موجب تاسف است را مورد مداقه قرار دادند.

نشست به ریاست خانم فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور اعضای برجام در سطح وزرای خارجه برگزار شد.

اعضای برجام مجددا بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل و موثر آن در کمال حسن نیت و در یک فضای سازنده تاکید نمودند. آنها خاطر نشان نمودند برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاور بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه است که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ با اتفاق آراء مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

اعضاء تصدیق کردند همانطور که دوازده گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده است ایران به اجرای کامل و موثر تعهدات هسته ای خود ادامه داده و بر ضرورت تداوم این عملکرد تاکید کرد. اعضاء کماکان پروژه مدرن سازی رئاکتور تحقیقاتی اراک به عنوان بخشی از برجام و طرح تبدیل تاسیسات فردو به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فناوری را مورد حمایت قرار خواهند داد.

اعضاء همچنین مجددا حمایت خود را از پروژه هایی که در حوزه همکاری هسته ای صلح آمیز درچارچوب پیوست سه برجام قرار دارد اعلام کردند. اعضاء اذعان نمودند که در کنار اجرای تعهدات هسته ای از سوی ایران، رفع تحریمها و ازجمله برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصل از آن، یک بخش حیاتی از برجام است.

اعضاء بر اراده خود برای حمایت از فعالان اقتصادی در تعقیب کسب و کار مشروع با ایران در تطابق کامل با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند.

اعضاء همچنین فعالیتهای فشرده و پیشرفتهای ماهوی که تاکنون صورت گرفته است، تشدید گفتگوهای فنی، تلاشهایی که برای حفظ و تقویت روابط دوجانبه اقتصادی انجام می شود، بسیج منابع قابل توجه توسط همه اعضاء ازجمله باکشورهای ثالث علاقه مند به حمایت از برجام و پیگیری به موقع و موثر عادی سازی روابط تجاری و بازرگانی با ایران را موردتاکید مجدد قرار دادند.

در این زمینه، اعضاء از به روزرسانی قانون انسداد اتحادیه اروپا و اعطای مجوز به بانک سرمایه گذاری اروپا برای اینکه ایران نیز واجد شرایط برای وامهای خارجی محسوب شود و اینکه به روز رسانی در شانزده مرداد اجرایی شده است استقبال کردند.

اعضاء تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بیانیه وزرای جلسه کمیسیون مشترک در پانزده تیر ۱۳۹۷ بویژه پیگیری اقدامات مشخص و موثر برای تضمین کانالهای پرداخت با ایران و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و نفتی را مجددا موردتاکید قراردادند. نظر به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، اعضاء از پیشنهادهای عملی برای حفظ و توسعه کانالهای پرداخت و به طور مشخص افتتاح یک سازوکار ویژه برای تسهیل پرداختهای مربوط به صادارت شامل نفت و واردات ایران که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت نموده و به آنها اطمینان مجدد می دهد استقبال کردند.

اعضاء مجددا بر اراده قوی خود برای حمایت از فعالیتهای بیشتر برای عملیاتی کردن این سازوکار ویژه در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه ای و بین المللی تصریح نمودند. اعضاء بر تصمیم خود برای حمایت از راهکارهای عملیاتی در خصوص مواردفوق تاکید و توافق کردند پیشرفتهای حاصله را به دقت زیرنظر داشته باشند و جلسه کمیسیون مشترک را ازجمله در سطح وزیران به نحو متقضی برای پیشبرد تلاش های مشترک تشکیل بدهند.

اعضای برجام خاطر نشان نمودند این ابتکارها با هدف حفظ برجام صورت می گیرد که در جهت منافع بین المللی است.

منبع: صدا وسیما

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه