بلاهایی که کمبود ید سرمان می آورد

هر چه تلاش می کنید وزنتان کم نمی شود، همیشه سردتان است، موهایتان می ریزد، همیشه خسته اید، پوستتان خشک و حساس و عادت ماهانه تان نامنظم شده است. شاید در یک نگاه، وجه مشترکی میان این علایم پیدا نکنید، اما حقیقت این است که «کمبود ید» در بدن چنین علایمی به همراه دارد.

بلاهایی که کمبود ید سرمان می آورد

به گزارش هشت دی، ید ماده معدنی ضروری است که بیشتر در غذاهای دریایی یافت می شود. غده تیرویید برای تولید هورمون به ید احتیاج دارد. ید به کنترل رشد، بازسازی سلول های صدمه دیده و سوخت و ساز سالم کمک می کند. متاسفانه بیش از یک سوم مردم به کمبود ید دچار هستند.
بیشترین خطر در افراد زیر مشاهده می شود:

    زنان باردار
ساکنان کشورهایی که خاک آن ید کمی دارد. کشورهای آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی، نیوزیلند و کشور های اروپایی از این جمله اند.
افرادی که نمک یددار استفاده نمی کنند
کسانی که رژیم گیاهخواری دارند

کمبود ید منجر به علایم ناخوشایند و حتی شدید می شود که از آن جمله می توان به تورم گلو، مشکلات بارداری، افزایش وزن و اختلال یادگیری اشاره کرد.
نشانه های کمبود ید به «کم کاری تیرویید» یا کمبود هورمون تیرویید شباهت دارد. از آن جا که برای تولید هورمون تیرویید از ید استفاده می شود، کمبود ید به کم کاری تیرویید ختم خواهد شد. در اینجا به ۱۰ علامت و نشانه کمبود ید اشاره می کنیم:

تورم گلو
تورم بخش جلویی گلو شایع ترین علامت کمبود ید است. این عارضه با نام «گواتر» شناخته می شود و به دلیل بزرگ شدن غده تیرویید بروز می کند.
غده تیرویید غده ای پروانه ای شکل و کوچک در جلوی گلوست که با دریافت پیام از هورمون محرک تیرویید «TSH» به تولید هورمون می پردازد. وقتی سطح TSH خون بالا می رود غده تیرویید با مصرف ید، هورمون تولید می کند. اگر میزان ید بدن کم باشد هورمون کافی تولید نمی شود. برای جبران کمبود ید، غده تیرویید سخت تر کار می کند تا هورمون بیشتری بسازد. این مسئله باعث رشد بیشتر سلول ها و ایجاد گواتر می شود. خوشبختانه در بیشتر موارد با مصرف ید مشکل برطرف می شود. اگر گواتر چندین سال بدون درمان رها شود ممکن است صدمات جبران ناپذیری به تیرویید وارد کند.

افزایش وزن ناخواسته
اگر بدن برای تولید هورمون تیرویید ید کافی نداشته باشد، فرد به اضافه وزن دچار می شود. هورمون تیرویید به افزایش سوخت و ساز کمک می کند. وقتی هورمون تیرویید کمی تولید شود کالری کمتری سوزانده می شود و بیشتر کالری های خورده شده به عنوان چربی ذخیره می شود. با افزودن ید به رژیم غذایی می توان تاثیر منفی کاهش سوخت و ساز را از بین برد و هورمون تیرویید بیشتری تولید کرد.

ضعف و خستگی
برخی مطالعات نشان داده اند حدود ۸۰ درصد مبتلایان به کمبود هورمون تیرویید، دچار خستگی، ضعف و کسالت می شوند، زیرا هورمون تیرویید انرژی بدن را تامین می کند. وقتی سطح هورمون تیرویید پایین می آید بدن توانایی تولید انرژی کافی را ندارد و فرد احساس ضعف و خستگی می کند.
تحقیقی روی ۲۴۵۶ نفر نشان داده است ضعف و خستگی شایع ترین نشانه کمبود یا کاهش جزیی هورمون تیرویید است.

ریزش مو
هورمون تیرویید به کنترل رشد فولیکول های مو کمک می کند. وقتی این هورمون کم باشد، بازسازی فولیکول های مو متوقف می شود. این مسئله به مرور زمان باعث ریزش مو و طاسی می شود. مطالعه ای روی ۷۰۰ نفر نشان داده است ۳۰ درصد مبتلایان به کمبود هورمون تیرویید، دچار طاسی می شوند. البته تحقیق دیگری دریافته است این طاسی تنها در کسانی دیده می شود که سابقه ارثی دارند. ریزش موی ناشی از کمبود ید با مصرف ید متوقف و اصلاح می شود.

پوسته ریزی پوست
در واقع ۷۷ درصد افراد مبتلا به کمبود هورمون تیرویید به خشکی و فلسی شدن پوست مبتلا می شوند. هورمون های تیرویید که حاوی ید است به بازسازی سلول های پوست کمک می کنند. وقتی سطح هورمون تیرویید کم باشد بازسازی به کیفیت قبل انجام نمی شود و خشکی و فلسی شدن پوست را به همراه دارد.
علاوه بر این هورمون تیرویید در تنظیم عرق هم موثر است. مبتلایان به کمبود ید یا کاهش هورمون تیرویید، کمتر از حد معمول عرق می کنند. همانطور که می دانید عرق کردن پوست را مرطوب و هیدراته نگه می دارد و کم عرق کردن دلیل دیگری برای خشکی و فلسی شدن پوست است.

حساسیت به سرما
بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به کمبود هورمون تیرویید بیش از حد معمول به سرما حساس هستند.
همانطور که اشاره شد هورمون تیرویید در کنترل سرعت سوخت و ساز نقش مهمی دارد. با کاهش این هورمون سوخت و ساز کاهش می یابد و گرمای کمتری تولید می شود. بنابراین فرد بیشتر اوقات احساس سرما می کند. همچنین هورمون تیرویید فعالیت چربی قهوه ای را افزایش می دهد. چربی قهوه ای گونه ای از چربی است که گرما تولید می کند. بنابراین کاهش هورمون تیرویید کار چربی قهوه ای را مختل می کند.

تغییر در ریتم قلب
ید بسیارکم، تپش قلب را آهسته می کند و ید بسیار زیاد باعث می شود قلب تند تر بزند. کمبود شدید ید به طور ناهنجاری تپش قلب را کند می کند و احساس ضعف، خستگی، گیجی، و گاهی غش به دنبال دارد.

اشکال در یاد آوری و یادگیری
مطالعه ای روی بیش از ۱۰۰۰ بزرگسال نشان داد کسانی که هورمون تیرویید بیشتری در بدن دارند در مقایسه با مبتلایان به کاهش هورمون تیرویید، در آزمایش های یادگیری و حافظه عملکرد بهتری دارند. هورمون تیرویید به رشد و عملکرد مغز کمک می کند. به همین علت کمبود ید، عملکرد مغز را پایین می آورد.
در مطالعات مشاهده شده است هیپوکامپ -بخش کنترل کننده حافظه بلند مدت- در مبتلایان به کاهش هورمون تیرویید کوچک تر می شود.

مشکلات جسمی در طول بارداری
زنان باردار در معرض خطر کمبود ید هستند، زیرا برای تامین نیاز روزانه خود و کودک می بایست ید بیشتری مصرف کنند. افزایش نیاز به ید تا آخر شیردهی ادامه دارد تا اینکه کودک ید را از طریق شیر تامین کند.
مصرف نکردن ید کافی در بارداری و شیردهی عوارضی برای مادر و کودک به همراه دارد. در مادران علایم کم کاری تیرویید مثل گواتر، ضعف، خستگی و حساسیت به سرما دیده می شود و در نوزادان بازماندن از رشد جسمی و تکامل مغزی به دنبال دارد. البته کمبود شدید ید با خطر مرگ جنین همراه است.

نامنظمی عادت ماهانه
در مطالعه ای ۶۸ درصد زنان مبتلا به کمبود هورمون تیرویید به نامنظمی عادت ماهانه دچار شدند. نزدیک تر شدن فواصل قاعدگی و خون ریزی های سنگین در قاعدگی از دیگر عوارض کمبود هورمون تیرویید در زنان است. کمبود هورمون تیرویید در سیگنال های ارسالی به هورمون های قاعدگی اختلال ایجاد می کند.

ید را از کجا تامین کنیم؟
منابع ید کم هستند، به همین علت است که کمبود ید یک مشکل جهانی است. میزان دریافت توصیه شده ید «RDI» ۱۵۰ میکرو گرم در روز است، این میزان ۹۷ تا ۹۸ درصد نیاز یک بزرگسال را تامین می کند. زنان باردار به روزانه ۲۲۰ میکروگرم و زنان شیرده به ۲۹۰ میکروگرم ید نیاز دارند.
منابع عالی ید در زیر آمده است:

یک ورق جلبک خشک ۱۱% تا ۲۰۰۰% RDI
۸۵ گرم ماهی کاد ۶۶% RDI
۱ فنجان ماست ساده ۵۰% RDI
¼ قاشق چایخوری نمک ید دار ۴۷% RDI
۸۵ گرم میگو ۲۳% RDI
۱ تخم مرغ بزرگ ۱۶% RDI
۸۵ گرم ماهی تون کنسروی ۱۱% RDI
۵ تا آلو سیاه ۹% RDI

به نقل از «هلث لاین» میزان ید جلبک به منطقه رشد آن بستگی دارد. جلبک ژاپنی غنی از ید است.
ماهی، گوشت گاو، مرغ، باقلا، لوبیا چیتی، شیر و لبنیات از جمله خوراکی های ید دار هستند که میزان ید آن ها در مقایسه با لیست بالا کمتر است.
بهترین راه دریافت ید مصرف نمک یددار است. نصف قاشق چایخوری نمک نیاز روزانه شما را تامین می کند.
اگر تصور می کنید کمبود ید دارید با پزشک مشورت کنید. او با معاینه گلو و انجام آزمایش مشکل شما را بررسی می کند.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه