بایکوت کامل خبری مراسم‌های ماه محرم در جمهوری آذربایجان

بر اساس گزارشات و اخبار دریافتی از مناطق مختلف جمهوری آذربایجان، دولت آذربایجان با اعمال شدیدترین کنترل ها از انتشار اخبار مربوط به برگزاری مراسمات مربوط به ماه محرم ممانعت به عمل می آورد.

بایکوت کامل خبری مراسم‌های ماه محرم در جمهوری آذربایجان

به گزارش ۸دی، بر اساس گزارشات و اخبار دریافتی از مناطق مختلف جمهوری آذربایجان  امسال همزمان با شروع ماه محرم نهادهای امنیتی دولت آذربایجان با ایجاد جو وحشت و کنترل شدید رسانه های گروهی از انتشار اخبار مربوط به برگزاری مراسمات مربوط به ماه محرم در این کشور ممانعت به عمل می آورند.

بر اسااس اخبار منتشر شده، امسال نیز دولت جمهوری آذربایجان، محدودیت های عزاداری ماه محرم را تشدید کرد ه است.

اداره مسلمانان قفقاز که تحت کنترل و نظارت دولت آذبایجان فعالیت می کند با صدور بیانیه ای تاکید کرده بود خروج دسته های عزاداری از مساجد و حضور دسته های سوگواران در خیابان های شهرها و روستاهای جمهوری آذربایجان ممنوع است . این اداره همچنین به روحانیون و خطبای مساجد دستور داده است براساس متون واحدی که این اداره تهیه می کند، در مساجد سخنرانی کنند . اداره مسلمانان قفقاز همچنین نصب پرچم های عزاداری در خارج از مساجد جمهوری آذربایجان را ممنوع کرده است . حتی برگزاری مجالس عزاداری در منازل  مردم جمهوری آذربایجان نیز ممنوع شده است .

همزمان با اقدامات اداره مسلمانان قفقاز وزیر آموزش جمهوری آذربایجان نیز به مدیران مدارس و متولیان مساجد این کشور دستور داده است با حضور دانش آموزان در مراسم عاشورا  بطور جدی برخورد کنند . در صورت تخطی از این دستور العمل، مدیران مدارس سه هزار منات و متولیان مساجد دو هزار منات جریمه خواهند شد .

خاطر نشان می شود اگرچه جمهوری آذربایجان دومین کشور شیعه جهان محسوب می شود، با این حال به دلیل حاکمیت حکومت لائیک و سکولار در این کشور، مردم مسلمان و شیعه آن برای انجام مراسمات دینی با محدویت های شدید روبه رو هستند. در این میان ممانعت دولت آذربایجان از انعکاس اخبار مربوط به مراسمات ماه محرم حکایت از ترس شدید حاکمیت از گسترش بیش از پیش معارف اسلامی در میان مردم مسلمان آذربایجان دارد.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه