تنها موزه تاریخ چای ایران در لاهیجان مرمت شد

مدیر موزه تاریخ چای ایران گفت: نمای داخلی و بیرونی ساختمان موزه در لاهیجان به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل و ایجاد امکانات رفاهی بیشتر برای بازدیدکنندگان، مرمت و تجهیز شد.

تنها موزه تاریخ چای ایران در لاهیجان مرمت شد

به گزارش ۸دی، حسین عابد چافی اظهار کرد: موزه تاریخ چای ایران در لاهیجان (مقبره کاشف السلطنه ) به عنوان نماد شهر محسوب می شود و این موزه نیاز به مرمت داشت که از ابتدای سال جاری، مرمت قسمت بیرونی آرامگاه آغاز شد و تاکنون ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اظهار داشت: با توجه به آجرکاری و شیب بندی مناسب دور آرامگاه از نفوذ نزولات جوی و باران به داخل ساختمان موزه جلوگیری و در داخل موزه نیز نسبت به تجهیزات اداری آن اقدام و امکانات بیشتر رفاهی از قبیل تهیه و نصب کولر و امکانات گرمایشی و سرمایشی برای رفاه بیشتر بازدیدکنندگان فراهم شده است.

مدیر موزه تاریخ چای ایران خاطرنشان کرد: به سبب جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان، درب غربی آرامگاه گشایش یافت تا با ایجاد کوران هوا از نفوذ رطوبت به داخل بدنه ساختمان جلوگیری بعمل آید.

به گفته عابد چافی ، از بین بردن بوته های چای اطراف مقبره کاشف السلطنه در گذشته نیز مورد انتقاد شهروندان لاهیجانی و گردشگران قرار داشت که برای اولین بار در اوایل سال جاری در ضلع غربی موزه نیز با مطالعات علمی پژوهشکده چای و مساعدت رئیس شورای شهر و فرمانداری لاهیجان اقدام به کاشت بوته های چای شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وی ساماندهی ویترین ها و نورپردازی سالن موزه، سیم های برق و فضای سبز محوطه بیرون موزه با کمک مالی یک شرکت تولیدکننده چای و خرید کولرهای ایستاده و آب سردکن برای بازدیدکنندگان را از دیگر اقدامات انجام شده طی یکسال اخیر در این موزه ذکر کرد.

وی گفت: این موزه آمادگی هرنوع همکاری با دستگاه های اجرایی شهرستان لاهیجان و استان گیلان را دارد تا به دلیل موقعیت بی نظیر مکان این موزه (مقبره ) از نظر گردشگری ، جشنواره های فرهنگی و بومی را در این موزه برگزار کند.

عابد چافی یکی از اقدامات این موزه را آشنا کردن گردشگران با فرایند تولید و فرآوری محصول چای و خواص آن ذکر کرد و افزود: بسیاری از شهروندان بازدید کننده از استان های دیگر از این موزه با چای ایرانی و مزایای آن آشنا می شوند و با شناختی که به چای ایرانی پیدا می کنند، تمایل بیشتری نسبت به مصرف چای نشان می دهند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از شهروندان استان های جنوبی در بازدید این موزه ابراز می دارند که از چای ایرانی هیچ اطلاعی ندارند، یادآور شد: کارشناسان این موزه آمادگی دارند تا فعالیت ها در زمینه چای ایرانی و نحوه مصرف و مزایای آن را در سال حمایت از کالای ایرانی به گردشگران ارائه کنند.

وی به آمار بازدیدکنندگان از موزه اشاره و اضافه کرد: گرچه این موزه در برخی مقاطع کاهش بازدیدکننده داشته ولی میانگین آمار پنج ساله بازدیدکنندگان از موزه کاشف السلطنه از سال ۱۳۹۰ تاکنون حدود ۱۰درصد رشد نشان می دهد.

مقبره کاشف السلطنه در سال ۱۳۳۵ توسط انجمن ملی مفاخر کشور ساخته شد و در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و تا سه سال بعد به عنوان بخش اداری اداره کل میراث فرهنگی محسوب می شد اما در سال ۱۳۷۵ طی تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان گنجینه تاریخ چای ایران، مرمت و بازسازی و به عنوان اولین گنجینه چای ایران افتتاح شد .

در این مقبره اسناد مربوط به چای و چایکاری که در گیلان رواج دارد، در معرض دید عموم گذاشته شده و بیش از ۳۰۰ قلم از اشیایی که در داخل موزه ایران باستان و گنجینه رشت قرار داشت، به این موزه انتقال یافته است و بخش کوچکی از این اشیا نیز اهدای مردم محسوب می شود.

از نظر کارشناسان معماری مقبره کاشف السلطنه بنایی منحصربفرد در ایران به شمار می رود و تنها موزه چای ایران نیز محسوب می شود.

لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه