موزه ملی ایران باستان میزبان کاوش‌های باستانی گیلان می شود

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: موزه ملی ایران باستان در پائیز امسال، میزبان کاوش های باستانی لیار سنگ بن املش می شود.

موزه ملی ایران باستان میزبان کاوش‌های باستانی گیلان می شود

به گزارش ۸دی، ولی جهانی در این رابطه اظهار کرد: این تصمیم بر اساس هماهنگی ها انجام شده از سوی این اداره کل با مسئولان موزه ملی ایران باستان و پژوهشکده باستانشناسی اتخاذ شده است.
وی اظهار داشت: در روزهای اخیر چهارمین فصل پژوهش های میدانی محوطه باستانی لیار سنگ بن املش به اتمام رسید و ۳۹ گور مورد شناسایی قرار گرفت.
سرپرست هیأت کاوش لیارسنگ بن ، گورهای کشف شده را از انواع چاله ای، دخمه ای و خمره ای اعلام و اضافه کرد: ویژگی‌های گونه‌شناختی اشیاء یافت شده در این محوطه، بازه‌ زمانی اواسط اشکانی تا اواسط دوره ساسانی را به نمایش می گذارد.
جهانی تصریح کرد : تاریخ گذاری های یادشده بر اساس آزمایش‌های سالیابی مطلق رادیو کربن (C14) نیز به تأیید رسیده است.
وی اظهار داشت: در نگاه کلی، پژوهش‌های صورت گرفته تاکنون بر روی گورآوندهای مکشوفه از این محوطه نشان دهنده‌ ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشندگان این محوطه با سرزمین‌های دور و نزدیک از جمله اقوام ساکن در کرانه‌های شمالی دریای خزر همچون استپ‌های جنوب روسیه و یا ارمنستان امروزی خصوصاً همزمان با دوره‌ اشکانی است.
چهارمین فصل از پژوهش های میدانی گورستان باستانی لیارسنگ‌بن املش گیلان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد. محوطه باستانی لیارسنگ بن در نزدیکی روستای شیرچاک از توابع بخش رانکوه شهرستان املش قرار دارد که در سال ۱۳۹۲ شناسایی و در سال ۱۳۹۳ با هدف تعیین عرصه و حریم،مورد گمانه زنی قرار گرفت.
نخستین فصل پژوهش های میدانی لیارسنگ بن املش در تابستان ۱۳۹۳ و با هدف تعیین حریم مجموعه به سرپرستی ولی جهانی از اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان انجام گرفته بود. دومین فصل از مطالعات باستان شناختی در مجموعه باستانی استقراری و گورستانی لیارسنگ بن از توابع بخش رانکوه شهرستان املش نیز زدر اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ ، با هدف نجات بخشی آثار فرهنگی و به صورت کاوش اضطراری انجام شد که ماحصل این کاوش ها شناسایی ۲۴ گور از انواع دخمه ها و چاله های متعلق به ادوار اشکانی و ساسانی بود.
سومین فصل از پژوهش های میدانی گورستان باستانی لیارسنگ بن شیرچاک در شهریور ۱۳۹۶ انجام شد و با کاوش در سه ترانشه (فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین ) در ابعاد مختلف آثار ارزشمندی مرتبط با اواسط دوره اشکانی تا اوایل دوران ساسانی یافت شد که در این میان یکی از انواع جالب سنت تدفین دوره اشکانی که سابقا در گیلان از محوطه های کلورز و قلعه کوتی دیلمان گزارش شده، در محوطه مذکور مورد شناسایی قرار گرفت.
پیش از این ، نزدیک ترین حوزه جغرافیایی به گیلان که تدفین های نوع خمره ای از آن گزارش شده، گرمی دشت مغان است که به همین سبب کاوش در گورستان باستانی لیارسنگ بن به لحاظ پژوهش های باستان شناختی کرانه های شمالی حوزه فرهنگی البرز از اهمیت زیادی برخوردار است.
گیلان دارای یک هزار و ۷۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده در فهرست ملی است.
شهرستان املش با ۲ بخش مرکزی و رانکوه، در ۷۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
۱

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه