آمریکا علیه ما جنگ اقتصادی به راه انداخته است/ در شرایط دشوار و خطیری هستیم

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شرایط دشوار و خطیری هستیم، گفت: مدیران کم‌انگیزه یا بی‌انگیزه که اهل نق زدن هستند، افراد این شرایط خطیر نیستند.

آمریکا علیه ما جنگ اقتصادی به راه انداخته است/ در شرایط دشوار و خطیری هستیم

به گزارش۸دی، اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم امضای قراردادهای مشارکت بخش خصوصی در حوزه صنعت آب و فاضلاب  در وزارت نیرو، با بیان اینکه شرایط کشور خاص، خطیر و دشوار است، اظهار کرد: معنای شرایط خطیر این نیست که همه عوامل تهدید هستند. شرایط دشوار است ولی بن‌بست نیست. از دل شرایط دشوار، فرصت‌های زیاد و تحولات بزرگی به وجود می‌آید. مهم این است که عزم و اراده مدیریت بر این باشد که شرایط دشوار در کوتاه‌ترین زمان طی شود.

وی افزود: آمریکا در نهایت بی‌قانونی و بی‌احترامی به مقررات بین‌المللی از توافق برجام خارج شد و سعی کرد خواسته‌های ظالمانه و غیرقانونی خود را عملی کرده و ملت ایران را تحت فشار قرار دهد تا ما به خواسته‌های آن تن دهیم اما من امیدوار و مصمم هستم که با میدان‌داری فعالان اقتصادی، مدیران توانمند دولتی و کمک مردم از این شرایط با کمترین هزینه عبور می‌کنیم و به آمریکا نشان می‌دهیم از این مسیر نمی‌تواند به نتیجه برسد و تنها راه آنها در برابر ملت ما رعایت ادب، احترام و منطق است. این منطقی نیست که آنها اول ما را تحریم کنند و بعد بگویند مذاکره کنیم. ما به این شرایط تن نمی‌دهیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه تحریم‌ها تاثیر بسیار زیادی داشته و آمریکا اعلام کرده است که علیه ما یک جنگ اقتصادی به راه انداخته است علاوه بر این آنها جنگ رسانه‌ای و سیاسی ایجاد کرده‌اند تا بر افکار عمومی ملت ما تاثیر بگذارند. در این شرایط انتظار ملت ما این است که همه دستگاه‌ها و قوا به گونه‌ای باشد که حداقل فشار بر زندگی آنها وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: ما ضعف‌ها و اشکالات خود را باید صادقانه با مردم در میان گذاشته و آنها را اصلاح کنیم. یک مدیریت تازه‌کار، جدی و تمام وقت می‌تواند کشور را خوب اداره کند. مدیران کم‌انگیزه، بی‌انگیزه و کسانی که فقط به دنبال اشغال پست بودند، اهل نق زدن هستند یا دنبال بهره‌برداری سیاسی از شرایط به نفع خود هستند، افراد این دوره خطیر نیستند. ما به مدیرانی نیاز داریم که از توان و حیثیت خود برای کشور هزینه کنند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: جفاست که عده‌ای در شرایطی که مردم تحت فشار هستند ببینند که پول بیشتر یا رانت بیشتر به دست آورند. اگر این اتفاق در مدیران دولتی رخ دهد، عین خیانت است. نباید عده‌ای فکر کنند از این شرایط بهره‌برداری سیاسی کرده و به دیگران حمله کنند. مردم ایران آگاه و فهمیده هستند و همه حرکات را زیر نظر داشته و تشخیص می‌دهند که چه کسی خالصانه خدمت می‌کند و چه کسی چه اقدام دیگری انجام می‌دهد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه یکی از ابرچالش‌های کشور موضوع آب است، خاطرنشان کرد: این مسئله باید به یک موضوع اجتماعی تبدیل شود تا یک عزم ملی شکل بگیرد. دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. بنابراین همه باید به میدان بیایند. سال آبی جاری، یکی از بدترین سال‌ها در دهه‌های اخیر بود و برخی استان‌ها واقعا شرایط سختی داشتند. از صبوری، همراهی و همدلی مردم ایران در موضوع کمبود آب و برق باید صمیمانه تشکر کنم. ولی حتما باید برای سال آبی آینده برنامه‌ریزی شود تا این مشکلات تکرار نشود. از وزارت نیرو هم باید تشکر کنم زیرا شایستگی خوبی از خود نشان داده است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد ایران است، تاکید کرد: هرکس در این موضوع تردید کند، یعنی اقتصاد را نفهمیده است. باید قوانینی در کشور ایجاد شود که بخش خصوصی میدان‌دار شود اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد از جمله مسائل فرهنگی و وجود تفکر چپگرایانه که تا بخش خصوصی جان می‌گیرد، مطرح می‌کند ثروت خود را از کجا آورده است. ما اگر سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را پذیرفته‌ایم، یعنی پذیرفته‌ایم بخش خصوصی هیچ سقفی برای پول دار شدن ندارد و کسی هم نباید به بخش خصوصی بخل بورزد. مشکل دیگر این است که عده‌ای به اسم بخش خصوصی دنبال رانت‌خواری هستند که نمونه آن را می‌بینیم که جوان یک شبه با همین رانت‌ها میلیاردر می‌شود و باید این افراد را از بخش خصوصی جدا کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: مبارزه با فساد تضمین‌کننده بخش خصوصی واقعی است. هر کس ارز رسمی گرفته ولی به کشور کالا وارد نکرده است، خیانت کرده و باید حتما مجازات شود. البته در این مسیر باید دقت شود که تن بخش خصوصی واقعی نلرزد. بخش خصوصی واقعی باید مورد حمایت قرار بگیرد. به رهبری هم عرض کردم که من هیچ ارتباطی با بخش خصوصی ندارم اما باور دارم باید از بخش خصوصی حمایت کرد. من تا جان در بدن دارم از بخش خصوصی سالم و واقعی حمایت می‌کنم.

جهانگیری در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه بزرگ شدن دولت مانع توسعه می‌شود، تصریح کرد: هر چه درآمد کسب می‌شود باید خرج خود دولت شود. در حال حاضر بودجه لازم برای تکمیل طرح‌های ناتمام عمرانی بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. هر سال هم که پروژه‌های جدید اضافه می‌شود و تامین این بودجه از مشکلات دولت است. به دلیل محدودیت بودجه و اینکه نباید دولت تصدی‌گری کند، کارها را باید به بخش خصوصی واگذار کند. دولت سه سال است که این مسیر را دنبال می‌کند و در تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها اتاق بازرگانی را دخالت کامل داده است ولی سرعت کار قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: باید امسال عزم جدی‌تری شکل بگیرد که طرح‌های سودده به مردم معرفی شود. بازار سرمایه بی‌سابقه‌ترین روزهای خود را می‌گذراند. بورس در یک روز ۵۰۰۰ واحد رشد داشته است. در جلسه سران قوا تصویب شد همه نهادهای عمومی مکلفند شرکت‌های خود را در بازار سرمایه عرضه کنند. همچنین تصویب شد که برای دادن انگیزه به بخش خصوصی، طرح‌های واگذار شده توجیه اقتصادی داشته باشد و امتیازاتی از قبیل معافیت مالی یا ایجاد کاربری‌های فرعی در کنار کاربری اصلی در این طرح‌ها دیده شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: مدیران نیز باید به دنبال واگذاری طرح‌ها باشند. اکنون گفته می‌شود مدیران می‌ترسند که این طرح‌ها را واگذار کنند ولی مدیری که اهل ریسک نباشد، بهتر است برود در خانه‌اش بنشیند. ما تصویب کردیم اگر مدیری در چهارچوب‌ سیاست‌های تعیین شده طرحی را واگذار کرد، حتی اگر آن واگذاری اشتباه بود، بازخواست نشود.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه