هشت دی گزارش می دهد:

بیم ابتلای شرکتی دیگر به سرنوشت رشت الکتریک/ نقش احزاب سیاسی در کارهای اقتصادی چیست؟!

چرا بسیاری از پروژه ها باید نام افراد وابسته به جریان های سیاسی به چشم بخورد و چرا مهندسان و متخصصان مستقل نمی توانند به راحتی به این اقدامات دست زده و برای کشور خدمت کنند؟

بیم ابتلای شرکتی دیگر به سرنوشت رشت الکتریک/ نقش احزاب سیاسی در کارهای اقتصادی چیست؟!

به گزارش خبرنگار ۸دی، طرح گلخانه هیدروپونیک قرار است توسط سازمان عمران که وابسته به موسسه خیریه مولی‌الموحدین و نزدیک به حسین مرعشی است اجرا شود و سازمان عمران برای اجرای این طرح درخواست تسهیلات داشته است.

پیش از حسین زنده روح، مدیر عامل شرکت توسعه و عمران گلخانه های کرمان گفته بود که برای اجرای این طرح ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده که قرار است در سه فاز اجرایی و اعتبار مورد نیاز پرداخت شود.

زمزمه‌های اجرای این طرح از ابتدای تیر امسال بلند شد که با واکنش تند برخی همراه بود. یکی از کاربران توییتر در این خصوص نوشته است: « فعلا قوه قضاییه جلوی رانت دولتی ۷۰۰۰ میلیاردی به حسین مرعشی رو گرفته. » یک کاربر دیگر هم نوشته: « تو این اوضاع بد اقتصادی، برخی به فکر احداث گلخانه افتادن اونم تو کویر!!»

ادامه‌دار شدن این حواشی موجب شد تا حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران به این مطالبات به حق مردم پاسخ دهد. اما جالب این است که او در بیانیه‌ای تلگرامی خواستار ورود دادستان کل کشور به این موضوع شد. مرعشی مدعشی شد ” نه خانى آمده و نه خانى رفته ” و تنها نقش او خدمت به این طرح بوده است، مستوجب دریافت تهمت فساد هفت‌میلیاردی هستم چراکه نه سهام‌دار این طرح هستم و نه وام‌گیرنده.

همچنین روابط عمومی سازمان عمران کرمان در خصوص حواشی ایجاد شده در فضای مجازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «بر اساس وظایف اجتماعی و اقتصادی به‌منظور ترویج کشت گلخانه‌ای و بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در استان کرمان که به سمت بحران تأمین آب نزدیک می‌شود. سازمان عمران کرمان در قالب طرحی نوین و الگو، در مدت بیش از ۵ سال با مشورت و تائید کارشناسان محترم وزارت کشاورزی و با عاملیت بانک کشاورزی و استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی موفق شده است که طرح احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه پیشرفته برای تولید محصولات صیفی و گل را پایه‌گذاری اقدام نماید.»

سوال این است که آیا واقعا ۵ سال برای این کار وقت گذاشته شده است و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی مطمئن هستند که این طرح به بار می نشیند یا خیر؟!

در گذشته ابهامات زیادی درباره واگذاری برخی کارخانه ها به کارگزاران همچون کارخانه رشت الکتریک منجر به این شد که این کارخانه از اساس ویران شود.

آیا هدف تنها کمک به استان عزیز کرمان برای رفع بی آبی است یا هدف درآمدزایی است؟

در این گزارش قصد نداریم که بگوییم نتیجه عمل این شرکت خوب است یا خیر، این سوال را باید کارشناسان مربوطه با نگاه ریزبین بررسی کنند ولی سوال اینجاست که چرا حتما در این پروژه ها باید نام افراد وابسته به جریان های سیاسی به چشم بخورد و چرا مهندسان و متخصصان کشاورزی مستقل نمی توانند به راحتی به این اقدامات دست زده و برای کشور خدمت کنند؟

نگاه سیاسی بر همه چیز توسط عده ای باعث صدمات زیادی بر کشور شده است، بسیار دیده شده است که با به کار آمدن دولت هلدینگ های وابسته به اصلاح طلبان و حزب کارگزاران توانستند با پوشش خیریه به کارهای بزرگی دست بزنند که مشخص نیست چقدر برای کشور فایده داشته و یا احیانا چه ضررهایی را بر اقتصاد کشور وارد کرده است. از این پس باید به دقت نقش جریان ها و احزاب سیاسی در کارهای اقتصادی توسط قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان بازرسی و مجلس شورای اسلامی رصد شده تا به بهانه روی کارآمدن دولت های مختلف احزاب نتوانند با رانت در دولت وارد فضاهای اقتصادی کشور شده زیرا در این شرایط بخش خصوصی به هیچ وجه نمی تواند در این مزایده ها برنده شود و این کار لطمات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور می زند.

رهبری انقلاب چندی پیش در دیدار با رئیس جمهور از بنگاه داری بانک ها به شدت انتقاد کردند، احزاب وابسته به جریان سیاسی که تنها با رانت می توانند کارهای میلیاردی را به راحتی از دست بخش خصوصی بگیرند نیز همین حکم را دارند و بنگاه داری احزاب سیاسی لطماتی زیادی را به اقتصاد می زند کما این که پیش از این نیز بسیار صدمه زدند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه