ناتو برای جنگ زیردریایی با روسیه تمرین می‌کند

با پیشرفت گشت‌زنی زیر دریایی‌های روسیه در آب‌های جهان، ناتو مانورهایی برای تقویت قابلیت‌های ضد زیردریایی جنگی با کشورهای متحدش برگزار می‌کند تا با قدرت روزافزون مسکو مقابله کند.

ناتو برای جنگ زیردریایی با روسیه تمرین می‌کند

به گزارش ۸دی، این قسمت روشن می‌کند که ناتو باید منابع گسترده‌ای را برای ردیابی زیردریایی‌های روسیه اختصاص دهد و این قابلیت همکاری بسیار مهم است. از این رو، نیاز به مانورهایی مانند خدنگ پویا و مانترای پویا احساس می‌شود. این اتحادیه به آرامی مشغول تلاش برای شکار زیردریایی‌های خود است.
از ۲۵ ژوئن تا ۶ ژوئیه ۲۰۱۸، هفت عضو ناتو در تمرینات سالانه خدنگ پویا مشارکت داشتند. این تمرین در سواحل نروژ برگزار شد و هدفش تشدید قابلیت‌های ضد زیردریایی جنگی ائتلاف (ASW) در زمانی است که روسیه ناوگان زیرزمینی خود را دوباره جایگزین می‌کند.

براساس بیانیه ناتو، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، اسپانیا، ترکیه و ایالات متحده جزو اعضایی هستند که در این رزمایش مشارکت داشتند. این رزمایش شامل دو زیر دریایی نروژی بود که تلاش داشت قابلیت‌های مشترک هشت کشور مشارکت‌کننده را فریب دهند. تنها زیر دریایی‌های نروژ، شش قایق‌ الکتریکی دیزل کلاس اول است. گرچه سرویس مطبوعاتی ناتو کشتی‌هایی را که مشارکت داشتند شناسایی نکردند، نیوال تودی گزارش داد این ناوگان شامل دو ناوچه هلندی، یک ناوچه از هر چهار کشور دیگر و همچنین یک تانکر لهستانی بوده است.

براساس بیانیه ناتو، برای ارتقاء بهتر قابلیت همکاری و تخصص‌های آنها در مهارت‌های رزمی ضد زیر دریایی، هر کشتی می تواند فرصتی برای طراحی و اجرای انواع مختلف تاکتیک‌ها برای یافتن و ردیابی زیردریایی‌ها داشته باشد. در این بیانیه همچنین نوع هواپیماهای شرکت‌کننده هم مشخص نشده است اما آلمان و نروژ عموما از پی-۳ اوریونز برای گشت‌زنی دریایی استفاده می‌کنند. براساس دیگر گزارش‌ها، مشارکت ایالات متحده با هواپیمای ضد زیردریایی پی-۸ای بود.

رزمایش خدنگ پویا تنها قابلیت ضد زیردریایی جنگی ائتلاف ناتو نیست که امسال برگزار می‌شود. رزمایش بسیار بزرگتر مانترای پویا هم ماه مارس در ساحل سیسیل در مدیترانه برگزار شد که زیر دریایی‌های کانادا، یونان، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و آمریکا تحت فرماندهی ناتو در آن مشارکت کردند. فراتر از این مانورها، فرصت‌های زیادی وجود دارد تا ناتو مهارت‌های جنگی ضد زیردریایی را با ردیابی گشت‌های زیردریایی روسی به دست آورد.

سال گذشته آدمیرال ولادیمیر کورولیوف، رئیس ناوگان دریایی روسیه گفت زیر دریایی‌های مسکو سال ۲۰۱۶ برای ۳۰۰۰ روز در دریا بودند. با فرض اینکه برنامه هر کدام برای چهار و شش ماه بوده باشد، این بدین معناست که روسیه سالانه بین ۱۷ و ۲۵ گشت زیر دریایی داشته است. برخی از این گشت‌ها توسط ناتو ردگیری شده است. در نوامبر ۲۰۱۷ وال استریت ژورنال گزارش داد، سه ماه طول کشید تا ائتلاف ناتو مسیر یک زیر دریایی روس از دریای شمال تا مدیترانه را ردیابی کند.

منبع: فانوس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه