کارشناس مسائل سیاسی:

مدیران ارشد، جوانان باانگیزه را جایگزین بازنشسته‌ها کنند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مدیران ارشد باید تلاش کنند جایگزین‌های افراد بازنشسته از میان نیروهای جوان، باانگیزه‌تر، توانمندتر و با تلاش تر باشند تا قانون ممنوعیت استفاده از بازنشسته‌ها ‌بتواند اهداف خود را تأمین کند.

مدیران ارشد، جوانان باانگیزه را جایگزین بازنشسته‌ها کنند
به گزارش ۸دی، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در خصوص ضرورت‌های اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان با اشاره به اینکه هنوز مشخص نشده است که مشمولین این قانون چه افرادی هستند اظهار داشت: بااین‌وجود فکر نمی‌کنم این قانون به لحاظ ایجاد اشتغال و یا حتی جوان‌گرایی تأثیر خیلی جدی و معناداری داشته باشد ولی به لحاظ روانی آثار مثبت و خوبی را در بخشی از جامعه خواهد داشت.

فضائلی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوعی که می‌‌تواند مزایای اجرای این قانون را بیشتر کند این است که سازوکارهایی برای استفاده از تجربیات افراد بازنشسته هم فراهم شود چون بالاخره هرچند این افراد به لحاظ اداری و سنواتی می‌توانند بازنشسته باشند ولی حتماً درصدی از آن‌ها نیروهایی هستند که همچنان توان کار و همچنین تجربه و ظرفیت برای کمک در فعالیت‌های کشور را دارا هستند و لذا لازم است زمینه‌ و سازوکارهایی برای استفاده از تجربیات این افراد فراهم کرد.
وی با تأکید بر اینکه در بحث جایگزینی‌ افراد بازنشسته مدیران ارشد باید به بحث جوان‌گرایی اهتمام بیشتر داشته باشند اظهار داشت: مدیران ارشد باید تلاش کنند جایگزین‌های افراد بازنشسته از میان نیروهای جوان، باانگیزه‌تر، توانمندتر و با تلاش تر باشند تا این قانون ‌بتواند بیشتر اهداف خود را تأمین کند.
این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص ضرورت جایگزینی نیروهای جوان با بازنشسته‌ها خاطرنشان کرد: هرچند این‌گونه نیست که یک بازنشسته اصلاً توان مدیریت نداشته باشد اما بحث این است که این فرد چگونه مدیریت می‌کند.
وی ادامه داد: هرچند منظور از جایگزینی بازنشسته‌ها با نیروهای جوان این نیست که الزاماً به‌طور مثال یک فرد ۲۰ ساله از فردا در رأس یک سازمان گذاشته شود اما خیلی دور از ذهن هم نیست که اگر یک جوان بااستعداد وجود داشته باشد چنین اتفاقی بیافتد.
فضائلی با تأکید بر اینکه صرف‌نظر از سن نیروهای جوان هم به لحاظ توان وقت گذاری و هم به لحاظ انگیزشی انرژی تر بیشتری برای کاردارند اظهار داشت: جوان‌ها امکان نوآوری بیشتری دارند و حتی به جهاتی ریسک‌پذیری آن‌ها هم بیشتر است؛ این‌ها ویژگی‌های مثبت نیروهای جوان است و از طرف دیگر هرچقدر سن افراد بالاتر می‌رود در این بخش‌ها تحلیل می‌روند یعنی ریسک‌پذیری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، محافظه کارتر می‌شوند.
وی ادامه داد: وقتی سن افراد بالا می‌رود هم قدرت خلاقیت و نوآوری آن‌ها کمتر می‌شود و هم امکان جسمی و فیزیکی آن‌ها برای تلاش کاهش پیدا می‌کند و همه این‌ها تفاوت‌هایی است که نیروهای جوان با افراد مسن دارند اما از طرف دیگر تجربه افراد باسابقه هم موضوع مهمی است که باید به نحوی در سازمان‌ها از آن‌ها بهره گرفت تا بتوانیم از تجربه افراد مسن در کنار انرژی نیروهای جوان بهره‌مند شویم.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در بعضی از کشورها بحث جانشین ‌پروری خیلی موردتوجه است اظهار داشت: این کشورها سازوکارهایی را ایجاد کرده‌اند تا نیروهای جوان وارد سیستم شوند، تجربه‌ها به آن‌ها منتقل شود و در یک موعد مناسب جایگزین نیروهای باتجربه‌تر شوند، ما هم در دستگاه‌های جانشین‌ پروری باید طراحی را داشته باشیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم موضوعی که در آن بخش خیلی ضعیف هستیم و مجموعه‌های ما به دلایل مختلف خیلی امکانی را برای جانشین پروری ایجاد نمی‌کند.
وی در خصوص تجربه استفاده از نیروهای جوان در اول انقلاب بابیان اینکه این‌گونه نبوده که به‌کارگیری جوانان در آن زمان انتخابی بوده باشد اظهار داشت: شرایط آن زمان اقتضای استفاده از جوانان را داشت، انقلابی رخ‌داده بود و افرادی که در انقلاب حضور داشتند نیروهای جوان بودند و همان‌ها بعد از انقلاب در مصادر امور قرار گرفتند.
فضائلی ادامه داد: دفاع مقدس هم که تجربه خیلی مهمی از حیث جوان‌گرایی محسوب می‌شود هم این‌گونه نبود که نیروهای باتجربه و سن و سال داشته باشیم و این‌ها را تعمداً و با یک طراحی استفاده نکرده باشیم و به‌جای آن از جوانان استفاده کنیم بلکه اصلاً همه نیروهای ما در سپاه آن موقع جوان بودند، این‌ها به شکل طبیعی مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار شدند و کارهای خیلی بزرگی را انجام دادند.
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: بیش از آنکه تجربه اول انقلاب در استفاده از نیروهای جوان در بخش زیادی از کارها مانند دفاع مقدس، جهاد سازندگی، سپاه، نهادهای انقلابی، دولت و غیره حاصل طراحی و کار فکر شده باشد، اقتضای انقلاب بود و درمجموع هم تجربه موفقی بود البته آسیب‌هایی هم داشت؛ بالاخره حضور نیروهای کم‌تجربه هزینه‌هایی مانند تصمیمات ناپخته و غیر عالمانه ایجاد می‌کند که برای اینکه اکنون آن آسیب‌ها را نداشته باشیم باید تجربه‌ ۴۰ ساله‌ای که داریم را با استعداد، توان، خلاقیت، جسارت و ریسک‌پذیری نیروهای جوان در یک سازوکار مدیریت‌شده باهم تلفیق کنیم.

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه