رشت مقصد تابستانه کودکان کار استان همجوار | شناسایی ۱۵۰ کودک کار در گیلان

شهر رشت یکی از مقاصد تابستانه کودکانی از استان همجوار است که برای کسب تامین ۹ماه هزینه تحصیلی خود کار می‌کنند.

رشت مقصد تابستانه کودکان کار استان همجوار | شناسایی ۱۵۰ کودک کار در گیلان

به گزارش هشت دی، کودکان کار تعریف کودکانی است که بیش از رسیدن به سن قانونی کار نا گزیر وارد بازار کار می شوند و کار زود رس آنها مانع رشد طبیعی اجتماعی و روانی و جسمانی آنها شده است.

کار کودکان ممکن است شکل عادی کارمزد و در کارخانه ها، معادن، مزارع و بخشهای خدماتی را داشته باشد، و یا ممکن است بصورت آزاد و کسب و کار خیابانی باشد. کار آنها ممکن است نیمه وقت یا تمام وقت و فصلی یا کارگر دائم باشد.

کار کودکان جنبه های منفی اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی در بردارد. این کار مانع افزایش جدی مهارتها، آموزش و دانش می‌شود، بهره‌وری افت می‌کند، درآمدهای بیمه اجتماعی کاهش پیدا می‌کند، صدمه‌های جانی و مالی بالا می‌رود، انواع آسیبهای اجتماعی شامل؛ سوء استفاده جنسی، اعتیاد، خرده فروشی مواد مخدر، بزهکاری کودکان و نوجوانان افزایش پیدا می کند، مهاجرتها بدلیل امکان کار کردن کودکان به گونه‌ای زیانبار و آسیب رسان بالا می‌رود.

این مشکل دامن گیر استان گیلان به خصوص شهرستان رشت نیز شده است. حضور کودکان کار که برخی از آنها غیربومی هستند و از استانهای همجوار به این شهر می‌آیند، موجب بد شدن چهره شهر شده‌ است.

کودکانی که برای کار در شهر حضور دارند نه تنها انواع آسیب های اجتماعی آنها را تهدید می‌کند، بلکه با افزایش جمعیت آنها و همراهی با کودکان و نوجوانان رشتی شاهد افزایش بزهکاری توسط کودکان و نوجوانان در شهر رشت خواهیم بود.

محمدرضا پارسی مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: در گیلان حدود ۱۵۰ کودک کار شناسایی شده اند.

وی با اشاره به اینکه اغلب این کودکان در حاشیه شهرها به خصوص شهرستان رشت ساکن هستند، افزود: این کودکان به دو صورت اورژانس اجتماعی و موسسه خیریه شناسایی می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی گیلان خاطرنشان کرد: معمولا کودکان کاری که در تابستان از استانهای دیگر به گیلان می‌آیند، با آغاز فصل پاییز و مدرسه به شهر خود باز می‌گردند.

وی تصریح کرد:طبق بررسی های انجام شده، اغلب این کودکان دارای خانواده‌های کم درآمد هستند و برای کسب درآمد در شهر رشت کار می‌کنند.

علیرضا کودک کار ۱۴ ساله که در خیابانهای رشت به جمع آوری ضایعات می پردازد، گفت: بلافاصله پس از امتحانات تحصیلی‌ام از استان اردبیل به رشت آمده تا با جمع آوری و فروش ضایعات پول جمع کنم.

وی در پاسخ به اینکه چرا همین کار را در شهر خود انجام نمی‌دهد، تا دست کم شبها در خانه خودشان باشد، اضافه کرد: خرید و فروش ضایعات در شهرش رونق چندانی ندارد و درآمدی از انجام این کار بدست نمی آید.

علیرضا اظهار کرد: تاکنون ۲میلیون تومان پس انداز کرده است و با بازگشایی مدارس به شهرش باز می‌گردد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چندین سال است که هرساله پس از اتمام سال تحصیلی به رشت می آید، ادامه داد: برای خواب شبها در مغازه یکی از بستگانم در کنار ضایعات جمع‌آوری شده می‌خوابم در ابتدا می‌ترسیدم اما حالا دیگر عادت کرده‌ام.

علیرضا با اشاره به اینکه به همراه ۵نفر از دوستان خود در این شهر کار می‌کند، اضافه کرد: همه ما دلمان برای پدر و مادر تنگ شده و خوشحالیم که به زودی نزد آنها باز می‌گردیم.

وی با اشاره به اینکه پول پس انداز شده در تابستان امسال را صرف هزینه های سال تحصیلی پیش رو خواهد کرد، گفت: برادر کوچکترم موقع آمدن من گریه می‌کرد و دوست داشت که همراه من بیاید و شاید سال آینده او را نیز برای کار به همراه خودم به رشت بیاورم.

او ادامه داد: دوست دارم، در تابستان به باشگاه ورزشی و کلاسهای آموزشی بروم و با دوستانم بازی کنم اما چون پدرم کارگر است و درآمد زیادی ندارد، مجبورم کار کنم، در غیر اینصورت برای خرید لوازم مورد نیاز مدرسه با مشکل مواجه خواهم شد.

علیرضا آرزو دارد مهندس مکانیک شود و در آینده بتواند هزینه تحصیلی کودکانش را تامین کند تا در سن کم مجبور به انجام کار نباشند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه