آستانه تحمل جامعه پایین است/ باید به جوانان و نوجوانان مدارا و سعه‌صدر را یاد بدهیم

رئیس‌‌جمهور در جمع معلمان نمونه کشور گفت: باید به جوان‌هایمان و نوجوان‌هایمان مدارا و تحمل و سعه صدر را یاد بدهیم؛ چرا که جامعه ما در برخی از موارد بی‌تحمل است، آستانه تحمل پایین است.

آستانه تحمل جامعه پایین است/ باید به جوانان و نوجوانان مدارا و سعه‌صدر را یاد بدهیم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر روحانی گفت: دانش‌آموز شما باید کارمند شود، یا در مزرعه و کارخانه فعال شود و بالاخره در جایی باید وارد شود و فعالیت کند؛ یا در خدمات فعال می‌شود، در فناوری اطلاعات فعال می‌شود، ذنبال تحقیق می‌روند و حتی در دانشگاه هم دنبال این‌ها هستند .

وی ادامه داد: ما باید نیازهای جامعه را بسنجیم؛ دبستان، دبیرستان و دانشگاه همه این است که جوانان ما اولا عالم بشوند، زندگی‌شان توام با اخلاف اسلامی باشد، وطن‌دوست باشند چرا که این‌ها خیلی مهم است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید دنبال اهداف بلند باشیم، دانش‌آموز برای جامعه ما باید مفید باشد و کار جامعه را انجام دهد، می‌خواهیم کشور به سمت پیشرفت حرکت کند، اخلاق ما به سوی تعالی برود.

وی افزود: این همه اعتیاد ما که این را نمی خواهیم، ما جوان‌های باسواد خودباور می‌خواهیم که کشورشان را دوست داشته باشند، ملتشان را دوست داشته باشند، خوب این آمارها در جنگ تحمیلی یعنی معلمین ما به صحنه جنگ شتافتند، این یعنی همان مدرسه و دانش‌آموز و معلمی که آماده است برای ایثار و فداکاری که ما این را می‌خواهیم، پس مهم است ببینیم شیوه و روشی که ما امروز داریم آیا بهترین است یا ایراد و نقص داریم؟ فکر کنیم، تحقیق کنیم و بررسی کنیم که یک سال دیگر یا ۲ سال دیگر اگر تغییراتی لازم است آن را اعمال کنیم.

رئیس قوه مجریه اظهارداشت: گزارشاتی به من رسیده که تاکید می‌کند که برخی از کتابهای درسی ما کسالت‌آور است، برای دانش‌آموز خسته کننده است و دانش اموز مدرسه را با ذوق ادامه نمی‌دهد، دبیرستان را رها می‌کند، حتی آنجا یک موضوعی مطرح شده تحت عنوان “دیپلم ردی” که باید مورد بررسی باشد و باید دید چرا عده‌ای درس رها می‌کنند.

دکتر روحانی گفت: شما به عنوان معلمان و معلمان نمونه چگونه فکر می‌کنید؟ آیا وافعا برخی از علوم خسته‌کننده است؟ بیش از حدهوش متوسط دانش‌آموز است؟ آیا برخی از کلاس‌ها برخی از دوره‌ها وادار می‌کند که دانش‌آموز تا ۲ و نیم شب به تکالیف برسد؟ در بعضی از سال‌های آخر اساسا زندگی دانش‌آموز به هم می خورد، آیا این حرف درست است که هر چه یاد می‌گیرد به درد نمی‌خورد و باید برود یک سری کلاسهایی که به او تست زدن یاد دهد؟ بنابراین کنکور ما و مدرسه ما ایراد دارد.

رئیس‌‌جمهور تصریح کرد: به عنوان طرح مسئله با شما فرهیختگان می‌خواهم مطرح کنم که ما باید خود را برای تدبیر بیشتر آماده کنیم، باید در بخش‌های تحقیقاتی فکر کنیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: ما در یک جامعه هستیم و در کشوری هستیم که باید به جوان‌هایمان و نوجوان‌هایمان مدارا و تحمل و سعه صدر را یاد بدهیم؛ هم با بیانمان و هم با عملمان چرا که جامعه ما در برخی از موارد بی‌تحمل است، آستانه تحمل پایین است، زود رو در روی هم قرار می‌گیریم، در زندگی عادی و خانوادگی و زندگی سیاسی زود رو در روی همدیگر قرار می‌گیریم در حالیکه ما ملت بزرگی هستیم ملت ما دارای دین بسیار قدیمی هستیم مثل اسلام، ما پیرو خاندان اهل بیت(ع) و رسالت هستیم که هر کدام الگوی بزرگی برای ما هستند.

وی بیان کرد: باید بدانیم که چه کار کنیم که در کلاس درس، سعه صدر، حوصله، مدارا، تحمل و دوری از افراطی‌گری را هم به دانش‌آموزان یاد دهیم و به آنها بگویم چگونه باید تحمل کنند و جامعه پذیر باشند و به هم کمک کنیم.

دکتر روحانی گفت: جامعه اسلامی، جامعه تعاونی و یاری و دست هم گرفتن است، این نیست که هر کس به فکر خویش و خانواده خویش و فکر استان خویش و وطن خویش و دین خویش و آیین خویش است لذا در این زمینه ما باید تلاش کنیم و کوشش کنیم. الگوی ما معلمان هستند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی شهید مطهری الگوی ما و معلم نمونه ماست، وی دنیای صبر و تحمل است.

دکتر روحانی اضافه کرد: شما نمی‌دانید یک آیه‌الله و فیلسوف وقتی می‌نشیند کتابی می‌نویسد به نام “داستان راستان” یعنی چه؟ امیرالمومنین (ع)‌ برای اینکه بچه یتیم دلش آرام شود خودش هم به صورت کودک با او بازی می‌کرد.

وی با بیان اینکه افراطی‌ها و آنهایی که می‌خواستند فرهنگ بیگانه غالب شود راه اعتدال را تحمل نمی‌کردند، افزود: هیچ وقت شهید مطهری در این فکر‌ها نبود که آنها راجع به او چه می‌گویند و آنچه برای دین، ملت و جوانان فکر می‌کرد وظیفه‌اش است انجام می‌داد.

رئیس‌جمهور با اشاره به کتاب داستان راستان شهید مطهری یادآور شد: برای شهید مطهری مهم نیست که بگویند آیت‌الله قصه نوشته است. آن روز لازم بود و امروز هم لازم است.

وی ادامه داد: گاهی وقت انسان در یک جمعی است باید با زبان و منطق آن‌ جمع حرف بزند، باید بدانیم چه بیانی چه نکته‌ای سر کلاس و بیرون کلاس در جامعه لازم است که ما مطرح کنیم تا جامعه ما در مسیر درست پیشرفت و در مسیر تحول مثبت قرار بگیرد.

دکتر روحانی گفت: جامعه ما مشکلات زیادی دارد، مردم مشکلات زیادی دارند، مردم از لحاظ زندگی و مسائل اخلاقی و اجتماعی مشکل دارند، بهبود زندگی مردم و بهبود اخلاقی جامعه باید مد نظر ما باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت بار بسیار سنگیی بر دوش دارد و شما معلمان در سراسر کشور و شما اساتید انشگاه در سراسر کشور امروز بار رسالت سنگینی بزرگی را بر دوش دارید، مشکلات کشور ما حل‌شدنی است اما بی‌تردید مسیر سختی است، بار بسیار سنگین است اما شدنی است.

وی تصریح کرد: بگذاریم امید مردم و نشاط مردم سر جایش باشد، باید همه به هم کمک کنیم، دست به دست هم دهیم و از مفعت شخص خود و خانواده خود به نفع جامعه و کشور بگذریم، ما می‌توانیم جایگاه بهتری در منطقه داشته باشیم و معضلاتمان را با دنیا حل و بهتر کنیم و تجارتمان را با دنیا آسان‌تر کنیم به شرط این که همه به صحنه بیایند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: رقابت‌های حزبی و جناحی اشکال ندارد، نقد هم اشکال ندارد اما اصل برای ما باید منافع ملی و فرهنگ ایرانی- اسلامی و هویت اسلامی- ایرانی نسل جوان باشد، این اصول و اهداف بلند را از یاد نبریم، اگر مسیر را ادامه دهیم ما موفق و پیروز می‌شویم و بر تمام مشکلات غالب می‌شویم.

دکتر روحانی خطاب به فرهنگیان حاضر نیز گفت: امسال بار ویژه‌ای بر دوش شماست، بار فرهنگ بر دوش شماست، امسال در این زمینه به صورت مضاعف باید تلاش کنیم، بنابر نکته‌هایی که در اول مهر بر آنها اصرار کردم یعنی خواندن بیشتر کتاب و با کتاب بیشتر آشنا بودن نسل دانش‌آموز، زنگ کتابخوانی و زنگ انشا در آیات قرآن هست، هم در “اقرأ” و هم در “علّم بالقَلَم” هست؛ اینها همان اجرای آیات فرآن است، زنگ گفتگو برای سال‌ها آخر تحصیل همان “جدال احسنی” است که قرآن بر آن تاکید دارد.

وی ادامه داد: از شما استمداد می‌طلبم که بگویید چکار کنیم برای فرزندان و نسل آینده و عزیزانمان، در محیط بهتر و کلاس بهتری تدریس کنیم و بهتر به آنها بیاموزیم و آنان را بهتر برای جامعه امروز و فردا آماده کنیم.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: دولت وظایفی که نسبت به معلمین برعهده دارد را از یاد نبرده و ما در حد توانمان در بودجه امسال تلاش کردیم هر مقدار که در توان داریم به این بخش کمک کنیم، در سال گذشته علاوه بر بودجه‌های مقرر ما بخشی از بدهی‌هایی که در توان دولت بود را انجام دادیم، ما ۱۹۰۰ میلیارد تومان برای رفع کسری و بدهی‌های گذشته پرداخت کردیم، الان هم در همین روزها برای حل معضل پاداش بازنشستگان، ۷۰۰ میلیارد سازمان مدیریت اختصاص داده و ان‌شاءالله هر مقدار که این دولت توان دارد در این زمینه انجام دهد.

وی در پایان گفت: برای معلمین نمونه هم ریاست جمهوری هدیه کوچکی را مد نظر قرار داده که خودرویی است و تقدیم آنان می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه