سیاست خارجی دولت«تدبیر و امید»آسایش را از نتانیاهو گرفته است/ ما ملتی دلاوریم نه “دلواپس”

وزیر امورخارجه کشورمان در صحن علنی مجلس گفت: حساسیت نمایندگان نسبت به وزارت خارجه نشان‌دهنده اهمیت به سیاست خارجی و امنیت ملی است.

سیاست خارجی دولت«تدبیر و امید»آسایش را از نتانیاهو گرفته است/  ما ملتی دلاوریم نه “دلواپس”

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۶ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان، گفت: برای پاسخ به پرسش های نمایندگان لازم است چند نکته را مجدداً به عرض شما و ملت دلاور ایران برسانم.

حساسیت نمایندگان نسبت به وزارت خارجه نشان‌دهنده اهمیت به سیاست خارجی و امنیت ملی است و بسیار خوشحالم که در طول ۸ ماه گذشته، بیش از وزرای دیگر، در تاریخ انقلاب اسلامی در مجلس، در کمیسیون امنیت ملی و دوبار در صحن مجلس حضور پیدا کردم و درباره مسائل مختلف به نمایندگان پاسخ دادم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری مستقل، مقتدر و با ثبات است اما فعالیت های گسترده تبلیغاتی و سیاسی انجام می‌پذیرد تا چنین القا شود که ایران تهدیدی برای منطقه و خطری برای صلح و امنیت جهانی است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بدخواهان مردم ایران با صرف هزینه‌های بی نظیر سیاسی و مالی و با تبلیغات جنون آمیز خود تلاش می‌کنند تا ایران را به خطری جهانی تبدیل کنند تا بتوانند از این طریق به اهداف شوم خود بر ضد کشور و مردم ایران و برعلیه انقلابیون و مقاومت منطقه دست یابند.

ظریف افزود: وضع تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات مستکبرانه که در سایه این فضاسازی تبلیغاتی و سیاسی جهانی انجام پذیر شده است همگی مهمترین عامل اقتدار ملی ما را هدف گرفته است و تلاش می‌کنند استقامت مردم ما را بشکنند که به حمدلله با حضور حماسی مردم در انتخابات خرداد این تلاش به شکست انجامید و دولت تدبیر و امید مجدانه تلاش دارد تا طرح و برنامه های دشمنان را به شکست بکشاند و به لطف الهی در این مسیر موفق خواهد شد.

وزیر امور خارجه گفت: وزرات امور خارجه در چنین شرایط خطیری به منزله دیدبانی هوشمند وظیفه رصد حوادث و تحلیل موقعیت ها و تشریح راهبرد مقابله با تهدیدات را برعهده دارد، تلاش این خدمتگزار کوچک که برای چند صباحی مسئولیت سنگین دستگاه دیپلماسی را بر شانه هایش نهاده شده است همواره این بوده است که با فضاسازی بین المللی که جهت محدود کردن اقتدار ملی  ما انجام می‌گیرد قاطعانه مقابله نمایم و نگذاریم این تبلیغات مسموم رژیم صهیونیستی و یا هر منبع ضد ایرانی ایران را مخل امنیت جهانی و یا تهدید منطقه ای معرفی کند.

وی تصریح کرد: از روز پذیرش مسئولیت در مسیر پاسداری از امنیت ملی به معنای وسیع آن و تقویت و تحکیم اقتدار ملی و توان دفاعی از هیچ کوششی فروگذار نکرده ایم تا هیچ کشوری در طمع خام نیفتد و خیال اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران در سر نپروراند.

ظریف گفت: اگر از اقتدار ملی سخن می‌گوییم نظر ما به همه امکانات و ظرفیت های کشور است مهمترین رکن اقتدار ملی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است و ماندگارترین یادگار امام راحل است که امروز اتکا به قدرت لایزال الهی است و کوچک شمردن همه قدرتها، استقلال طلبی، استقامت مردم دلاور براساس آموزه های دینی و خودباوری بی نظیر ناشی از این عوامل است.

وی ادامه داد: نگاه به درون و اتکا به عنصر بنیادی و محوری انسجام ملی و نیز توان بی نظیر مردم، اقتصاد پویا مقاومتی مبتنی بر تولید و کارآفرینی، توان دفاعی و حضور موثر و سازنده نقش آفرین در معادلات منطقه ای و جهانی شالوده اقتدار کشور را می سازد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: من اطمینان دارم مسئولیتم در وزارت امور خارجه دیر یا زود به پایان می‌رسد  اما آنچه برای من و امثال من باقی می‌ماند انجام وظیفه و شاید خدمت ناچیزی است که برای مردم دلاور این مرز و بوم و جایگاه و منزلت جهانی آنها تقدیم نمایم، لذا تا زمانیکه وزیر امور خارجه هستم نخواهم گذاشت پروژه صهیونیستی امنیتی سازی ایران من جمله از طریق تخریب وجه و حیثیت ملی تحت بهانه واهی انکار هولوکاست تحقق یابد.

ظریف تصریح کرد: ما حتما با قدرت و صلابت انقلابی که از امام راحل آموخته‌ایم و با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی و تاریخ مردم دلاور ایران که هرگز با نژادپرستی و نسل کشی آلوده نشده است به مبارزه با شبه افکنی صهیونیست ها درباره انکار هولوکاست ادامه خواهیم داد و اجازه نخواهیم داد تا ماشین تبلیغاتی صهیونیست ها با تحریف و دروغ از یک سو در پی مظلوم نمایی و از سوی دیگر در پی هراس افکنی علیه ایران عزیز باشد.

وی ادامه داد : ناتانیاهو با بی شرمی معرکه می‌گیرد که ایران هولوکاست را انکار می‌کند و می‌گوید ایران منکر هولوکاست می‌خواهد، با ساختن بمب اتمی هولوکاست دیگری بسازد من و همکارانم به عنوان نمایندگان این مردم دلاور به جهان اعلام کرده‌ایم و باز هم خواهیم گفت  که ایران و ایرانی همواره مامن و مرجع اقلیت ها بوده است.

وی ادامه داد: ما به جهانیان می‌گوییم که مردم ایران به فرهنگ غنی زاییده بر اسلام ناب متکی هستند و می‌گوییم از نظر مردم ایران کشتار انسان‌های بی‌گناه در همه جا و به هر شکل  در هر مقیاسی محکوم است و این رژیم صهیونیستی است که با استفاده از انواع بهانه‌ها تلاش می‌کند تا بر جنایات بی‌سابقه‌اش علیه مردم فلسطین سرپوش بگذارد و با استفاده از همین بهانه از یک‌سو زرادخانه هسته‌ای خود را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر علیه ایران هراس‌افکنی می‌کند.

ظریف افزود: من و همکارانم با افتخار تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم و همه فشارهای داخلی و خارجی را به جان می‌خریم تا پروژه صهیونیستی، امنیتی‌سازی، القای خطر و تهدیدآمیز بودن ایران را نقش بر آب کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من همه مصاحبه‌ها و اظهارات به ویژه با رسانه‌های خارجی که متاسفانه امروز به صورت نصف بیان شد، تمام توان خود را به کار بستم که در مقابل سوالات جهت‌دار و هدایت‌شده ضمن تصریح بر مواضع اصولی و اسلامی ایران که افتخار می‌کنم مواضع من نیز همان مواضع امام (ره) و مقام معظم رهبری است مانع از این شوم که سردمداران این رژیم نژادپرست جنایتکار جمهوری اسلامی ایران را عامل تداوم بحران در خاورمیانه معرفی نماید و با این ترفند از عواقب اعمال خود فرار کنند.

وی یادآور شد: ما نباید اجازه دهیم رژیمی که به صورت غیرقانونی سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی و بزرگترین ناقض مقررات جهانی،‌ عدم اشاعه است با سوءاستفاده تبلیغاتی از ایران خطرسازی کند؛ سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، آسایش و راحتی را از نتانیاهو گرفته و او را به انفعال و انزوای بین‌المللی کشانده است.

ظریف تاکید کرد: این توفیق بزرگ که تمام نیروهای انقلابی منطقه از دبیرکل جنبش حزب‌الله تا دبیرکل حماس و جهاد اسلامی شخصاً برای آن از من تشکر کردند. این حرکت ما نیروهای انقلابی منطقه را به وجد آورده است و صهیونیست‌ها و دیگر بدخواهان ایران را دچار سردرگمی و کابوس برآمدن مجدد ایران اسلامی کرده است.

وزیر امور خارجه افزود: این توفیق وامدار خودباوری ناشی از حمایت مردم دلاور و تاکید بر گفتمان اصیل و راستین انقلاب اسلامی است که می‌باید هماهنگونه که هست و هماهنگونه که در منطقه و جهان اعجاب و تحصین جهانیان را برانگیخته است، در داخل نیز منتشر و منعکس شود و نه برای مقاصد سیاسی واژگون جلوه داده شود.

وی درخصوص توان دفاعی و امکانات و تجهیزات نظامی کشور ادامه داد: آنچه گفتم و بر آن تاکید دارم جلب توجه به منبع اصلی و واقعی اقتدار کشور است که ریشه در فرهنگ ایثار و شهادت دارد و تکیه بر این پیام جاودانه امام راحل است که بزرگترین توان دفاعی ما استقامت مردم دلاور ایران است.

ظریف تاکید کرد: وزارت امور خارجه وظیفه ذاتی خود را کمک به پیشرفت و رونق و رشد اقتصادی و ارتقای توان دفاعی کشور می‌داند و برای رفع تهدیدها و ایجاد فرصت‌ها و فضای مناسب بین‌المللی در تحقق این اهداف همواره تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه افزود: وزارت امور خارجه هیچگاه مانع حضور هیات‌ها جهت مذاکره در امور دفاعی کشور نشده است. همه اقتدار ملی را ناشی از همه امکانات و ظرفیت‌های کشور می‌دانیم و در برابر تلاش‌ها و رشادت‌های بزرگان عرصه جهاد و شهادت یعنی نیروهای مسلح ارتش، سپاه و بسیج و آحاد مردم دلاور همیشه در صحنه و به‌خصوص خانواده معظم شهدا و ایثارگران سر تعظیم فرود می‌آوریم.

وزیر امور خارجه افزود: همزمان با همراهی با همین دلاور مردان با کمال افتخار به عنوان یک فرزند ملت مهمترین عامل اقتدار را استقامت و آمادگی تمامی آحاد ملت ایران در مشارکتی بی دریغ از دفاع از میهن می دانم جمهوری اسلامی ایران متکی به مردم است و نه وابسته به ابرقدرت ها و هیچ نیروی خارجی دولت ایران تنها  دولت در منطقه است که اقتدار و مشروعیت خود را از تنفیذ مقام معظم رهبری و مردم می گیرد و نه هیچ قدرت و پیمان نظامی که این افتخار بزرگی است.

ظریف افزود: ملت ایران صبورانه و با توکل به حضرت حق دست به زانو گرفت و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و در مقابل تجاوزگری خارجی با تکیه بر ایمان مردم مقاومت کرد و این همان چیزی است که هیچ ابرقدرتی نمی تواند ریشه آن را بخشکاند گرچه اگر این هوا را در سر داشته باشند تنها بر اساس این نگاه ایمانی است که می توانیم درک کنیم چرا نفوذ و توان تأثیرگذاری ایران متکی بر فرهنگ مردم و مواضع امام خمینی و مقام معظم رهبری است که از بسیاری از کشورها نفوذ ایران بالاتر است.

وزیر امور خارجه گفت: قدرت ایران ریشه در ایمان مردم دارد و بر همین اساس است که معتقدم که هر چه انسجام،‌همدلی و همبستگی ملی و روحیه مردم را تقویت کند توان دفاعی کشور را افزایش داده و هر چه بر طبل تفرقه بکوبد و مردم را تحقیر کند یقینا بزرگترین خیانت را علیه امنیت ملی و قدرت دفاعی کشور داشته است.

وی ادامه داد:‌تأکید می کنم که سیاست خارجی عرصه وحدت ملی و دعواهای سیاسی و جناحی نیست من دست نیاز به سوی همه نمایندگان دراز می کنم و ما به کمک و هدایت شما نیازمندیم در زمانی که کشور با چالش روبرو است تنها با همکاری ملی می توان راه اقتدار و بالندگی کشور را پیمود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنها که از ایران خطری جهانی می سازند قصد تحریم و تهدید کشور را دارند آنها می خواهند ایران را بر هم زننده و بی ثبات معرفی کنند من می گویم ما طالب صلح هستیم اما مطیع و مرعوب نیستیم ما ملتی دلاور بوده و دلواپس نمی باشیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه