پایان پیش‌فروش خودرو سایپا و خالی‌ماندن دست متقاضیان واقعی+سند

در حالی که روز گذشته امکان باز کردن سایت پیش‌فروش خودروهای سایپا برای عمده متقاضیان واقعی فراهم نشد، امروز یکی از مدیران سایپا از ادامه پیش‌فروش‌ها خبر داد، در حالی که در سایت سایپا ظرفیت‌ها تکمیل‌ شده است.

پایان پیش‌فروش خودرو سایپا و خالی‌ماندن دست متقاضیان واقعی+سند

به گزارش ۸دی پس از اعتراض اغلب مردم به احتکار خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور، ایران‌خودرو و سایپا که خود با احتکار مصنوعات خود، تقاضا‌ و به دنبال آن قیمت‌ها را به صورت نجومی در بازار افزایش دادند، مدعی شدند که در راستای افزایش عرضه و کاهش احتمالی قیمت‌ها، پیش‌فروش خودرو را انجام می‌دهند.

این پیش‌فروش همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با دریافت پیش‌پرداخت و نرخ علی‌الحساب و تحویل با قیمت روز بود.

به هر حال خودروسازان پس از نوسانات ارزی، با ادعای افزایش هزینه‌ها، به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمت هستند و تا زمان اخذ این مجوزها در راستای سودجویی بیشتر و خالی کردن جیب متقاضیان واقعی، خودروهای خود را با نرخ مصوب نمی‌فروشند، بلکه به شکل علی الحساب می‌فروشند تا موقع تحویل به قیمت روز تحویل خودرو ارائه کنند.‌

چندی پیش بود که ایران‌خودرو پیش‌فروش خودرو را به صورت علی‌الحساب و نه قطعی انجام داد، اما کاربران عادی و واقعی، امکان ثبت تقاضای خود برای دریافت خودرو در سال ۹۷ را نداشتند.

روز گذشته نیز پیش‌فروش خودروهای سایپا آن هم به صورت علی‌الحساب باز شد.

طبق معمول مجدداً دسترسی کاربران عادی و متقاضیان واقعی به سایت پیش‌فروش خودرو فراهم نشد و متقاضیان واقعی امکان ورود به سایت ثبت‌نام خودرو نداشتند.

طرح سایپا این طور اجرا شد که خریداران خودرو باید ساعت خود را با ساعت رسمی ارائه شده توسط سایت TIME.IR تنظیم می‌کردند و بنا به اعلامیه منتشر شده توسط سایپا هر ۱۵ دقیقه یکبار سایت برای مدت زمان ۵ تا ۲۰ ثانیه باز می شد.

نخست آنکه در ساعت ۹:۵۵ صبح در سایت فروش اینتزنتی سایپا اعلام شده بود که ثبت نام در ساعت ۱۰:۰۰ انجام خواهد شد اما در ساعت ۹:۵۸ به یکباره عبارت مرحله بعدی ثبت نام در ساعت ۱۰:۱۵ انجام خواهد شد در سایت قرار گرفت.

به هر حال روز گذشته امکان دسترسی کاربران عادی و متقاضیان واقعی به سایت پیش‌فروش فراهم نشد و امروز هم با باز شدن سایت، در مورد همه خودروهای سایپا که قرار بود پیش‌فروش شود، اعلام شده است که «ظرفیت تکمیل شد».‌

نکته قابل تأمل، ادعای یکی از مدیران سایپا از ادامه پیش‌فروش‌ها در روز جاری و بی‌اطلاعی وی، از تکمیل ظرفیت‌ها است.

امروز یکی از مدیران سایپا به ماگفت که پیش فروش خودروهای سایپا ادامه دارد‌.‌

این‌ در حالی است که بررسی خبرنگار فارس نشان می‌دهد، در مقابل فروش همه خودروهای عرضه شده سایپا، جمله «تکمیل ظرفیت» اعلام شده است.

بنابراین گزارش در نبود نظارت دقیق نهادهای نظارتی و در بازاری کاملا انحصاری، خودروسازان ما به دور از هر گونه مشتری‌مداری فقط به سودجویی بیشتر فکر می‌کنند و قطعاً این قانون‌گریزی‌ها نتیجه نبود بازار رقابتی، شفاف و سالم است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه