عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس:

لزوم حفظ و تقویت صادرات ۱۲ هزار تنی سالانه چای به خارج/ واردات بیش از یک‌میلیون برنج به داخل غیرمنطقی است

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بر لزوم حفظ رویه صادرات ۱۲ هزار تنی سالانه چای به خارج تاکید کرد و گفت: واردات بیش از یک‌میلیون برنج به داخل غیرمنطقی است.

لزوم حفظ و تقویت صادرات ۱۲ هزار تنی سالانه چای به خارج/ واردات بیش از یک‌میلیون برنج به داخل غیرمنطقی است

به گزارش ۸دی، مهرداد بائوج لاهوتی صبح امروز در رشت با اشاره به میزان تولید چای در داخل کشور اظهار کرد: سالانه حدود ۲۵ هزار تن چای در داخل تولید می‌شود.

وی صادرات چای داخلی به خارج را حائز اهمیت و مستلزم حمایت دانست و افزود: حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تن چای طی پنج سال اخیر سالانه به خارج صادر شد که باید این رویه حفظ و تقویت شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ممنوعیت صادرات چای ایرانی به خارج و لغو این تصمیم اشتباه تصریح کرد: اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت اشتباهی مرتکب شد و آن ممنوعیت صادرات چای داخلی به خارج بود که اکنون وزیر متبوع، توجیه و ممنوعیت صادرات چای را با نظارت موسسه تحقیقات چای مبنی بر تائید ایرانی بودنی چای را لغو کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه سالانه حدود ۵۷ هزار تن چای از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود گفت: در تلاش هستیم تا یا واردات چای را در انحصار سندیکای چای بگنجانیم و یا خرید چای را به بازار آزاد واگذار کنیم.

نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به وضعیت تولید برنج داخل بیان کرد: خرید تضمینی برنج توسط دولت ۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام‌شده هرچند رغبتی برای کشاورز در راستای فروش تضمینی برنج وجود ندارد.

لاهوتی با بیان اینکه طی چهارماهه اخیر ۷۰۰ هزار تن برنج وارد کردیم اما اکنون متوقف‌شده گفت: توجیه دولت در امسال برای واردات برنج، عرضه در بازار نیست بلکه ذخیره آن با توجه به شرایط تحریمی است.

وی واردات بیش از یک‌میلیون برنج به داخل را غیرمنطقی و غیرقانونی برشمرد و تصریح کرد: بر اساس سرانه ۳۶ کیلوگرم جهاد کشاورزی نیازمند واردات برنج تا ۵۰۰ هزار تن هستیم و با در نظر گرفتن اختلافات نیاز به برنج سرانه ۴۰ کیلوگرمی وزارت بازرگانی، نباید بالغ‌بر یک‌میلیون تن برنج به کشور وارد شود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با تأکید بر عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات برنج  افزود: وزارت جهاد نباید به واردکنندگان برنج ارز دولتی اختصاص دهد و منجر می‌شود قیمت برنج داخلی حفظ شود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه