معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان:

دستگاه قضایی گیلان برای رفع مشکلات زندانیان از همه ظرفیت‌‌ها استفاده می‌کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان گفت‌:‌ دستگاه قضایی گیلان برای رفع مشکلات زندانیان از همه ظرفیت‌‌های موجود استان استفاده می‌کند.

دستگاه قضایی گیلان برای رفع مشکلات زندانیان از همه ظرفیت‌‌ها استفاده می‌کند

به گزارش ۸دی،‌ احمد آقایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ مجموعه دستگاه قضایی در گیلان در امر رسیدگی و حل مشکلات زندانیان و خانواده‌هایشان بسیار فعال است و در این راه از همه ظرفیت‌های خود و مشارکت دیگر نهادهای استان استفاده‌ می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان عنوان کرد:‌ به طور قطع و یقین اعمال مجازات‌های جایگزین حبس به تنهایی نمی‌تواند به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها کمک کند بلکه در این فرآیند باید نهادها و سازمان‌های حمایتی نیز نقش و وظیفه خود را به طور کامل ادا کنند.

آقایی کاهش زمینه‌های ارتکاب به جرم را در کاهش جمعیت زندان‌ها مؤثر دانست و افزود:‌ تحقق این هدف بسیار مهم در یک جامعه با مشارکت گسترده همه نظام‌های اجتماعی،‌ آموزشی،‌ تربیتی،‌ خدمات‌دهی و یا نهادهای اشتغالزایی کشور با دستگاه قضایی امکان‌پذیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دادسراها واحدی به نام قاضی ناظر زندان و قاضی اجرای احکام وجود دارد ابراز داشت:‌ در بسیاری از شهرستان‌های بزرگ گیلان نظیر رشت این واحدها در خود زندان مستقر بوده و به صورت مستقیم امورات مربوط به زندانیان و مشکلات آنان را رصد می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان تصریح کرد:‌ علاوه بر این‌ها رئیس کل دادگستری گیلان نیز جهت اجرای اقدامات حمایتی در روزهای خاصی از هفته اقدام به بازدید از سطح زندان‌های استان و یا برگزاری جلسات ملاقات عمومی با خانواده‌های زندانیان می‌کند.

آقایی مدیریت قضایی استان گیلان را مدیریتی پویا قلمداد کرد و خاطرنشان کرد:‌ دادستان‌ها،‌ رؤسای دادگستری مستقر در شهرستان‌های استان گیلان،‌ قضات دادسراها و یا رؤسای بخش‌های حوزه قضایی مرتباً به زندان‌ها سرکشی کرده و از مشکلات و احوال زندانیان جویا می‌شوند.

وی نقش نهادهای غیرقضایی در کاهش جمعیت کیفری را بسیار حساس و ویژه اعلام کرد و اظهار داشت:‌ در حال حاضر حدوداً ۱۰ وزارتخانه که ۱۲ سازمان را در زیر مجموعه خود قرار داده به همراه ۱۵ نهاد عمومی در امر کاهش جمعیت کیفری و رفع زمینه‌های بروز بزه نقش دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان برخی از این نهادها را برشمرد و بیان داشت:‌ وزارت بهداشت و درمان،‌ سازمان زندان‌ها‌،‌ حفاظت محیط زیست،‌ منابع طبیعی و یا جهاد کشاورزی از جمله برخی از نهادهایی هستند که در کاهش زمینه جرایم وظیفه‌ای بسیار خطیر دارند.

آقایی حمایت از خانواده‌های زندانیان را از مهم‌ترین دغدغه‌های دستگاه قضایی کشور دانست و عنوان کرد:‌ تصویب و اعلام روز پنجم خرداد هر سال برای حمایت اقتصادی،‌ معنوی،‌ فرهنگی و اجتماعی از خانواده‌های زندانیان در راستای اعمال رویکرد جدید توسط دستگاه قضایی کشور شکل گرفت.

وی مشارکت دیگر نهادها و گروه‌های مردمی جهت حمایت از خانواده‌های زندانیان را ضروری دانست و تصریح کرد:‌ در سال‌های اخیر حرکت‌های بسیار خوبی در این راستا در کشورمان شکل گرفت که مشارکت آحاد مردم و برگزاری جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از جمله آ‌ن‌ است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه