رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر خبر داد

رقابت ۹۰۰ دانش‌آموز در مرحله کشوری المپیاد آماده/ شبیه‌ساز ابتکاری زلزله

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، به تشریح اردوهای برگزارشده از سوی این سازمان در ایام تابستان پرداخت و گفت که ششمین دوره المپیاد آماده که در ادامه طرح دادرس قرار دارد با حضور ۹۰۰ نفر در مرحله کشوری در دو بخش دختران و پسران برگزار شد.

رقابت ۹۰۰ دانش‌آموز در مرحله کشوری المپیاد آماده/ شبیه‌ساز ابتکاری زلزله

به گزارش هشت دی،شهاب الدین صابونچی در مورد برگزاری اردوهای تابستانی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اظهار کرد: امسال مجموعا ۱۰ هزار نفر در اردوهای سازمان جوانان شرکت کردند و هدف از برگزاری این اردوها تقویت روحیه داوطلبی افرادی است که در این اردوها شرکت می‌کنند. همچنین در این اردوها شرکت‌کنندگان با فعالیت‌های تشکیلاتی آشنا می‌شوند. از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری روی شرکت‌کنندگان جوان و نوجوان در اردوها این است که آَشنایی آنها با چنین فعالیت‌هایی می‌تواند هم به خودشان  کمک کند و همچنین می‌توانند آموزش‌ها را به خانواده‌های خود نیز تسری بدهند.

وی ادامه داد: امسال این اردوها برای گروه‌های مختلف به جز غنچه‌های هلال که در تابستان امکان برگزاری اردوی آنها وجود ندارد، برگزار شد. یک بخش ویژه جوانان تحت عنوان اردوهای نشاط و اردوی کانون‌های جوانان و دانشجویی در قالب نشاط و امید برگزار شد که برگزیدگان کانون‌های جوانان در آن حضور داشتند. نکته قابل توجه در اردوهای امسال این بود که برای اولین بار اردوها در شهرهای غیر مرکز استان برگزار شد.

وی افزود: همچنین اردوی کانون‌های روستایی نیز برای اولین بار به صورت کشوری برگزار شد. اردوی کانون‌های طلاب نیز در دو گروه زنان و مردان در اصفهان برگزار شد.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ادامه داد: اردوهای دانش‌آموزی نیز در دو بخش برگزار شد. یکی اردوی تشکیلاتی، آموزشی و تفریحی برای دبیران و برگزیدگان کانون‌ها تحت عنوان اردوهای دوستی بود که در چهار منطقه کشوری به میزبانی چهار استان برگزار شد. اردوی منطقه شمال غرب کشور در گیلان، شرق و خراسان شمالی در اسفراین، جنوب غربی در خرم‌آباد و اردوی منطقه جنوب شرقی در ماهان کرمان برگزار شد.

صابونچی با اشاره به برگزاری اردویی برای دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نیز اظهار کرد: دو گروه ۲۵۰ نفره جداگانه دختران و پسران دانش‌آموز از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از جمله سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی با قطار به مشهد مقدس اعزام شدند.

وی افزود: پیش از برگزاری این مسابقات نیز اردوهای آموزشی و توان افزایی را برای داوران المپیاد آماده و مسابقات رفاقت مهر داشتیم که در قالب دو اردوی جداگانه برگزار شد.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، با اشاره به برگزاری المپیاد آماده اظهار کرد: مرحله کشوری ششمین دوره المپیاد آماده نیز در بخش دختران و پسران برگزار شد.

صابونچی، در مورد جزئیات المپیاد آماده نیز گفت: دانش‌آموزان پس از گذراندن آموزش‌های طرح ملی دادرس(دانش‌آموز آماده در روزهای سخت) در مسابقات آماده(المپیاد مهارت‌های امدادی دادرسان هلال احمری) به رقابت می‌پردازند. در سال تحصیلی گذشته بیش از ۲۰۰ هزار نفر در مقطع هشتم، آموزش‌های طرح دادرس را فرا گرفتند و ۶۲ تیم به مرحله کشوری رسیدند و نزدیک به ۹۰۰ نفر در تیم‌های ۱۴ نفره با یکدیگر رقابت کردند.

وی اضافه کرد: مرحله مقدماتی المپیاد آماده یکی از برنامه‌های آموزشی و تربیتی سازمان است که با تاکید بر آموزش، پیش از اجرای مسابقات برای تعیین تیم‌های برتر در سه سطح درون‌مدرسه‌ای، منطقه‌ای و شهرستانی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جوانان ادامه داد: افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرپذیری مدارس کشور با تکیه بر تربیت تیم‌های دانش‌آموزی آماده برای مقابله با حوادث، توسعه و ترویج ظرفیت‌های خودامدادی در میان دانش‌آموزان، ساماندهی تیم‌‏های اولیه مدیریت بحران مبتنی بر دانش‌آموزان آموزش‌دیده توانمند و برخوردار از مهارت‏‌های کارگروهی از اهداف برگزاری المپیاد آماده است.

صابونچی با اشاره به آیتم‌هایی که دانش‌آموزان در آنها با هم رقابت می کنند گفت: این المپیاد در امتداد طرح دادرس (دانش‌آموز آماده در روزهای سخت) برگزار می‌شود که در این طرح آموزش‌هایی به دانش آموزان ارائه می‌شود آنها با مهارت‌هایی از جمله امداد و نجات آشنا می‌شوند. در المپیاد نیز دانش‌آموزان به رقابت با هم می پردازند و این رقابت با آیتم‌هایی از جمله پناه‌گیری و تخلیه اضطراری، ارزیابی وکنترل علائم حیاتی، حمایت حیاتی پایه BLS و احیاء قلبی و ریوی CPR، حمل مصدوم، خونریزی، پانسمان و بانداژ، شکستگی و آتل بندی، اسکان اضطراری (چادرزنی)، اطفاء حریق با هم به رقابت می‌پردازند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، در مورد ساخت شبیه ساز زلزله و استفاده از آن در یکی از اردوها گفت: این کار به صورت خود جوش و با حد اقل هزینه توسط مربیان دادرس انجام شد و یک شبیه ساز زلزله را درست کردند که شرایط را به صورت ملموس نشان می‌دهد و این کار مورد توجه مسئولان جمعیت که در اردو حاضر شدند از جمله دبیر کل و معاون پشتیبانی قرار گرفت. با یک نگاه فناورانه می‌توان آن را به تولید انبوه رساند و در اماکن مختلف از آن برای آشنایی مردم با شرایط زلزله و آموزش آنها به شیوه مقابله در این شرایط پرداخت.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه