بدعت در اداره مجلس شورای اسلامی

نائب رئیس مجلس در بدعتی جدید برای اداره مجلس به جای عمل به قسم هیات رئیسه مجلس در حفظ بی طرفی، آرای نمایندگان به سئوالات از وزرا را تفسیری جانبدارانه کرد.

بدعت در اداره مجلس شورای اسلامی

به گزارش ۸دی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سه سئوال جواد کریمی قدوسی از وزیر امور خارجه را در دستور کار داشتند.

سوالات مطرح از سوی جواد کریمی قدوسی به شرح زیر است:

در حوزه ماهیت باند نیویورک و نقش وزیر امور خارجه در شکل‌گیری آن بوده که به عقیده نماینده سوال کننده راه نفوذ آمریکا را در ایران انقلابی و اسلامی باز می‌کند.

چگونه و از چه طریقی۴ نفر دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیئت مذاکرات هسته‌ای نفوذ کردند؟

چرا بدون برآورد اطلاعاتی و امنیتی همزمان با برگزاری اجلاس منافقین و دشمنان جمهوری اسلامی در پاریس به کشور فرانسه سفر می‌کنید و همچنین به صدا و سیما اجازه حضور در جلسه را نمی‌دهید؟

بدعت های جدید پزشکیان در اداره مجلس
جلسه سئوال و جواب امروز از مهمترین جلسات مجلس شورای اسلامی بود، همه نمایندگان ساکت بودند و به دقت سئوالات جواد کریمی قدوسی و پاسخ های وزیر امورخارجه گوش می دادند و به نظرمی رسید در حال تصمیم گیری مهم هستند.

کریمی قدوسی تمامی اظهاراتش را به مسائلی مستند می کرد که پیش از این در رسانه ها منتشر شده بود.

اما پس از پایان اظهارات کریمی قدوسی، مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، تلاش کرد بر نظر نمایندگان تاثیر بگذارد و گفت: وزارت اطلاعات هم کلیپ منتشره از سوی آقای کریمی قدوسی را قبول ندارد و این موضوع جای بحث دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که افرادی که در جریان سوال از وزیر خارجه از آنها اسم برده شده حق دفاع از خود را دارند، گفت که هیات رییسه درخواست وزیر خارجه برای برگزاری جلسه علنی جهت ارائه توضیحات به وزیر خارجه را بررسی می‌کند و هماهنگی لازم برای حضور آقای ظریف را انجام خواهد داد.

پس از آن نمایندگان سئوالات کریمی قدوسی را وارد ندانستند و مسعود پزشکیان گفت: مجلس سئوالات آقای قدوسی را تایید نمی کند!!!!

این دومین بار بود که پزشکیان رای نمایندگان به سئوال از وزرا را تفسیر می کرد.

پیش از این نیز نایب رئیس مجلس در اقدامی بی سابقه و عجیب رای نمایندگان به وارد نبودن سؤال علی مطهری از وزیر دادگستری درباره حصر سران فتنه را تفسیر کرد.

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که اداره جلسه علنی را برعهده داشت در اقدامی بی سابقه، رای مجلس در جریان سوال مطهری را تفسیر و تحلیل کرد و گفت: عده‌ای از نمایندگان به ما مراجعه کردند و گفتند که رای ندادن به سؤال آقای مطهری به معنای این بوده است که مجلس این موضوع را جزو وظایف وزیر دادگستری ندانسته، وگرنه به معنی تایید یا عدم تایید حصر نیست؛ یعنی مجلس به حصر رای نداد، بلکه به این نکته رای داده است که این موضوع جزو وظایف وزیر دادگستری نیست.

جانب داری به جای مدیریت مجلس
محمد حسین فرهنگی عضو سابق هیات رئیسه مجلس در خصوص تفسیر رای نمایندگان از سوی نائب رئیس مجلس گفت: این اظهارات به معنای تفسیر به رای نیست بلکه به معنای جانب داری است و مغایر ماده ۱۸ آئین نامه داخلی است.​

مستند دری اصفهانی قابل استناد و دقیق بود
حسین نقوی حسینی در این خصوص گفت: آقای دری اصفهانی به اتهام جاسوسی هم اکنون در زندان است. اما اکثریت نمایندگان در خصوص سوال از وزیر امور خارجه در مورد علت حضور این فرد در تیم مذاکره کننده سکوت می کنند و رای به وارد نبودن سئوال دادند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قانع نشدن نمایندگان آیا به معنای اشتباه دستگاه قضایی است! نمایندگان باید به این سوال پاسخ بدهند.

سخنگوی فراکسیون نماینگان ولایی مجلس با انتقاد از اظهارات پزشکیان نایب رئیس مجلس قبل و بعد از به رای گذاشتن سئوال کریمی قدوسی گفت: رئیس مجلس تنها می تواند وارد بودن یا وارد نبودن سوالات را اعلام کند نه اینکه رای نمایندگان را تفسیر کند. بخشی از مستندی که در مجلس به نمایش در آمد از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.مستند دری اصفهانی قابل استناد و دقیق بود

تلاش پزشکیان برای القای نظراتش به مجلس

احمد علیرضا بیگی این خصوص گفت: آقای پزشکیان تلاش کرد به نمایندگان القا کند آنچه که کریمی قدوسی اعلام کرده است مورد ایراد و اشکال است و مورد تایید نیست. به این ترتیب نظر خود را به عنوان مخالف اعلام و به نمایندگان القا کرد. این موضوع برخلاف آیین نامه داخلی مجلس است.

هیئت رئیسه مجلس قسم خورده است که بی طرفی را رعایت کند​/اقدام پزشکیان خلاف آیین نامه مجلس
محمد دهقان با بیان اینکه طبق آئین نامه داخلی رئیس مجلس و هیئت رئیسه باید در موضوعات مجلس بی طرف باشند، گفت: هیئت رئیسه مجلس قسم خورده است که بی طرفی را رعایت کند.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس گفت: این کار اشتباه است که زمانی که نظر ریاست جلسه مخالف سوال نمایندگان است، به نحوی سخنرانی انجام بدهد که رای نمایندگان را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو سابق هیئت رئیسه مجلس گفت: علاوه بر این، حتی اگر رئیس مجلس نیز بخواهد در موضوعی مخالفت یا موافقت کند، باید طبق قانون موضع خود را اعلام کند. ریاست مجلس نیز طبق آئین نامه باید وقت بگیرد و صحبت کند. ولی امروز آقای پزشکیان در جلسه علنی در موضوعی که هیچ مخالف و موافقی طبق آیین نامه در مورد آن صحبت نمی کند، به نوعی مخالفت خود را اعلام کرد.

وی تاکید کرد: رئیس جلسه نمی تواند هر زمانی دلش خواست صحبت کند. رئیس جلسه فقط مدیریت جلسه را بر عهده دارد متاسفانه در زمان بررسی سوال آقای مطهری از وزیر دادگستری ، آقای پزشکیان پس از آنکه نمایندگان سوال را وارد ندانستند اعلام کرد این به معنای موافقت نمایندگان با ادامه حصر نیست.

دهقان گفت: جریان اصلاح طلب می خواست در مورد حصر، مجلس به وزیر دادگستری کارت زرد بدهد. این تفسیر آقای پزشکیان اشتباه بود زیرا رئیس جلسه اختیار تفسیر رای نمایندگان را ندارد.

وی ادامه داد: امروز هم در جریان سوال آقای کریمی قدوسی، ایشان هم قبل از رای گیری صحبت کرد و هم بعد از رای گیری آرای نمایندگان را تصویب کرد. این اقدام برخلاف آئین نامه داخلی مجلس بود.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه آقای پزشکیان تسلط کاملی بر آئین نامه داخلی ندارد، گفت: مجدداً با آقای پزشکیان به صورت دوستانه صحبت خواهیم داد و اشتباهاتشان را تذکر می دهیم.

شکایت از نحوه عملکرد پزشکیان در اداره قوه مقننه به کمیسیون اصل نود
محمد جوادکریمی قدوسی در این خصوص اظهارداشت: امروز آقای پزشکیان طبق آئین نامه در جریان سوال از وزیر امورخارجه حق اظهارنظر و قرائت یادداشت های وزیر را نداشت و فقط باید سوال را به رای می گذاشت.

نماینده مردم مشهد تصریح کرد: متاسفانه آقای پزشکیان برخلاف آئین نامه داخلی از آقای ظریف جانب داری کرد و تمام تلاش های ما را زیر سوال برد. به این علت که از فتنه ۸۸ و نقش بنیاد سورس بنده در جلسه سوال نام برده بودم.

کریمی قدوسی تاکید کرد: بنده از آقای پزشکیان به کمیسیون اصل ۹۰ در مورد نحوه اداره قوه مقننه شکایت خواهم کرد. علاوه بر این، به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان که خود ایشان ریاستش را بر عهده دارد نیز شکایت خواهم کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه