علائم خاموش عفونت کلیه

کلیه ها دو عضو فداکار بدن هستند که تا جایی که بتوانند درد را تحمل می کنند و زمانی هشدار میدهند که خیلی دیر شده است. به همین دلیل توجه به نشانه های عفونت کلیه می تواند به از کار افتادن کلیه ها کمک زیادی کند.

علائم خاموش عفونت کلیه

به گزارش ۸دی،عفونت کلیه از جمله مشکلاتی است که از دستگاه ادراری شروع می شود و به کلیه ها ختم می گردد. عدم درمان عفونت کلیه باعث انتشار عفونت از طریق گردش خون به تمام نقاط بدن می گردد. در این مقاله بهنشانه های عفونت کلیه اشاره شده است.

انسداد در دستگاه ادراری

این امر ناشی از عواملی است که با کاهش جریان ادرار توانایی مثانه‌ را در دفع آن کاهش می‌دهند. وجود سنگ کلیه، چیزهای غیرطبیعی در ساختمان دستگاه ادراری و یا بزرگ‌شدن غده‌ی پروستات در مردان از علل بروز این پدیده هستند.

تضعیف دستگاه ایمنی

عفونت کلیه می‌تواند در اثر تضعیف دستگاه ایمنی بروز کند. بیماری‌هایی مانند دیابت و ایدز دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند. همچنین برخی داروهایی که برای جلوگیری از پس‌زدن عضو پیوندی مصرف می‌شوند نیز دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند.

آسیب به اعصاب نزدیک مثانه

آسیب عصبی یا نخاعی می‌تواند موجب شود عفونت‌های مثانه را احساس نکنید و سپس عفونت به کلیه‌تان گسترش یابد.

استفاده از سوند ادراری

سوندهای ادراری لوله‌هایی هستند که ادرار را از مثانه‌ تخلیه می‌کنند. ممکن است در طول برخی عمل‌های جراحی یا پس از آن یا حتی برای تشخیص برخی مشکلات از سوند ادراری استفاده شود. همچنین افرادی که مجبورند استراحت مطلق داشته باشند، باید برای مدت نسبتا طولانی از سوند ادراری استفاده کنند.

بیماری‌هایی که موجب جهت نادرست در دفع ادرار می‌شوند

در بیماری ریفلاکس ادراری مقدار اندکی ادرار از مثانه به سمت میزنای (لوله‌ی باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برد) و کلیه‌ها می‌رود. مبتلایان به این بیماری بیش از دیگران درمعرض ابتلا به عفونت کلیه در کودکی و بزرگسالی قرار دارند.

ادرار خون آلود

بیشترعفونت های کلیوی با باکتری هایی که در دستگاه ادراری بالا آمده و وارد مثانه شده اند، آغاز می شوند. عفونت می تواند از مثانه به کلیه ها سرایت کند. از آنجایی که زنان نسبت به مردان دارای مجرای پیشاب کوتاه‌تری هستند، در معرض خطر بیشتری برای عفونت های دستگاه ادراری قرار دارند و از این رو نسبت به عفونت های کلیوی نیز آسیب پذیرتر هستند. رابطه جنسی مکرر یا داشتن رابطه جنسی با افراد مختلف نیز ممکن است خطر ابتلا به عفونت را در زنان افزایش دهد. از آنجایی که بدن با عفونت مبارزه می کند ممکن است گلبول های قرمز وارد ادرار شده و موجب خون آلود شدن آن شوند.

درد در کشاله ران

مردان ممکن است درد یک عفونت کلیوی را در کشاله ران خود نیز احساس کنند. کلیه ها از برخی اعصاب مشابه با ساختارهایی که در نزدیکی کشاله ران قرار گرفته اند، برخوردار هستند. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید مشکلی برای بیضه ها رخ داده است، اما اگر با علائم دیگر عفونت دستگاه ادراری مواجه هستید، برای آزمایش عفونت کلیوی به پزشک مراجعه کنید.

ادرار کدر

طی یک عفونت کلیوی، ادرار ممکن است کدر شود. بدن گلبول های سفید را برای مبارزه با عفونت ارسال می کند. آنچه موجب کدری ادرار می شود سلول های خون و باکتری ها هستند.

ادرار بد بو

بوی بد ادرار یکی دیگر از علائم عفونت کلیوی است. این شرایط به واسطه تخمیر باکتری ها رخ می دهد. اگر تنها با این نشانه مواجه هستید به سرعت نتیجه گیری نکنید. ادرار بد بو و کدر می تواند نشانه ای از کم آبی بدن نیز باشد. اگر با نوشیدن آب کافی مشکل برطرف شد، جای نگرانی نیست.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه