دیابت در نوجوانی چه علایمی دارد؟

ابتلا نوجوانان ب بیماری دیابت که به بیماری شایعی در میان کودکان و نوجوانان تبدیل شده است علایم و نشانه های مختلفی دارد که در صورت عدم تشخیص به موقع می تواند آنها را به کمای قندی فرو برد.

دیابت در نوجوانی چه علایمی دارد؟

به گزارش۸دی، در حال حاضر بیش از ۳۶۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که این میزان در حال افزایش است. از سوی دیگر سن ابتلا به این بیماری نیز در حال کاهش است.هر قدر بیماری فرد مبتلا در سن پایین تری شروع شده باشد خطر ابتلای خواهر یا برادر او بیشتر خواهد بود. همچنین خطر وقوع دیابت نوع یک در فرزندان، در مواردی که پدر مبتلا به دیابت باشد، دو تا سه برابر بیشتر از مواقعی است که مادر مبتلا به دیابت باشد.

این بیماری به علت رسوب بیش از حد گلوکز در خون اتفاق می افتد.در افراد مبتلا به دیابت تیپ ۱ پانکراس ، انسولین که یک هورمون ضروری در بدن است تولید نمی کند..انسولین از گلوکز برای سلولهای بدن تولید انرژی می کند.در نتیجه با نبود آن گلوکز در بدن به انرژی تبدیل نمی شود و در خون باقی می ماند.

علایم دیابت نوجوانان

دیابت نوجوانان، که در حال حاضر به عنوان دیابت نوع ۱ شناخته شده است، یک بیماری خطرناکی است. این باعث می شود که سیستم ایمنی بدن به سلول هایی که انسولین (هورمونی حیاتی که قند حاصل از مصرف غذا را، از راه خون به سلول های بدن می رساند) تولید می کنند، حمله کند. در صورت عدم درمان، دیابت در نوجوانان می تواند به مشکلات سلامتی جدی، مانند بیماری های قلبی و مشکلات بینایی منجر شود. علایم می توانند ناگهانی و بدون هشدار ظاهر شوند.

۱ – افزایش ادرار

تکرر ادرار یکی از شایع ترین علائم اولیه دیابت در نوجوانان است. از آنجا که انسولین برای رساندن قند از خون به سلولهای شما لازم است، زمانی که هیچ انسولینی تولید نمی شود، این شکر در جریان خون تجمع می کند. افزایش سطح قند خون باعث می شود که کلیه ها با افزایش ادرار، قند اضافی را تنظیم کنند.

۲ – گرسنگی شدید

مطابق Diabetes Information Hub، قند و گلوکزی که شما از غذا های مصرفی به دست می آورید، منبع سوخت شماست. بدون انسولین، این سوخت به سلول های شما نمی رسند. به زودی اعضا و ماهیچه های شما ضعیف می شوند و به بدن علامت می دهند که وقت خوردن است. از آن جایی که این گلوکز ها هرگز از جریان خون شما خارج نمی شوند، شما احساس سیری نمی کنید.

۳ –  افزایش تشنگی

علت این افزایش را می توان افزایش رفتن به حمام دانست، اما محققان در کلینیک مایو گزارش داده اند، که افزایش در خروجی ادرار است که باعث افزایش تشنگی می شود. با تلاش فراوان کلیه ها برای دفع قند اضافی از بدن، آن ها مجبورند آب را از سایر بافت ها و اعضای بدن تامین کنند. این باعث می شود بدن شما دچار کم آبی شود و تقاضای آب بیشتری کند.

۴ – کاهش وزن

علاوه بر احساس گرسنگی، شما وزنتان را نیز از دست می دهید. بر اساس یافته های Diabetes Symptoms Online، این بدان دلیل است که بدون انسولین، بدن شما نمی تواند هیچ یک از سوخت هایی را که مصرف می کنید به کار گیرد و مجبور است برای نجات از ذخیره ی چربی شما استفاده کند. هنگامی که چربی تمام شد، نوبت پروتئین های موجود در ماهیچه ها و سایر اندام ها می شود.

۵ – خستگی

یکی دیگر از علایمی که درمانگاه مایو گزارش کرده، خستگیست. با کاهش ذخایر چربی و عدم پر شدن دوباره ی آن ها، به آسانی می توان متوجه شد که چرا به شما احساس خستگی دست می دهد. معمولا مصرف کالری برای حفظ سلامتی و قدرت بدن لازم است. بدون وجود انسولینی که این غذا ها را به سلول ها برساند، ماهیچه های شما ضعیف و به زودی خسته می شوید.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه