رفلاکس معده چیست ؟ + تغذیه مناسب برای کاهش آن

رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که حباب های داخل معده به سمت گلو و مری حرکت می کنند. یکی از شایع ترین بیماری ها در ایالات متحده، رفلاکس اسید معده است و مشکلات بسیاری را برای سلامتی افراد در زندگی مدرن امروزه، بوجود می آورد. بسیاری از مردم تلاش می کنند تا برای خلاص شدن از رفلاکس، دارو مصرف کنند. با این حال، استفاده از دارو گاهی موثر نیست و حتی عوارض جانبی را به جای درمان به ارمغان می آورد.

رفلاکس معده چیست ؟ + تغذیه مناسب برای کاهش آن

به گزارش۸دی،

جلوگیری از رفلاکس معده

گاهی افراد روش دیگری را امتحان می کنند و آن استفاده از داروهای خانگی می باشد که از مواد طبیعی به دست می آیند لطفا این مقاله را در مورد درمان های موثر دنبال کنید تا بدانید که امروزه چگونه افراد، رفلاکس اسید معده را درمان می کنند و از عود کردن آن با رعایت رژیم غذایی و داروهای طبیعی، پیشگیری می کنند. با این حال، در ابتدا، اجازه دهید نگاهی به علائم و علل رفلاکس اسید بیندازیم.
چیزهایی که باید در مورد رفلاکس معده بدانید
۱-نشانه های رفلاکس معده چیست؟

هنگامی که به رفلاکس، مبتلا می شوید، علائم زیر آشکار خواهد شد. بنابراین، این مقاله را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید به نشانه های شروع این بیماری، پی ببرید.

اگر پس از خوردن غذا یا بعد از خوردن میان وعده، دهان شما پر از بزاق می شود، ممکن است دچار رفلاکس، شوید.
اگر به التهاب ریه، بیش از یک بار مبتلا شده اید، علت ممکن است رفلاکس معده باشد. این عارضه به این دلیل است که وقتی اسیدها از معده رها می شوند، باعث تحریک گلو شده و به درون ریه های شما وارد می شوند. اگر غالبا به این وضعیت دچار می شوید، می تواند خطر ابتلا به التهاب ریه شدیدی را در پی داشته باشد.
افراد مبتلا به رفلاکس، اغلب طعم تلخ و تیزی را احساس می کنند و دلیل آن این است که اسیدهای معده به هنگام برگشت به طرف مری، طعم تلخ و تیزی را در گلو، از خود به جای می گذارند.

اگر به علت رفلاکس معده از آسم رنج می برید، آن را جدی بگیرید. شما می توانید دچار مشکل در تنفس شوید، به ویژه در شب، زیرا، زمانی که دراز کشیده اید، اسیدهای موجود در مری می توانند باعث شوند تا صدادار نفس بکشید. محققان اشاره کرده اند که “این اسید همچنین می تواند وارد مجاری هوایی شوند و موجب تحریک مستقیم آنها گردند، بنابراین شما از احساس خفگی و سرفه بیدار می شوید.”

از آنجا که رفلاکس، باعث تنگ شدن مجرای گلوی شما می شود، پس در بلع مواد غذایی با مشکل روبرو خواهید شد. در این حالت، غذایی که می خورید باعث خراش گلوی شما می شود که بسیار آزار دهنده است.
۲. علت این عارضه چیست؟

برخی از عوامل رایجی که باعث رفلاکس اسید معده می شوند عبارتند از:

علت متداول آن اختلال غیر طبیعی در معده است که فتق هیاتال نیز نامیده می شود. این بیماری می تواند در هر فردی و با هر سنی، بروز کند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که قسمت فوقانی معده به دیافراگم فشار آورده و باعث می شود تا اسید معده وارد مری شود که در نتیجه رفلاکس معده رخ می دهد.

افرادی که باردار هستند ممکن است با رفلاکس، روبرو باشند. سطح بالای هورمون ها و فشار جنین موجب افزایش رفلاکس می شود، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری با این حال، بیش از حد نگران نباشید زیرا این حالت پس از زایمان از بین میرود.

مصرف سیگار رفلاکس معده را وخیم تر می کند، زیرا باعث آسیب رساندن به غشاهای مخاطی شده و ترشح اسید را افزایش می دهد. علاوه بر این، اگر بیش از حد سیگار می کشید، بزاق دهانتان کاهش یافته و اثر اسید افزایش خواهد یافت و در نتیجه، رفلاکس اسید رخ می دهد.

اگر غذاهای حجیمی مانند گوجه فرنگی، سیر، شکلات، پیاز، غذای چرب می خورید و بلافاصله پس از خوردن غذا، دراز می کشید، به راحتی می توانید دچار اضافه وزن یا چاقی شوید و رفلاکس معده را افزایش دهید.
تشخیص این بیماری گوارشی

پزشک برای تشخیص رفلاکس اسید یا GERD، فردی مناسب می باشد. تشخیص بیماری معمولا با پرسیدن چند سوال و مرور تاریخچه پزشکی شخص آغاز می شود. پزشک ممکن است تغییراتی را در رژیم غذایی یا داروها، پیشنهاد کند، زیرا می توانند نشانه های بیماری را تحت تاثیر قرار دهند.

اگر علائم همچنان ادامه داشته باشد مخصوصا در مورد بلعیدن، پزشک ممکن است با یک متخصص گوارش، جراح یا یکی دیگر از متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد تشخیص بیماری، مشورت کند.
آزمایشاتی که می توانند به تشخیص GERD کمک کنند، عبارتند از:

آندوسکوپی و بیوپسی دستگاه گوارش فوقانی (GI)

پزشک یک ابزار نازک و لوله مانندی شبیه دوربین را به داخل لوله گوارشی وارد می کند تا داخل معده را نگاه کند و در صورت نیاز، نمونه ای از بافت معده را نیز بردارد.

رشته های GI بالایی

پزشک با استفاده از اشعه X به بررسی اینکه آیا چیزی در داخل بدن وجود دارد می پردازد مانند وجود فتق که باعث رفلاکس اسید می شود

اندازه گیری مقدار PH مری

پزشک برای اندازه گیری میزان اسید معده ، یک لوله نازکی را به مدت ۱ روز ، درون لوله گوارشی قرار می دهد.

اندازه گیری pH مایع مغزی Bravo

پزشک سطح اسید را با استفاده از یک کپسول کوچک در داخل لوله گوارشی و گیرنده های خارج از بدن کنترل می کند.

فشار سنج مغناطیسی مری

این آزمایش به پزشک این اجازه را می دهد تا انقباض عضلانی داخل لوله گوارشی را اندازه گیری کند.
جلوگیری از رفلاکس معده بدون مصرف دارو
۱.وعده های غذایی کوچکتری بخوریم و وزن خود را کم کنیم

همانطور که در بالا گفته شد، اضافه وزن یا چاقی یکی از متداول ترین علل رفلاکس معده، است. انباشتگی چربی باعث بالا آمدن اسید معده در مری می شود. دکتر واعظی توصیه می کند، “اگر اضافه وزن دارید، آن را کم کنید و اگر اضافه وزن ندارید، اجازه ندهید که چاق شوید.”

مطلب مهم دیگر این است که از مصرف مواد غذایی که موجب رفلاکس می شوند، اجتناب کنید مانند:

غذای چرب
نعناع
قهوه
نوشابه گازدار

و مواد غذایی دیگری که در بالا ذکر شد.
۲. پس از خوردن غذا، بلافاصله دراز نکشید

جاذبه زمین مهم ترین عامل جلوگیری از رفلاکس معده می باشد. اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز بکشید، مرکز ثقل بدن شما، تعادل خود را از دست داده و باعث برگشت اسید معده به مری می شود. بنابراین،توصیه شده است که حداقل ۳ ساعت بعد از غذاخوردن، دراز بکشید.
۳. جلوگیری از رفلاکس معده با ترک سیگار و الکل

برخی از محققان اشاره کرده اند که نیکوتین موجود در تنباکو می تواند توانایی بزاق را در انتقال اسید به مری، کاهش دهد. علاوه بر سیگار کشیدن، مصرف الکل نیز می تواند باعث اسپاسم عضلات مری و رفلاکس معده شود. بنابراین، ترک سیگار و اجتناب از مصرف الکل، می تواند راهی برای خلاص شدن از این عارضه باشد.
۴. کاهش مصرف غذاهایی با مقدار قند بالا

دانشمندان ادعا کردند که کاهش مصرف مواد غذایی با قند بالا می تواند رفلاکس اسید را کاهش دهد. شما باید یک رژیم غذایی مناسب که مقدار قند کمی دارد، تهیه کرده تا از رفلاکس معده جلوگیری کنید.
۵. کاهش رفلاکس معده با کاهش استرس

همه ما می دانیم که اضطراب، استرس و نگرانی نقش جدی و مهمی در بروز رفلاکس معده دارد. محققان دریافتند افرادی که فشارهای شدید استرس را تجربه کرده اند، دارای افزایش فشار خون، ضربان قلب و علائم GERD بوده اند. این علائم را میتوان با تنفس عمیق، یوگا، آهسته دویدن یا پیاده روی منظم به همراه حیوانات خانگی و لذت بردن از هوای تازه، درمان کرد.
۶. داشتن خواب مناسب

خواب شبانه بد و نا کافی، می تواند در روز بعد به رفلاکس اسیدی معده منجر شده و پس از آن، به نوبه خود، بر کیفیت خواب شما تاثیر می گذارد. شما باید تمام دستگاه های الکترونیکی را خاموش کرده و حدود یک ساعت قبل از خواب، با آب گرم دوش بگیرید. یک فنجان چای بابونه نه تنها برای سلامتی شما مناسب است بلکه به شما کمک خواهد کرد که خواب عمیق تر و با ثبات تری داشته باشید.
۷. بالاتر قرار دادن سر نسبت به تن

توصیه می شود که با گذاشتن تعدادی جعبه چوبی زیر تخت خود، سرتان را حدود۶ اینچ بالا بیاورید. زیاد کردن تعداد بالش های زیر سر هم می تواند از رفلاکس اسید معده جلوگیری کند.

۸. کاهش رفلاکس معده با نوشیدن آب گرم در هنگام صبح

برای جلوگیری از رفلاکس اسید معده ، شما باید روز خود را با نوشیدن یک فنجان آب گرم شروع کنید و به این مقدار آب گرم، مقداری آب لیمو تازه نیز اضافه کنید. ربکا فدروویتز می گوید: “نوشیدن یک فنجان آب گرم به عمل گوارش، کمک بزرگی می کند و برای همه افراد مناسب است.” سعی کنید آن را ۱۵ یا ۲۰ دقیقه قبل از صبحانه بخورید تا به طور طبیعی میزان اسید موجود در بدن خود را متعادل نگه دارید.
۹. به سمت چپ بخوابید

اگر به پشت یا سمت راست خود بخوابید، فشار بیشتری روی بدن شما وارد میشود قرار می گیرد و علائم رفلاکس اسید معده افزایش مییابد. بنابراین، به سمت چپ خود بخوابید تا از رفلاکس معده رهایی پیدا کنید.
عوامل دیگر در بروز اسید معده عبارتند از:

سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار
مصرف الکل
یک نوع فتق به نام فتق هیاتال
خوردن وعده های غذایی بزرگ
دیر غذا خوردن در هنگام شب یا درست قبل از خوابیدن
مصرف غذاهای پر چرب و سرخ شده
نوشیدنی های اسیدی مانند آب میوه

جلوگیری از رفلاکس معده با داشتن رژیم غذایی مناسب

مقدار زیاد یا کم اسید معده ، ممکن است دلیل رفلاکس اسید باشد. بنابراین، داشتن یک برنامه رژیم غذایی، نقش مهمی در جلوگیری از پیشگیری از رفلاکس بطور طبیعی در منزل دارد. در اینجا برخی از مواد غذایی که می توانند در جلوگیری از علائم رفلاکس اسید به شما کمک کند را ذکر می کنیم:
سبزیجات

همه ما می دانیم که سبزیجات حاوی مقدار کمی چربی و قند هستند که می توانند به آزاد سازی اسید معده کمک کنند و در نتیجه از رفلاکس اسید جلوگیری کنند. غذاهایی مانند لوبیا سبز، گل کلم، سیب زمینی، خیار و کلم بروکلی انتخاب های خوبی هستند.
بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر منبعی عالی از فیبر است که بدن شما واقعا برای صبحانه به آن نیاز دارد. اشاره شده است که بلغور جو دوسر می تواند باعث جذب اسید در معده شده و خطرات رفلاکس معده را کاهش دهد. شما همچنین می توانید از نان کامل یا برنج کامل استفاده کنید.
زنجبیل

زنجبیل یک درمان طبیعی و بسیار قوی برای رفلاکس اسید و سوزش سر دل به شمار می رود. شما می توانید زنجبیل را به قطعات کوچکی برش زده و به آب اضافه کنید و میل کنید. همچنین از چای زنجبیل هم می توانید برای درمان رفلاکس اسید استفاده کنید.

گوشت بدون چربی بر کاهش رفلاکس معده

گوشت بدون چربی شامل مرغ، بوقلمون، غذاهای دریایی و ماهی هستند. این محصولات، کم چرب هستند و می توانند به طور طبیعی از رفلاکس اسید جلوگیری کنند. شما می توانید آنها را بپزید، بجوشانید، کباب کنید و یا آبپز کنید تا خوشمزه شوند.
سرکه سیب

سرکه سیب یک محصول تخمیر شده است و می تواند مقدار اسید را در معده شما متعادل نگه دارد. بنابراین، سرکه سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از رفلاکس اسید پیشگیری کرده و به شما کمک کند.
مواد غذایی پروبیوتیک

به افرادی که دارای رفلاکس اسید معده هستند، توصیه می شود از غذاهای پروبیوتیک مانند سبزیجات و ماست، بیشتر استفاده کنند.
چربی های سالم

چربی های سالمی که از روغن نارگیل، آووکادو، آجیل و چیا به دست می آید، برای افراد مبتلا به رفلاکس معده مفید هستند. بنابراین، می توانید این چربی ها را جایگزین دیگر چربی ها کنید.
آلوئه ورا

آب آلوئه ورا، التهاب پوشش داخلی معده و روده را می تواند تسکین دهد و برای افرادی که به رفلاکس اسید معده و زخم معده یا دوازدهه مبتلا هستند، مفید است. آلوئه ورا باعث قلیایی شدن محیط معده می شود و ترشح زیاد اسید معده و رفلاکس اسید معده را کاهش می دهد. آلوئه ورا را می توانید به اندازه ای که مورد نیاز می باشد، مصرف کنید و ضرری ندارد، مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید.

آب آلوئه ورا را به همراه وعده های غذایی مصرف نکنید، زیرا محتویات معده به یک محیط اسیدی نیاز دارند تا به خوبی هضم شوند. آلوئه ورا را بین وعده غذایی یا در صورت داشتن رفلاکس اسید معده ، مصرف کنید. مقداری گیاه آلوئه ورا را در باغچه بکارید تا همیشه آلوئه ورای تازه در دسترس داشته باشید.
درمان با آنتی اسیدها

داروهای آنتی اسیدی اغلب در افرادی که مبتلا به سوزش سر دل و یا رفلاکس هستند، استفاده می شود. از استفاده طولانی مدت آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم، پرهیز کنید. برخی از آنتی اسیدهای ساده و بی ضرر عبارتند از بی کربنات سدیم و پتاسیم، کربنات منیزیم، هیدروکسید منیزیم و کربنات کلسیم . نوعی از این آنتی اسید که بدون آلومینیوم است، Andrew’s Tums نام دارد.

برخی داروهای مناسب برای درمان رفلاکس معده عبارتند از:

آنتی اسیدهایی که اسید معده را خنثی می کنند مانند Tums، Rolaids ، Pepto-Bismol و Mylanta.
مسدود کننده های H2 که باعث کاهش تولید اسید معده می شوند مانند Pepcid، Zantac، Axid و Tagamet.
مهارکننده های پمپ پروتون، گروهی از داروهای تجویزی طولانی مدت هستند که می توانند اسید معده را کاهش دهند و عبارتند از Nexium، Prevacid و Prilosec.
Prokinetics، نوعی داروی تجویزی است که به خالی شدن سریع معده کمک می کند که شامل Reglan و Urecholine، می شود.

افراد مبتلا به رفلاکس اسید یا GERD، این علائم را با انجام دادن اقداماتی می توانند کنترل کنند.
مکمل های طبیعی برای کاهش این عارضه

پودر منیزیم: ۱/۲ قاشق چای خوری از این پودر را در آب یا آب سبزیجات ریخته و دو بار در روز بخورید. این مکمل باعث تقویت دریچه ماهیچه ای بین مری و معده می شود.
پودر نارون که با آب سبزیجات یا نارگیل، برنج یا شیر بادام، می توانید مخلوط کنید. این مخلوط، باعث کاهش اسیدیته معده می شود. آن را در بین وعده های غذایی مصرف کنید.
سلنیوم یک مکمل روزانه ضروری برای افرادی است که دارای رفلاکس مزمن هستند زیرا این آنتی اکسیدان قوی، به جلوگیری از سرطانی شدن مری، کمک می کند.
گلوتامین اسید آمینه ای است که التهاب پوشش معده را کاهش می دهد. برای داشتن نتیجه بهتر، یک قاشق چای خوری پودر گلوتامین خالص را با شیر نارگیل یا شیر بادام مخلوط کنید و دو بار در روز بخورید.

داروهای بوجود آورنده این عارضه

داروهای آسم
داروهای فشار خون بالا
داروهای ضد افسردگی
آنتی هیستامین ها
مسکن ها
آرام بخش ها

عوارض جانبی رفلاکس معده

اگر فرد برای درمان GERD اقدام نکند، می تواند منجر به عوارض شدیدتری شود، از جمله:

التهاب لوله گوارشی یا مری
باریک بودن لوله های گوارشی که عمل بلع را با مشکل روبرو می کند
مشکلات تنفسی مانند ذات الریه یا التهاب حنجره
بیماری Barrett، بیماری است که باعث ایجاد سلول هایی در لوله گوارشی می شود و در صورت درمان نشدن، منجر به سرطان می شود.

کودکان و دوران بارداری

کودکان، نوجوانان و زنان باردار نیز اغلب رفلاکس اسید را تجربه کرده اند. سوزش سر دل ممکن است ۱۷ تا ۴۵ درصد در دوران حاملگی رخ دهد. خوشبختانه، درمان های سوزش سر دل و رفلاکس اسید،خطری در دوران بارداری ندارند.

طبق گزارش انجمن گوارش، هپاتولوژی و تغذیه آمریکای شمالی، حدود ۱۰ درصد از نوجوانان و کودکان ، GERD را تجربه می کنند. علائم، تشخیص و درمان کودکان مبتلا به GERD، شبیه به بزرگسالان است. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک متخصص اطفال در ارتباط باشید.
چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد

اگر رفلاکس اسید به صورت منظم اتفاق می افتد، از آنتی اسیدها استفاده کنید و در صورتی که از مصرف یک مدل آنتی اسید، نتیجه خوبی نگرفتید، سعی کنید از نمونه های دیگر آن استفاده کنید. همچنین تلاش کنید تا شیوه زندگی خود را تغییر دهید، مانند حذف برخی مواد غذایی یا نوشیدنی های خاص از رژیم غذایی.

اگر بعد از این تغییرات باز هم رفلاکس اسید عود کرد، زمان آن رسیده است که با پزشک خود تماس بگیرید. درد قفسه سینه اغلب نشانه ای از رفلاکس اسید یا GERD می باشد و در صورت جدی بودن درد، دیگر تامل جایز نیست و باید با پزشک یا فوریت های پزشکی، تماس بگیرید.

گاهی علائم GERD به گونه ای است که باید فوری مورد توجه قرار بگیرد.

در صورتیکه فرد، هر کدام از موارد زیر را تجربه کند باید مراقبت های پزشکی فوری در مورد او انجام پذیرد:

استفراغ شدید و مرتب
احساس درد در قسمت فوقانی بدن
به زحمت نفس کشیدن
مشکل بلع

راهنمایی ها و اقدامات احتیاطی

جوش شیرین برای درمان سوزش سر دل مناسب است اما برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست.

موز دارای پروتئین هایی مانند لاتکس است، بنابراین ممکن است باعث ایجاد حساسیت در برخی از افراد شود، بنابراین اگر دچار علائم حساسیت زا شدید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد استفاده از جو دوسر برای جلوگیری از رفلاکس اسید معده در خانه، می توانید شکر یا دارچین را به بلغور جو دوسر، اضافه کنید یا می توانید سیب، تمشک و موز را به منظور افزایش مواد مغذی به بلغور جو دوسر نیز اضافه کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه