واکنش معاون آخوندی به آخوندی:

ساخت آزادراه تلفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد

معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به اظهارات دیگر معاون وزیر راه با تاکید بر این‌که ساخت جاده نیاز کنونی کشور است، گفت: آستان قدس رضوی برای تامین منابع مالی راه‌آهن زاهدان-یونسی بجستان با مشارکت چینی‌ها اعلام آمادگی کرده‌است.

ساخت آزادراه تلفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد

به گزارش ۸دی، خیرالله خادمی در نشست خبری به تشریح اقدامات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در بخش احداث پروژه‌های راهسازی و ریل پرداخت.

وی با بیان این‌که شرکت ساخت وظیفه احداث همه زیربناهای حمل ونقل را بر عهده دارد، گفت: مجری حدود ۶۰ درصد مصوبات بخش حمل ونقل اعم از ریلی، آزادراهی، بزراهی، راه اصلی و راه روستایی است.

وی با بیان این‌که تمرکز احداث همه بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی در سال جاری به شرکت ساخت محول شد، گفت: ۵۰ درصد اعتبارات این پروژه‌ها مستقیما از طریق ستاد وزارتخانه تخصیص می‌یافت که با دستور وزیر همه پروژه‌های بزرگراهی و راه اصلی به شرکت ساخت منتقل شد. بر این اساس ۱۲۲ طرح شرکت ساخت به ۲۵۰ طرح افزایش پیدا کرد که وظایف ما را سنگین تر کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که انتقال وظایف ساخت احداث راه های روستایی به شرکت ساخت نیز در سال گذشته اتفاق افتاد،‌افزود: بر این اساس مدیریت متمرکز در حوزه ساخت روستایی شرکت ساخت انجام می‌شود.

خادمی یادآور شد: احداث مسیرهای جدید ریلی و آزادراه‌ها در سال‌های اخیر با روند بهتری در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با  اشاره به این‌که ۲۷۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور داریم، بیان کرد: ۴۱ هزار کیلومتر موافتنامه ساخت انواع راه امضا شده که از این میزان ۱۵ هزار کیلومتر در سال‌های اخیر ساخته و بهره‌برداری رسیده است. برای حدود ۱۵ هزار کیلومتر قراردادهای مربوطه امضا شده و برای ۱۰ هزار کیلومتر هم کار اجرایی آغاز نشده است.

وی با یادآوری این‌که در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۸۴۴۰ کیلومتر انواع مختلف شبکه راهی (۱۳۰۰۰ راه روستایی) احداث و به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در ۵ سال اخیر ۱۱۰۵ خط ریلی احداث شده که برخی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همچنین افزود: در هفته دولت امسال برنامه ۱۸۵۶ کیلومتر مسیرهای مختلف حمل‌ونقلی به بهره‌برداری برسد که شامل ۹۸ کیلومتر ریلی جدید (اتصال آذربایجان شرقی به شبکه ریلی)، ۳۰۰ کیلومتر بزرگراهی و راه‌ اصلی و ۱۴۶۰ راه روستایی در استان‌های مختلف است. مبلغ هزینه شده برای این پروژه‌ها  ۱۷۶۵ میلیارد تومان است که از منابع دولتی تامین شده است. در بخش آزادراهی در هفته دولت افتتاح نداریم اما تا پایان سال در این بخش پروژه‌های خوبی آماده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

خادمی در ادامه به برنامه شرکت ساخت برای سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: امسال در بخش ریلی ۲۸۰ کیلومتر ریل‌گذاری خواهد شد ضمن این‌که بر اساس برنامه ۴۷۱ کیلومتر خط ریلی جدید تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با یادآوری این‌که در سال ۹۶ بالغ بر ۴۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف به شرکت ساخت ابلاغ شد که ۴۰۹۰ میلیارد آن تخصیص یافت، اظهار کرد: امسال اعتبارات شرکت ساخت حدود ۴۰ درصد کاهش یافت که اگر حداقل ۱۰ درصد تورم را در نظر بگیریم حدود ۵۰ درصد راندمان کاری ما کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که حدود ۷۸ درصد از ۲۵۳۴ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی سال ۹۷  تخصیص یافته است، افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان این اعتبار تخصیصی نقدی و بقیه اسناد خزانه اسلامی است که به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تخصیص یافته است.

خادمی با بیان این‌که پیمانکاران حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان از شرکت ساخت طلب دارند، اظهار کرد: حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان از این رقم مربوط به راه‌های روستایی است که سال گذشته به شرت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل منتقل شد.

در بخش پرسش و پاسخ این نشست خبری، معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر این‌که نظر شما در رابطه با اظهارات معاون حمل و نقل وزیر راه درباره آزادراه قزوین-رشت، چیست، گفت: در بخش جاده‌ای ۳۵ هزار کیلومتر جاده شریانی خاص در کشور داریم که ۷۵ درصد ترافیک کشور روی این جاده‌هاست.  اگر می‌خواهیم تصادفات و تلفات و سایر موارد را کاهش دهیم باید این ۳۵ هزار کیلومتر یا باید به آزادراه یا بزرگراه تبدیل شود.

خادمی بیان کرد: از این ۳۵ هزار کیلومتر حدود ۱۹۵۰۰ کیلومتر یا آزادراه است یا بزرگراه. حدود ۱۵ هزار کیلومتر در مسییرهای موجود باید با اولویت‌بندیبه بزرگراه یا آزادراه تبدیل شود. با این کار  قطعات تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد،  بخش‌های دیگری است که آقای تقی‌زاده باید درباره آنها اظهارنظر کند.

وی افزود: قطعا  توسعه شبکه ریلی بار را بر شبکه جاده‌ای کاهش می‌دهد و این کار در مجموع باعث کاهش تلفات، افزایش بهره‌وری  وکاهش مصرف سوخت می‌شود که این یک کار کلی است.

وی در عین حال تاکید کرد: واقعیت آن است که سرعت و حجم ترافیک بر جاده‌ها در حال افزایش است، سرعت جاده‌سازی یک ششم افزایش تعداد خودروهاست و هنوز ساخت جاده باید در اولویت قرار داشته باشد البته در کنار توسعه شبکه ریلی.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای مشارکت با چینی‌ها جهت تامین منابع مالی ساخت راه‌آهن زاهدان-یونسی (بجستان خراسان رضوی) خبر داد و گفت: برای اینپروژه ه مچنین تامین منابع مالی از صندوق توسعه ملی و مشارکت یک شرکت چینی با شرکتی ایرانی مطرح است.

مهرداد تقی زاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان گیلان درباره آزادراه قزوین-رشت گفته بود: حتی با بهره‌برداری ۸ کیلومتر باقیمانده از آزادراه قزوین- رشت مشکل ترافیک ما حل نخواهد شد و تلفات ما کاهش نخواهد کرد.

وی با بیان این‌که تنها موضوع مهم توسعه حمل‌و‌نقل همگانی خصوصا ریلی و تغییر رفتار مردم از خودرو شخصی به حمل‌و‌نقل همگانی است، افزود: البته واقعی سازی قیمت سوخت بعد از توسعه حمل‌و‌نقل همگانی از راهکارهای بسیار مهم‌ است.

وی با بیان این‌که بیشترین سوانح تصادفات را در ۳۰ کیلومتری مبادی ورودی شهرها اتفاق می‌افتد افزود: با اعمال قانون و افزایش دوربین‌های ثبت تخلفات از میزان تصادفات در این مناطق می‌توان کاست.

میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها نیز از نیاز ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومانی ادامه آزادراه همت- کرج برای اتمام خبر داد و گفت: در صورت تامین منابع مالی این پروژه تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه