فرش گیلان کِی از دار بی مهری پایین آورده می شود؟

فرش بافی از دیرباز با انگشتان گیلانیان به ویژه ساکنان مناطق کوهستانی عجین بوده و درکنار هنرهای دستی دیگر از جمله گلیم و جاجیم رونق داشته است.

فرش گیلان کِی از دار بی مهری پایین آورده می شود؟

به گزارش۸دی نیوز به نقل از واحدمرکزی خبر، هنر فرش در عصرصفوی در گیلان جان تازه ای گرفت اما این صنعت که آمیزه ای از ذوق و هنر ایرانی است، سالهاست در گیلان با بی مهری روبرو شده است.

index
ظرفیت بی نام و نشانی که سالهاست گوشه کارگاههای کوچک و بزرگ بر دار خاک می خورد.
بررسی ها نشان می دهد، نداشتن بــرند، طرح ونقش مشخص، نبود مواد اولیه ، بالابودن هزینه های تولید ، نبود بازار فروش مناسب و کمبود حمایت های دولتی از مهم ترین مشکلاتی است که در تاروپود صنعت فرش گیلان تنیده شده و آن را از رونق وکیفیت انداخته است .
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف رشت که با تولید سالانه ۲ هزار و ۳۰۰مترمربع فرش بیشترین سهم را در تولید این محصول در استان دارد، می گوید: مشکلات پیش روی صنعت فرش باعث شده سالانه به طور میانگین فقط ۳۲ هزار مترمربع فرش در ۱۲۵ تعاونی و ۱۵ کارگاه گیلان تولید شود که این میزان درمقایسه با تعداد ۱۰ هزار و ۳۳ بافنده فرش گیلان کم است.
خانم رضایی با بیان اینکه اکنون بافندگان فرش در گیلان از طرح های فرش استان های دیگر استفاده می کنند، می گوید: متاسفانه فرش گیلان به علت نداشتن برند و طرح و نقش مشخص، جایگاهی در بازارهای داخلی و خارجی نداشته است و بیشتر تولیدکنندگان برای فروش هنر دست خود با مشکلات بسیاری مواجهند و این درحالی است که گیلان ظرفیت های طبیعی، فرهنگی و بومی خوبی برای طراحی دارد .
وی اضافه می کند : آنگونه که باید از ظرفیت منطقه آزاد تجاری– صنعتی انزلی و بازار کشورهای حاشیه خزر برای بازاریابی فرش گیلان استفاده نشده است .
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف رشت با بیان اینکه درحال حاضر همه مواد اولیه مورد نیاز بافندگان فرش گیلان از استان های دیگر وارد می شود، می افزاید : این امر سبب افزایش حدود ۲۹ درصدی هزینه های تولید و پایین بودن کیفیت فرش گیلان شده است.
خانم رضایی ادامه می دهد: برای مثال هزینه یک مـَن نخ آذرباف در تبریز ۳۵۰ هزارتومان است درحالیکه این هزینه با احتساب هزینه های حمل و نقل برای تولیدکننده گیلانی ۴۵۰ هزار تومان است.
وی می گوید: درحالیکه گیلان قطب تولید ابریشم ایران است، بیشتر تولیدکنندگان فرش برای کاهش هزینه های تولید از مواد اولیه نامرغوب استفاده می کنند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف مرکزگیلان، از کمبود حمایت های بیمه ای گلایه دارد و می گوید: اگرچه هر ۱۰ هزار و ۳۳ بافنده فرش گیلان شناسنامه دار شده اند اما فقط ۷ هزار نفر از آنها بیمه هستند . خانم رضایی حمایت های کنونی را نیز کافی نمی داند و می افزاید : سقف تسهیلاتی که دراختیار بافندگان گیلانی قرار می گیرد حدود ۳ میلیون تومان است که این رقم فقط هزینه برپا کردن یک دار قالی یک در یک و نیم (تابلو فرش) را تامین می کند .
مسئولان گیلانی که برای رفع موانع تولید فرش گیلان، نشست های متعدد برگزار کرده اند، بالاخره با امضای تفاهم نامه ۳ جانبه بین سازمان صنعت، معدن و تجارت ،ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نتیجه ای رسیدند که شاید دورنمای خوبی برای این صنعت در گیلان داشته باشد .
معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان که نهادش مجری و ناظر عملکرد طرف های تفاهمنامه است ، می گوید: معرفی طرح و برند مشخص، تامین مواد اولیه مرغوب، برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی و فراهم کردن زمینه های صادرات فرش دستباف از مهم ترین تعهدات این سازمان براساس این تفاهم نامه است.
آقای زیرک می افزاید: اجرای این تفاهمنامه از هفته گذشته آغاز شده است .
وی با بیان اینکه برای ایجاد هر شغل به طور میانگین ۱۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز است، اضافه می کند: این درحالی است که برای ایجاد یک شغل درحوزه صنعت فرش، فقط ۵ میلیون تومان نیازداریم .
آقای زیرک می افزاید: با امضای این تفاهمنامه از این پس به ازای هر بافنده فرش، ۵ میلیون تومان تسهیلات کم بهره در قالب طرح پشتیبان به کارآفرینان این صنعت اعطا خواهد شد.
وی رایزنی با صادرکنندگان برای ایجاد تشکل های صادراتی فرش دستباف و استفاده از ابریشم تولیدی گیلان به عنوان مواد اولیه را از دیگر دستاوردهای تفاهم نامه بیان می کند .
آقای زیرک ابراز امیدواری می کند ، با اجرایی شدن این تفاهمنامه در مدت ۳ سال، صنعت فرش گیلان رونق بگیرد .
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان که نهادش براساس تفاهمنامه فرش گیلان، تامین مکان برای ایجاد کارگاههای قالی بافی را متعهد شده است ، می گوید: برای کاهش هزینه های تولید، ۱۳ مرکز خود اشتغالی فنی و حرفه ای به نمایندگان صنعت، معدن و تجارت برای واگذاری به تولیدکنندگان معرفی شده است.
آقای شمشادی اجاره بهای این مراکز را ارزان تر از نرخ روز و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان عنوان می کند .
اما آقای نادر معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی که نهادش متولی شناسایی ، معرفی و نظارت بر دوره های آموزشی قالی بافی است، می گوید: اگرچه فرش در ردیف صنایع دستی گیلان نیست و جایگاه مستقلی دارد اما براساس این تفاهمنامه، فعالان این حوزه از بسته های حمایتی صنایع دستی از جمله برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، بیمه و تسهیلات ارزان قیمت برخوردار خواهند شد .
به نظرمی رسد با وجود مشکلات پیش روی صنعت فرش گیلان امضای این تفاهمنامه گامی مثبت و موثر برای رونق فرش گیلان باشد.
آنچه مسلم است برای جان گرفتن این هنر دست گیلانیان، باید عصاره ای از ظرفیت های طبیعی، فرهنگی و بومی این استان سرسبز در طرح و نقش آن ریخته شود.
بی شک مدیریت جهادی در این باره می تواند با ایجاد اشتغال و افزایش تولید، کیفیت و ارزش افزوده نقش تاثیرگذاری در رونق اقتصاد گیلان در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مزین شده است ، ایفا کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه