توافق ژنو ماهیت انقلاب‌ اسلامی را هدف قرار داده‌ است

ما مذاکرات را هیچ وقت قطع نمی‌کنیم. هم منطق داریم و هم این است که فعالیت‌های ما در چارچوب ان‌پی‌تی و هیچ تخلفی در این چارچوب صورت نمی‌گیرد.ما حرفمان این است که برای منافع ملی خودمان باید از این حق خودمان دفاع کنیم.

توافق ژنو ماهیت انقلاب‌ اسلامی را هدف قرار داده‌ است

همایش دانشجویی “دلواپسیم” که گردهمایی بزرگ منتقدان توافق ضعیف نام گرفته بود، در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان (لانه جاسوسی سابق آمریکا) برگزار شد.

در این مراسم چهره های مطرح منتقد توافق هسته ای با گروه ۱+۵ از جمله علیرضا پناهیان، اسماعیل کوثری، ناصر نوبری، علیرضا زاکانی، الیاس نادران، جواد کریمی قدوسی، مهدی محمدی، فواد ایزدی، زهره طبیب زاده، فریدون عباسی، جلیل محبی، آب‌نیکی، فاطمه آلیا، کوچک‌زاده، محمد سلیمانی، حسینیان، نبویان، رسایی، صادق کوشکی و … در جمع دانشجویان بسیجی حضور داشتند.

گفتنی است این مراسم قرار بود در سالن سیدالشهدا (وابسته به بنیاد شهید) برگزار شود که مسئولان این سالن زمان اختصاص داده به این برنامه را لغو کردند.

مذاکراتی که به تقویت رفاه و آسایش مردم منجر نشود، قطعا محکوم به شکست است

حجت‌الاسلام پناهیان در همایش “دلواپسیم” گفت: چنین جلسه‌ای دو قاعده اصلی و مهم دارد؛ قاعده اول این است که از نمایندگان در مذاکره حمایت می‌شود و آنها با پشتیبانی نیروهای انقلاب می‌توانند در مذاکرات موفق شوند.

وی افزود: اگر نیروهای ضدانقلاب از مذاکره‌کنندگان حمایت کنند، تیم مذاکره کننده موفقیتی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام پناهیان تاکید کرد: حضور شما و نقد شما فایده‌اش به مذاکره‌کنندگان می‌رسد.

وی ادامه داد:‌ وزیر خارجه قطعا از شما متشکر است که محکم آمده‌اید. بنده معتقدم که این نشست‌ها می‌تواند دشمن را به عقب‌نشینی وادار کند.

حجت‌الاسلام پناهیان در ادامه اظهار داشت: فایده دوم چنین نقدهایی به توافق ژنو این است که اگر چنین حرکت‌هایی پشت سر مذاکره‌کنندگان باشد چرخ کارخانه‌ها هم می‌چرخد. این پیگیری موجب چرخیدن چرخ کارخانه‌ها علاوه بر سانتریفیوژ‌ها می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: از همه نیروهای انقلابی تقاضا می‌کنم که محکم پای اعتقادات خودشان و منافع ملی که موجب زندگی و رفاه مردم مربوط است بایستند.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: اگر مذاکره موجب شود که ما رونق اقتصادی پیدا کنیم و عزت و خودمان را در جهان بیش از پیش ببینیم، طوری خواهد بود که مذاکره مانند دوران جبهه و جنگ خواهد بود و اگر مذاکره بخواهد تهاجمات دشمن را علیه ما شدیدتر کند، قضاوت همه از مذاکره این است که مذاکرات بی‌ارزش است و دشمن را وقیح‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: خوب است که مسئولان در مذاکرات اعلام کنند که مذاکراتی که به تقویت رفاه و آسایش مردم منجر نشود، این مذاکره قطعا محکوم به شکست است.

نتوانسته‌ایم حتی یک دلار از پول‌های بلوکه شده نفتی برداشت کنیم

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی در سخنان خود در همایش “دلواپسیم” گفت: ما مذاکرات را هیچ وقت قطع نمی‌کنیم. ما هم منطق داریم و هم این است که فعالیت‌های ما در چارچوب ان‌پی‌تی و هیچ تخلفی در این چارچوب صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: ما براساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حرکت کرده‌ایم و حرفمان این است که برای منافع ملی خودمان باید از این حق خودمان دفاع کنیم.

کوثری تاکید کرد: این مسئله در اصل یک نبرد است. ما در نبرد ۸ ساله خودمان نشان دادیم که شکستن حصر آبادان با فرمان امام نیز برای منافع ملی بوده است. رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس در نهایت نگذاشتند که یک وجب از خاک کشور در اختیار دشمن قرار گیرد.

وی افزود: بحث هسته‌ای هدف منافع ملی ماست. ما چیزی بیشتر از آن نمی‌خواهیم.

کوثری در ادامه اظهار داشت: ما قانون را در چارچوب ‌ان‌پی‌تی قبول داریم و براساس نوشته‌های آنها آن را قبول می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: ما در سال ۱۳۷۳ درخواست اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد را برای راکتور تهران درخواست دادیم و آژانس هم آن را ابلاغ کرد. چطور است که در ۴ سال پیش وقتی دوباره این مقدار اورانیوم ۲۰ درصد را خواستیم، به ما ندادند؟

کوثری ادامه داد: ما توانستیم به اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد دست یابیم، اما آنها باورشان نمی‌شد.

وی تصریح کرد: اگر تعلیق ۲۰ درصد را قبول کرده‌ایم، حداقل بانک مرکزی باید از تحریم درمی‌آمد و صادرات نفت نیز آزاد می‌شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه افزود: ما در جلسه‌ای که ۱۵ روز پیش در مجلس با مسئولین بانک مرکزی داشتیم متوجه شدیم که تا ۱۵ روز پیش یک دلار هم نتوانسته‌ایم از پول‌های بلوکه شده نفتی را برداشت کنیم.

کوثری با بیان اینکه ما معتقدیم با توافقی که انجام شده به منافع ملی ما خدشه وارد شده است گفت:‌تیم مذاکره کننده باید در توافق نهایی هوشیار باشد.

توافق ژنو ماهیت انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است

مهدی محمدی عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در همایش “دلواپسیم” که در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان برگزار شد، اظهارداشت: دلواپسی ما بابت اساس انقلاب نیست، چون می‌دانیم کشتی بان انقلاب آن را به سلامت به مقصد می رساند.
وی گفت: دلواپسی ما بابت دولتی است که به مردم وعده داد که چرخ زندگی آنها را می‌چرخاند، ولی آن را به پای حیوان چموشی به نام آمریکا گره زد.

محمدی افزود: مبادا روزی برسد که این افراد به این نتیجه برسند که هدف را اشتباه رفته‌اند، ولی راهی برای بازگشت نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ملت ایران به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی کشوری عادی نیست و آمریکا در روز اول گفت که انقلاب و آرمان‌های آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: اساس انقلاب اسلامی ایران این بود که اعلام می‌کردیم کشوری مثل دیگر کشورها هستیم و اجازه نمی‌دهیم که تکلیفی بیشتر از آنچه برای دیگر کشورها در نظر گرفته اید برای ما درنظر بگیرید.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین کاری که توافق ژنو انجام می‌دهد و دوستان نیز آن را قبول کرده اند این است که ما تا اطلاع ثانوی استثنائیم و آنها حق دارند حقوقی که بقیه دارند به ما ندهند.

محمدی ادامه داد: اساس دعوای ما در همه سالهای گذشته این بوده است که تمام حقوقی که دیگران داشتهءاند ما هم باید داشته باشیم و ما استثنا نیستیم و ایند عوا ادامه خواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران زیر این بار نرفت.

وی خاطرنشان کرد: اما در توافق ژنو مهمترین کاری که صورت می گیرد و دوستان نیز قبول کردند این است که ما استثنا هستیم یعنی تا اطلاع ثانوی حقوقی که ما داریم حق دارید به ما ندهید و تکالیفی که دیگران ندارند حق دارید به مان دهید.وی افزود گام اعتماد ساز یعنی اینکه تا تو طرف مقابل گام اساسی را برنداری ما با تو صحبت نمی کنیم.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به اینکه مهمترین پاراگراف توافق ژنو آخرین پاراگراف آن است گفت براین اساس ما به سیاست نظامی ما اعلام می کنیم که یک عضو عادی نیستیم و یک استثنائیم و وقتی شما پذیرفتید که یک استثنا هستید یعنی پذیرفته اید که استاندارد شوید.

وی خاطرنشان کرد: پروژه آمریکا در ایران این است که ما را استاندارد کند. و ما در هیچ حوزه‌ای از نظر آنها استاندارد نیستیم. زیرا اساس انقلاب اسلامی مبتنی بر نفی استانداردهای آمریکایی و اساس ژنو این است که ما استاندارد شویم.

محمدی ادامه داد: در همین راستا ما اجازه می‌دهیم در مسائل مهم منطقه ای موشکی و در هر حوزه ای که در حال پیشرفت هستیم استاندارد شویم و اراده طرف غربی این است که ما را در نظمی قرار دهد که خود می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه مشکل بزرگ این است که دوستانی که برسر کارند قبول دارند که ما باید استانداردهای آمریکایی را بپذیریم گفت: ماهیت ارزشها و انقلاب اسلامی در این مسئله مورد نظر آنهاست و مسئله هسته‌ای نیست بلکه مسئله هسته ای سکویی است که آنها را به سمت مسائل ماهیت توافق هسته‌ای انقلاب اسلامی پرتاب می کند و از این منظر توافق ژنو توافقی است که ماهیت انقلاب

نوبری: بنده در نامه سرگشاده‌ام به رئیس جمهور گفته‌ام که هدف این توافق خشک کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

اسلامی را هدف قرار داده است و در این بین مسئله هسته‌ای تنها بهانه است.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در پایان گفت: اینجا باید همگی دلواپس باشیم و دلواپسی‌ها بیشتر باشد و جلوی این فرآیند بایستند.

هدف آمریکایی‌ها خشک کردن درخت هسته‌ای ایران است

ناصر نوبری کارشناس مسائل سیاسی و سفیر اسبق ایران در شوروی در سخنانی در همایش “دلواپسیم” گفت: از ابتدا که بنده توافقنامه ژنو را دیدم آن را نقد کرده‌ام. بنده تاکنون ۲۰ سخنرانی و مناظره در نقد توافق ژنو در دانشگاه‌ها داشته‌ام.

وی با بیان اینکه پس از توافق ژنو نامه سرگشاده‌ای به رئیس جمهور نوشته است افزود: تا این لحظه و ابتدای ۱۶ آذر که نامه سرگشاده‌ای در نقد توافق ژنو به رئیس جمهور نوشته‌ام هیچ یک از طرفهای مقابل حاضر نشده‌اند که متن توافقنامه را با بنده نقد کرده و یا آن را مطرح کنند. تا امروز هیچ کس حاضر نشده تک تک نقدهای بنده را پاسخ دهد. آنهایی که در مناظره‌ها با بنده شرکت کردند حاضر نشدند که بند بند توافق ژنو را بررسی کنند.

وی افزود:‌ در این ۵ ماه ثابت شده که تمام نکاتی که بنده در مورد توافق ژنو گفته بودم، صحت دارد. از رئیس جمهور می‌خواهم که حداقل یک نفر را در هر جایی از کشور که می‌خواهد تعیین کند تا به نقدهای بنده پاسخ دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: آمریکایی‌ها خشک کردن درخت هسته‌ای در ایران را در پیش گرفتند. آنها می‌خواهند این درخت خودش بیفتد.

نوبری ادامه داد: موافقان توافق ژنو و آنهایی که نقدی به این توافق ندارند معتقدند که هزینه‌های برنامه‌های هسته‌ای بیشتر از فایده آن است. آنها می‌خواهند ثابت کنند که هزینه هسته‌ای بیشتر از فایده آن است.

وی ادامه داد: سوال بنده از رئیس جمهور این است که ما باید شناسنامه داشته باشیم به طوری که شناسنامه بنده نیز مشخص است. آیا موافقان توافق ژنو هم شناسنامه دارند و آنها نیز شناسنامه‌شان مشخص است.

نوبری در همین زمینه تصریح کرد:‌آقای رئیس جمهور کسانی که به عنوان موافق شما در مناظره‌ها آزاد می‌شوند آیا شناسنامه‌شان مشخص است. لطفا آن را مشخص کنید.

وی در ادامه گفت: سوال من این است که آیا بازی تیم ملی ما مهمتر است یا تیم مذاکره کننده که نتیجه آن به قرن‌ها و آینده کشور ما وابسته است. آیا مشخص شدن تیم ۳ یا ۴ نفره انتهای نخبگی جامعه ماست.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ما نمی‌توانیم مانند لپ‌لپ و تخم مرغ شانسی صبر کنیم که ببینیم بعدها چه چیزی از آن درمی‌آید. آیا می‌خواهند باز هم بگویند که برای امضای این توافقنامه تحت فشار بوده‌ایم؟ ما دلواپسیم.

نوبری در ادامه اظهار داشت: این هیئت باید ملی شود. این تیم باید ملی باشد نه باندی.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه ضمن معرفی افرادی در تیم مذاکره کننده گفت: بنده اسامی را پیشنهاد می‌کنم که همگی هم از افراد موافق و هم افراد نخبه. این افراد عبارتند از الهام امین‌زاده، سرمدی، صدر، حسین شیخ‌الاسلام و لواسانی.

نوبری اضافه کرد: آقای رئیس جمهور از شما می‌خواهم که این ۵ نفر را به تیم مذاکره اضافه کنید. زیرا آنها در دفاع از منافع ملت بیشتر به شما کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه در وزارت خارجه حتی معاونین این وزارتخانه حاضر نیستند از توافقنامه ژنو دفاع کنند، گفت: با این شرایط این توافقنامه چگونه می‌تواند سرنوشت نسل‌های بعدی ما را تعیین کند.

راه حل غلبه بر تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی است

حسین آبنیکی معاون سابق سازمان انرژی اتمی و دوستان شهید احمدی روشن در همایش “دلواپسیم” با اشاره به بخشی از ویژگی‌ها و دیدگاه‌های شهید احمدی روشن اظهار داشت: شهید احمدی روشن مثل همه شما دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی تصمیم به اشتغال و کار می‌گیرد اما شاخص‌ها و ملاک‌های او برای کار مثل من و شما نبود، بلکه اولویت‌های نظام، دغدغه‌های رهبری و نیاز کشور برای او ملاک بود.

وی افزود: شهید احمدی روشن در آن شرایط وارد سازمان انرژی اتمی می‌شود و برای حضور در یوسی‌اف اصفهان گزینش می‌شود، در نهایت با مسائلی روبرو می‌شود و بعد وارد حوزه هسته‌ای در بخش غنی‌سازی می‌شود.

آبنیکی گفت: شهید احمدی روشن در مرداد ۸۵ وارد سایت نطنز شد و علی‌رغم سن کمش با ایمان به خداوند در تحولات جدی غنی‌سازی حضوری استراتژیک پیدا کرد و وارد تیمی می‌شود که اولین چرخه غنی‌سازی را راه‌اندازی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همت، عزم و تلاش و کوشش احمدی روشن باعث می‌شود علی‌رغم همه تلاش‌های دشمنان برای جلوگیری از پیشروی کشور در این حوزه و مشکلات موجود در این زمینه برای او و خانواده‌اش در سال ۸۸ از سطح مدیریت وارد سطح معاونت و حوزه بازرگانی می‌شود و این در شرایطی بود که سرویس‌های امنیتی غرب قویترین تحریم‌ها را در این زمینه اعمال می‌کردند و یک جوان ۲۷، ۲۸ ساله در برابر همه سرویس‌های امنیتی غرب قرار گرفت و به پیروزی‌هایی در این زمینه دست یافت.

معاون سابق سازمان انرژی اتمی افزود: ساختار این تحریم‌ها با اتکا به روحیه جوانی سست‌تر از تار عنکبوت است و جوانان ایران سال‌های سال با وجود این تحریم‌ها انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

آبنیکی ادامه داد: در شرایطی که دشمنان ایران فشارهای خود را بیشتر می‌کردند، با تلاش امثال احمدی روشن غنی‌سازی ۲۰ درصدی صورت گرفت و احمدی روشن در این حوزه از افراد تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: فضای پیچیده امروز با اعتقاد به باورهای دینی و توسل به این شهدا که مسیر راه را نشان می‌دهند می‌تواند پشت سر گذاشته شود و ساختار این تحریم‌ها را ضعیف‌تر از تار عنکبوت می‌کند و قطعا در این شرایط قدرت‌های جهان ضعیف‌تر از این هستند که مانع پیشرفت و توسعه ما شوند.

معاون سابق سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آنچه که امروز مانع توسعه و پیشرفت کشور به اسم تحریم‌ها شده است، بیشتر از تحریم‌ها، مسائل اقتصادی و اشکالاتی است که در این حوزه وجود دارد و راه حل، استمرار اقتصاد مقاومتی و آنچه که رهبری به عنوان مدیریت جهادی فرموده‌اند، است.

دغدغه برگزار کنندگان همایش “دلواپسیم” منافع ملی است

علی جعفری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، در همایش “دلواپسیم” به نمایندگی از تشکل‌های دانشجویی برگزار کننده این همایش به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه بحث‌های ما در این همایش سیاسی نیست، بلکه مربوط به منافع ملی است، گفت: قرار بود این برنامه را در سالن سیدالشهداء‌ برگزاری کنیم، برگزاری این همایش در این مکان برای دانشجویان نوستالوژیک است و قطعا خیری را داشته است.

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جهان نیوز، جعفری افزود: سوال ما این است که اگر توافق ضعیفی رخ دهد، نمایندگان مجلس این عزم را دارند که مقابل چنین توافقنامه‌ای بایستند؟

دبیر جنبش عدالتخواه تصریح کرد: ما یک حزب سیاسی هستیم، اما حزب سیاسی ما حزب‌الله است نه حزبی که براساس منافع شخصی دور هم جمع شده‌اند.

جعفری در پایان گفت: ما دانشجویان همانگونه که در موضوع سعد‌آباد دلواپس بودیم در زمینه توافق ضعیف نیز دلواپسی داریم.

از ۵ فعال عرصه هسته‌ای تقدیر شد

در پایان همایش “دلواپسیم” که در نقد توافق ژنو و با حضور دانشجویان بسیجی دانشگاه های تهران، کارشناسان و نمایندگان مجلس برگزار شد، از ۵ نفر به عنوان فعالان عرصه هسته‌ای تقدیر و جایزه شهید احمدی روشن به آنها اعطا شد.

در این مراسم از سعید زیباکلام، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، حسین آب‌نیکی معاون سابق سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام سیدمحمودنبویان نماینده مردم تهران در مجلس و به طور مشترک از حجت‌الاسلام حمید رسایی و حسین قدیانی تقدیر شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه