مدیرکل ‌تبلیغات اسلامی گیلان:

مساجد استان گیلان بیمه می‌شوند

مدیرکل ‌تبلیغات اسلامی گیلان گفت:‌ اجرای طرح بیمه مساجد که یکی از نیازمندی‌های این اماکن مقدس است توسط ستاد رسیدگی به امور مساجد گیلان بررسی می‌شود.

مساجد استان گیلان بیمه می‌شوند

به گزارش ۸دی،‌ حجت‌الاسلام جمال یاری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از نیازمندی‌های اساسی مساجد اجرایی شدن طرح بیمه آنان است که این موضوع اخیراً در دستور کار ستاد رسیدگی به امور مساجد گیلان قرار گرفته است.

مدیرکل ‌تبلیغات اسلامی گیلان مساجد را اماکنی مقدس و فرهنگی خواند و ابراز داشت:‌ تأمین امنیت نمازگزاران و متولیان فعال مساجد در خطراتی مانند حوادث آتش‌سوزی،‌ زلزله و مواردی نظیر این با اجرایی شدن طرح بیمه مساجد به‌خوبی میسر می‌شود.

یاری مساجد را مهم‌ترین پایگاه معتبر دینی، مردمی و اسلامی در جامعه د‌انست و عنوان کرد:‌ اهمیت مساجد در دین مبین اسلام و قرآن کریم آنقدر روشن و آشکار است که پیامبر اکرم(‌ص)‌ نخستین اقدام خود را پس از هجرت خود از سمت مکه به مدینه به احداث مسجد اختصاص دادند.

وی با تأکید بر اینکه مساجد علاوه بر ادای فریضه نماز و عبادت کارکردهای بسیار متعددی دارند تصریح کرد:‌ عمده‌ترین کارهای عبادی،‌ اعتقادی،‌ اجتماعی و فرهنگی مردم در مساجد بروز پیدا می‌کنند بنابراین این اماکن مقدس محل رشد و بالندگی افراد مختلف جامعه محسوب می‌شوند.

مدیرکل ‌تبلیغات اسلامی گیلان مهم‌ترین مسائلی که متولیان امور مساجد باید برای جذب جوانان به آن توجه کنند را برشمرد و گفت:‌ اقدام برای پربارتر کردن و ایجاد جاذبه در امور فرهنگی و خلاقیت در برنامه‌های تربیتی و تبلیغی در این راه می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

یاری از مساجد به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی و تبلیغی برای رشد کودکان،‌ نوجوانان و جوانان نام برد و‌ بیان داشت:‌ علاوه بر ایجاد جاذبه توسط متولیان امور مساجد،‌ والدین نیز در ترغیب فرزندانشان و ایجاد انگیزه و شور در آنان برای حضور در این اماکن مقدس نقش مهمی دارند.

وی به نسل‌های اول و دوم انقلاب در مساجد و تأثیرات بسیار مثبت حضورشان در مساجد اشاره کرد و اظهار داشت:‌ اشاعه فرهنگ ایثار،‌ فداکاری،‌ شهادت و جهاد در بین جوانان آن زمان، با حضورشان در مساجد و شرکت فعال در برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی به خوبی محقق شد.

مدیرکل ‌تبلیغات اسلامی گیلان تشکیل ستاد رسیدگی به امور مساجد در کل کشور را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد:‌ این ستاد که در رأس آن نماینده ولی‌فقیه قرار دارد هم‌اکنون در استان گیلان نیز فعال بوده و دبیرخانه آن در اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان دایر شده است.

یاری با ابراز این مسئله که بسیاری از دستگاه‌های مرتبط با امور مساجد در این ستاد حضور دارند افزود:‌ نماینده ولی‌فقیه،‌ سازمان‌ تبلیغات اسلامی،‌ اداره کل ارشاد اسلامی،‌ اوقاف و امور خیریه و دبیرخانه ائمه جمعه از جمله برخی از اعضای ستاد رسیدگی به امور مساجد گیلان هستند.

وی به برخی از کارکردهایی که بر عهده ستاد رسیدگی به امور مساجد گذاشته شده اشاره کرد و گفت:‌ بررسی امور کلی مساجد و تلطیف بیشتر این اماکن مقدس،‌ حل و فصل برخی اختلاف سلیقه‌ها،‌ ایجاد تعامل سازنده،‌ تأیید هیئت امناء،‌ دخالت در انتخاب امام جماعت از جمله این وظایف هستند.

مدیرکل ‌تبلیغات اسلامی گیلان ادای فریضه حج را نیز مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد:‌ حج بزرگترین اجتماع باشکوه مسلمانان جهان و نماد اتحاد امت اسلامی محسوب می‌شود و تمام مناسک انجام شده توسط حجاج در سرزمین وحی برخواسته از متن دین و حقیقت اسلام است.

یاری فریضه برائت از مشرکان را نشأت گرفته از متن قرآن کریم دانست و درباره آن خاطرنشان کرد:‌ عدم سازگاری با استکبار،‌ دفاع از حقوق مظلومان جهان،‌ ایجاد بصیرت در بین مسلمانان جهان و تقویت روحیه اتحاد و همبستگی از جمله برخی از نکات مثبت فریضه برائت از مشرکان است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه