سیره ائمه معصومین بهترین نقشه راه در مسیر دستیابی به سبک زندگی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان های فومن و شفت در آستانه سالروز میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) طی سخنانی، به بیان گوشه هایی از ابعاد شخصیتی و جایگاه والای آن امام همام پرداخت.

سیره ائمه معصومین بهترین نقشه راه در مسیر دستیابی به سبک زندگی

به گزارش ۸دی نیوز، حجت الاسلام علیرضا ابراهیم زاده ۲۵ شهریور ۹۲ طی گفتگویی ضمن تبریک این روز با سعادت اظهار داشت: بی تردید سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) بهترین نقشه راه در مسیر دستیابی به سبک صحیح زندگی و رسیدن به سعادتی است که خداوند وعده داده است؛ چراکه ائمه (علیهم السلام) قرآن ناطقی هستند که فراتر از زمان و مکان، بشر را به سعادت دنیوی و اخروی رهنمون می شوند.

وی افزود: هر یک از ائمه معصومین (علیهم السلام) تجلی اسماء و صفات خداوند در روی زمین هستند و با اتصال و ارتباط با این انوار الهی است که ما می توانیم به پروردگار خود تقرب پیدا کنیم چراکه این ها رحمت و رأفت خداوند را نسبت به خودشان جلب کرده اند و ما نیز در ارتباط با آن ها می توانیم از این رحمت و رأفت الهی برخوردار شویم.

این کارشناس حوزه دین، در ادامه به بخشی از ویژگی های امام رضا (علیه السلام)  اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از بارزترین خصائص اخلاقی آن امام، رأفت و مهربانی ایشان است؛ عرضه داشت: بیش از هر چیز، مهربانی در سیره امام رضا (علیه السلام) متبلور است، گویی ایشان پیامبر معاصر عباسیان است، یعنی تمامی رفتارهایی که در پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) دیده می‌شد در ایشان بود از این رو به امام رئوف شهره شدند؛ مهربانی و رحمت امام رضا (علیه السلام) به اندازه ای پهناور است که نه تنها آدمیان از سایه سار آن بهره می برند بلکه بر سر حیوانات نیز سایه افکنده است تا آنجایی که آن بزرگوار، در میان مردم و گروهی از شاعران به ضامن آهو شهرت یافته اند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی فومن و شفت سپس به تبیین مقام علمی آن حضرت پرداخت و افزود: یکی از القاب مشهور حضرت “عالم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ” است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان است. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی بر این سخن است؛ این توانایی و برتری امام، در تسلط بر علوم، یکی از دلایل امامت ایشان است و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات، کاملاً این مطلب روشن می‌شود که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد.

این کارشناس دینی ادامه داد: جامعه ی آن روز به دلیل فقر فرهنگی به شدت تشنه معارف دینی بود ؛ بعد از سال ها جدایی مردم از معارف قرآن و عترت (علیهم السلام) زمینه ای فراهم شده بود تا به عطش علم جویی مردم پاسخ داده شود و امام (علیه السلام) سعی کردند با استفاده از سرچشمه قرآن و سنت که در اندیشه آن حضرت تجلی داشت ، پاسخ سوالات مردم را بدهند؛ از این رو چنان در نیشابور و در جلسات مناظره با علمای ادیان و مکاتب مختلف، توحید و معارف دین را تبیین و آیات قرآن و دیگر کتب آسمانی اعم از تورات و انجیل و… را تفسیر می کردند که مخالفان مجاب شده و در برابر عظمت علمی امام سرتسلیم فرود می آوردند.

حجت الاسلام ابراهیم زاده همچنین اذعان داشت: امام رضا (علیه السلام) همواره در پی آن بود تا بساط ستم را برچیند و عدالت را در همه پهنه جامعه اسلامی بگستراند و با وجود دشواری راه و تعدد دشمنان و خلفای ستمگر به میدان آمد و با تکیه و توکل به خدا به مقابله با آنها پرداخت؛ آن حضرت برای استوار سازی معارف اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم) و در راه مبارزه با بدعت ها و کژی ها سر از پا نمی شناخت و هرگز تردیدی به خود راه نمی داد و به گونه ای عمل می کرد که بزرگترین طراحی ها و توطئه های عباسیان و دیگر صاحبان زر و زور را نقش بر آب می نمود.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: ایشان امامی معصوم و مظلوم بود که با گفتار و رفتارش در پی استوار سازی عدالت و گسترانیدن معنویت و آگاه سازی مردم از حقیقت ها و فضیلت هایی بود که پس از رحلت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) کوشش های فراوانی برای از بین بردن و یا منحرف ساختن آنها شده بود.

منبع: صبح شفت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه