رئیس سازمان دامپزشکی:

گوشت دام ذبح شده در روز عید قربان باید ۲۴ ساعت قبل از مصرف در یخچال بماند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: دام ذبح شده در روز عید قربان برای جلوکیری از ابتلای به بیماری تب کریمه-کنگو و حفظ سلامت افراد باید به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه کشتارگاه یا یخچال منازل، نگهداری شود.

گوشت دام ذبح شده در روز عید قربان باید ۲۴ ساعت قبل از مصرف در یخچال بماند

به گزارش ۸دی، علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در حاشیه بازدید از یک مرکز ثابت عرضه و کشتار بهداشتی در تهران به مناسبت عید قربان، اظهار داشت: در سال جاری نیز مانند سالهای گذشته دستگاه های متولی عرضه بهداشتی دام با همکاری یکدیگر شرایط عرضه بهداشتی دام در تهران و سایر استان ها را فراهم کرده اند و مشکلی برای تامین بداشتی دام وجود ندارد.

وی افرود: پیش بینی شده است که در سال جاری  برای مراسم عید قربان بیش از ۴۰۰ هزار رأس دام زنده تحت نظارت  سازمان دامپزشکی کشور ذبح شود به همین منظور  سه هزار و ۹۰۰ نفر از ۴ صبح امروز در طرح ویژه تشدید نظارت های بهداشتی عید قربان  فعالیت می کنند که ۵۰۰ نفر  از آنها را روحانیون و  ۲ هزار و ۳۰۰ نفر دامپزشک و کارشناس بهداشتی این سازمان تشکیل میدهند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشوربا اشاره به اینکه بخشی از دام عرضه شده در این طرح با همکاری عشایر کشور تامین شده است گفت:برای عرضه بهداشتی دام در این مراسم دینی بیش  از ۱۸۰۰ جایگاه موقت و ثابت در سراسر کشور در نظر گرفته شده است تا  از  بروز بیمای هایی مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو و تب مالت در ظاهر دام نیز هیچ علایمی ندارند و به راحتی مردم منتقل می شود، پیشگیری شود.

وی تصریح کرد: به مردم توصیه می شود که برای حفظ سلامت خود از کشتار دام های در منازل و معابر عمومیکه نظارت بهداشتی در آن وجود ندارد برای حفظ سلامت خود و سایر افراد که از گوشت این دام استفاده میکنند، خودداری کنند.

رفیعی پور گفت: در صورت موافقت مردم لاشه دام ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه نگهداری و سپس به آنها تحویل داده میشود، در غیر این صورت به مردم توصیه میشود خود لاشه را مدت ۲۴ ساعت در یخچال منزل نگهداری کنند تا از بروز احتمالی بیماریتب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو  جلوگیری به عمل آید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: دامی که خارج از شبکه عرضه بهداشتی دام عرضه می شود علاوه بر احتمال آسیب رسیدن به سلامت افراد، باعث ایجاد آلودگی زیست محیطی میشود؛ همچنین باید توجه داشت که در ذبح دام برای روز عید قربان معمولا بیش از دو تا سه میلیون کله پاچه، کبد، کلیه و غیره  به دست می آید که باید قبل از مصرف از لحاظ سلامت توسط کارشناسان دامپزشکی مورد بررسی قرار گیرد. گاهی اوقات با وجود سلامت خود دام این اعضاء آلوده هستند و مردم عادی نمیتوانند این آلودگی را تشخیص دهند.

وی تاکید کرد که در سال گذشته نیز بیش از ۲۱ هزار عضو خوراکی دام های ذبح شده به دلیل مشکلات بهداشتی معدوم شد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه