به هیچ وجه خواب شب را از دست ندهید

شاید در هر زمانی از شبانه روز بتوانید بخوابید و محدودیتی برای خواب نداشته باشید اما باید بگوییم که بهترین خواب، خواب شبانه است و فواید بی شماری دارد. هرچه شب ها بهتر بخوابید، فواید بیشتری را نصیب خود خواهید کرد.

به هیچ وجه خواب شب را از دست ندهید

به گزارش ۸دی، خواب عمیق یکی از مراحل فرایند خواب است. الگوی خواب، خود را با ریتم یا ساعت زیستی یا ساعت بیولوژیکی هماهنگ می‌کند و از طریق برخی از فرآیندها در مغز که زمان استراحت شما و زمانی را که نور به تاریکی تغییر می‌کند، نشان می‌دهند. خواب عمیق زمانی است که بدن بدن خود را ترمیم می‌کند و انرژی را برای روز بعد احیا می‌کند. خواب عمیق همچنین نقش مهمی در حفظ سلامت شما، تحریک رشد، تقویت سیستم ایمنی بدن و ترمیم عضلات و بافت‌های آسیب‌دیده دارد.

وقتی شب می‌شود، بدن شما به کم شدن نور واکنش نشان می‌دهد و شروع به تولید ملاتونین می‌کند، هورمونی که سبب ایجاد احساس خواب آلودگی در شما می‌شود. نور یک مهارکننده است که می‌تواند مانع تولید ملاتونین توسط بدن شود. به همین دلیل است که ما به سختی می‌توانیم در طی روز به خواب برویم. خواب چهار مرحله‌ی اصلی دارد که باید در طول زمان خواب کامل شود.

فواید بی نظیر خواب شبانه برای بدن
بدن به زمانی نیاز دارد تا خود را دوباره بازیابی کند. بدن در طول کار روز تحت فشار بوده است. حتما لازم نیست تا جراحت بردارید تا بدن نیاز به درمان داشته باشد. عضلات به آرامش نیاز دارند و در طول یک خواب خوب شبانه بافت ها درمان می شوند.

یکی از بهترین مزایای خواب عمیق، حفظ سلامت قلب است. اگر می‌خواهید قلب تان را سالم نگه دارید، باید همیشه خواب عمیق داشته باشید. در طول خواب عمیق، قلب کندتر می‌تپد و همین سبب می‌شود که فرصتی برای بازیابی خود داشته باشد.

نداشتن خواب عمیق می‌تواند باعث تولید آدرنالین یا کورتیزول شود و این امر سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود. هنگامی که شما خواب عمیق را تجربه می‌کنید، به بدن‌تان فرصت استراحت می‌دهید، قلب‌تان کندتر می‌تپد و به این ترتیب فشار خون کاهش می‌یابد.

تنها وقتی در طول شب خوب خوابیده باشید، پوست می تواند دوباره بازسازی شود. پوست قدیمی کنده شده و سلول های پوست جدید هر روز دوباره ساخته می شوند و این حقیقت با یک خواب خوب شبانه موثر تر می شود.

تنها بدن نیست که در طول شب خوب استراحت می کند، بلکه مغز نیز آرامش می یابد. ممکن است بارها متوجه شده باشید که برای بسیاری از مسائل بعد از یک خواب خوب راه حلی پیدا می کنید و یا می توانید جواب سوالی را بدهید ویا احساس بهتری دارید.

هشت ساعت خواب کامل و بدون ناراحتی، به خوب به نظر رسیدن کمک می کند. وقتی خوب خوابیده باشید سیاهی و پف زیر چشم ایجاد نمی شود. پوست نیز شفاف و بدون جوش و التهاب خواهد بود.

با توجه به یک مطالعه، خواب عمیق می‌تواند حافظه‌ی شما را تقویت کند و خلاقیت‌تان را بهبود ببخشد. کسانی که به اندازه‌ی کافی خواب عمیق دارند، حافظه و عملکرد یادگیری بهتری هم دارند، از جمله خلاقیت در فضای کاری یا در کلاس درس. بسیاری از متخصصان ثابت کرده‌اند که پس از خواب عمیق، مغز وارد شدن به مرحله‌ی REM را شروع می‌کند، مرحله‌ای که در آن دیدن خواب و رویا رخ می‌دهد. بدون خواب عمیق، وارد مرحله‌ی بعدی نخواهید شد. خواب عمیق با حفظ عملکرد مناسب مغز، می‌تواند به طور قابل‌توجهی به جلوگیری از زوال حافظه کمک کند. آلزایمر نوعی بیماری است که سبب می‌شود مغز حافظه را از دست بدهد. در طول خواب عمیق، مغز خود را بازیابی می‌کند و آسیب‌های احتمالی را نیز ترمیم می‌کند.

خواب خوب شبانه حتی می تواند به کنترل وزن کمک کند. هنگامی که خوب می خوابید بدن متعادل می شود و از کم خوری و پرخوری جلوگیری کرده و به شما اجازه کنترل وزن را می دهد. خواب به عمل هضم غذا نیز کمک می کند.

اگر هر شب خوب بخوابید ، سیستم ایمنی بدن شما ارتقاء یافته و کمتر احتمال سرماخوردگی، تب و بیماری در شما وجود دارد. با خواب خوب شب هم از نظر فیزیکی و هم روحی بسیار قوی تر خواهید بود.

خواب عمیق می‌تواند استرس و افسردگی را کاهش دهد، زیرا عصب را آرام می‌کند و سبب می‌شود که قلب آرام‌تر بتپد. خواب عمیق اثر آرام‌بخش روی بدن دارد و نداشتن خواب عمیق نیز سبب استرس و افسردگی می‌شود. مطالعات ثابت کرده‌اند که استرس و خواب عمیق بر روی یکدیگر تاثیر دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه