معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی:

گورهای باستانی دوره اشکانی و ساسانی در شرق گیلان کشف شد‌

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت:‌ ۳۹ گور باستانی متعلق به دوره اشکانی و ساسانی در املش کشف شد‌.

گورهای باستانی دوره اشکانی و ساسانی در شرق گیلان کشف شد‌

به گزارش ۸دی، ولی جهانی اظهار کرد: در چهارمین فصل کاوش منطقه باستانی لیارسنگ‌بن املش که از ۲۰ خرداد آغاز شده و هفته گذشته به پایان رسید محققان و باستان‌شناسان ‌۳۹ گور باستانی متعلق به دوره اشکانی و ساسانی را کشف و شناسایی کردند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ابراز داشت:‌ علاوه بر شناسایی ۳۹ گور تاریخی در منطقه لیارسنگ‌بن املش،‌ ۴۲ اسکلت نیز کشف شد که کلیه آن‌ها برای انجام تحقیقات بیشتر به پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان تحویل داده شد.

جهانی در مورد اشیاء به دست آمده در این گورستان تاریخی و فرضیه‌های موجود در این رابطه بیان داشت:‌ مدارک و شواهد به دست آمده نشان می‌دهد مردمانی که در دوره اشکالی در منطقه تاریخی لیارسنگ‌بن املش زندگی می‌کردند بیشتر از پیشه کشاورزی به شغل دامداری مشغول بوده‌اند.

وی نتایج آزمایش‌های سال‌یابی با استفاده از رادیو کربن ۱۴ بر روی اشیاء کشف شده را برشمرد و ‌در مورد آن تصریح کرد:‌ نتایج کاوش‌ها در لیارسنگ‌بن املش و مدارک به دست آمده حاکی از این است که این محوطه باستانی مربوط به اواسط دوره اشکانی تا دوره ساسانی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ابراز داشت:‌ با توجه به گورستانی بودن محوطه باستانی لیارسنگ‌بن املش کارشناسان احتمال می‌دهند این منطقه کشف شده باید یک مکان مقدس برای اهالی و کسانی که در این روستا زندگی می‌کردند باشد.

جهانی با تأکید بر اینکه تمامی قبور کشف شده متعلق به اهالی و روستائیان لیارسنگ‌بن نیست عنوان کرد:‌ بسیاری از روستا‌هایی که در مجاورت این منطقه تاریخی کشف شده قرار دارند نیز به احتمال بسیار زیاد مردگان خود را به این محل مقدس آورده و در اینجا دفن می‌کردند.

وی‌ از مراودات احتمالی مردم منطقه باستانی لیارسنگ‌بن املش با اقوام دور و نزدیک خبر داد و تصریح کرد: تعداد زیادی از اشیاء و شواهدی‌ که در جریان این کاوش‌ها به‌دست آمده به نوعی از احتمال ارتباط اهالی این منطقه باستانی با مناطق جنوبی ارمنستان و روسیه حکایت دارد.

جهانی ضمن اعلام این خبر که بسیاری از اشیاء دفن شده در گورستان منطقه لیارسنگ‌بن املش دارای نقش‌ها و خطوط رومی هستند اظهار داشت: هنوز نحوه برقراری ارتباطات و تعاملات مردم این منطقه تاریخی با سایر اقوام و ملل دیگر برای کاوشگران مشخص نشده است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه