کارشناس سیاسی در گفتگو با 8دی:

کودتای ۲۸مرداد رخ‌دادی عبرت‌آموز در تاریخ معاصر ایران/ دولت مصدق را نباید صرفاً سازه ای سیاسی دانست

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت گفت: دولت منتخب مصدق را نباید صرفاً یک سازه سیاسی ـ اداری در برهه‌ای از تاریخ معاصر ایران قلمداد و تجزیه‌ و تحلیل کرد بلکه دولت مردمی مصدق پیش از آن‌، یک سازه فرهنگی و تجسم بخش آرمان‌های یک ملت بوده که قرن‌ها به دلایل عدیده داخلی و خارجی تاریخی مجال ظهور و درخشش نداشت.

کودتای ۲۸مرداد رخ‌دادی عبرت‌آموز در تاریخ معاصر ایران/ دولت مصدق را نباید صرفاً سازه ای سیاسی دانست

حسین شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ۸دی در سالروز کودتای ۲۸مرداد، اظهار کرد: ۲۸ مرداد در تقویم ملی، گفتمان عمومی و ادبیات سیاسی تاریخ معاصر ایران یادآور رخدادی غم‌انگیز و درعین‌حال بسیار عبرت‌آموز برای ما ایرانیان به‌ویژه نسل جوان کنونی بوده و هست.

وی تصریح کرد: دولت منتخب و مردمی مصدق را نباید صرفاً یک سازه سیاسی ـ اداری و به تعبیر دیگر تشکیلات اداری ـ سیاسی در متن برهه‌ای از تاریخ معاصر قلمداد و تجزیه‌ و تحلیل کرد بلکه دولت مردمی مصدق پیش از آن‌، یک سازه فرهنگی و تجسم بخش آرمان‌های یک ملت بوده که قرن‌ها به دلایل عدیده داخلی و خارجی تاریخی مجال ظهور و درخشش نداشت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت ادامه داد: این سازه فرهنگی در ادبیات مکتوب و شفاهی ایران به اسم نهضت و جنبش ملی ایران اشتهار یافت اما عدالت‌خواهی، استبداد ستیزی، ضدیت با ظلم و مظاهر آن، آزادیخواهی، استعمارستیزی و مبارزه باسیاست‌های امپریالیستی، حمایت از مظلومین و محرومین از عناصر و غایات اصلی این سازه فرهنگی یا همان نهضت ملی ایران را تشکیل می‌داده است.

وی بابیان اینکه سرچشمه و کانون اصلی تکوین و عمومیت یابی این آرمان‌ها و عناصر، متن دین و آموزه‌های دینی و سیره انبیاء، ائمه و بزرگان دین مبین اسلام بوده است، اضافه کرد: بنابراین وحدت‌گرایی و آرمان‌خواهی و تمسک به اصول و اهداف و غایات تعالی‌بخش و پیشران و نقش آن‌ها در شکل‌گیری جنبش مردمی ـ دینی و در نهایت تشکیل دولت منتخب مردمی مصدق از جنبه‌های مثبت و درس‌های آموزنده این رخداد تاریخی است.

 

** عوامل سقوط دولت مصدق

 

کارشناسی سیاسی با اشاره به اینکه عوامل پیدا و پنهان عدیده‌ای در تخریب، واسازی و فروریزی این سازه سیاسی ـ اداری یعنی دولت مردمی مصدق نقش و حضورداشته‌اند در تشریح عوامل سقوط مصدق بابیان اینکه طراحی دقیق و حساب‌شده و هدفمند آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها، ساده پنداری و ساده‌سازی تحلیل و تبیین حوادث و روند تحولات در داخل و خارج از مرزهای ایران از سوی اطرافیان مصدق و شخص مصدق، از علل سقوط دولت مصدق بود.

وی ادامه داد: بروز شکاف و شقاق میان رهبران و نیروهای راهبر و هادی نهضت ملی و بی‌توجهی طرفداران مصدق به هشدارهای مرحوم آیت‌الله کاشانی در مورد مقاصد و تحرکات برخی نظامیان و نمایندگان دولت‌های آمریکا و انگلیس در تهران از دیگر دلایل سقوط مصدق بوده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت بابیان اینکه از همه مهم‌تر محرومیت جنبش و دولت مردمی ایران از زیرساخت‌ها و ابزارها و کانال‌های ارتباطی جهت تنویر افکار عمومی و خنثی‌سازی ارتباطات یک‌سویه و تک گویانه کودتاچیان از جمله علل و عواملی بودند که در سقوط دولت مصدق نقش داشتند، گفت: دولت مصدق به‌عنوان یک سازه سیاسی از طریق یک طراحی و برنامه‌ریزی دقیق خارجی در کنار اقتضای شرایط و زمینه‌های داخلی دچار فروریزی و سقوط شد اما به‌عنوان یک سازه فرهنگی ـ تمدنی هنوز پویا، سرزنده، فعال و پیشران و جریان ساز باقی‌مانده و خواهد بود.

شریفی اذعان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم پهلوی و مقاومت در هشت سال دفاع مقدس و نیز مقاومت در برابر تحریم‌ها و خنثی‌سازی انواع توطئه‌ها و دسایس بیگانگان تنها نمونه‌هایی از آثار و پیامدهای این سازه سترگ فرهنگی بوده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه