نقش پررنگ عکاسان خبری در تحولات اجتماعی

در سال‌های اخیر واژه “شهروند – خبرنگار” بسیار در جامعه تکرار شده است، امروزه به مدد تکنولوژی‌های نوین که در دسترس تمام مردم است، هر شهروندی می‌تواند با یک عکس و یا حتی فیلم، نقشی فراگیر در اطلاع‌رسانی داشته باشد به همین دلیل امروزه در جایگاه رسانه‌ای موضوع عکس امری حیاتی برای تهیه یک خبر، گزارش و گفت‌وگو دارد.

نقش پررنگ عکاسان خبری در تحولات اجتماعی

به گزارش ۸دی، عکس، امروز رسالتی فراتر از اطلاع‌رسانی دارد و می‌تواند بیانگر جریانات اجتماعی، شخصیت‌شناسی، جامعه‌شناسی و حتی در شناساندن بحران‌های اجتماعی نقش بازی کند. اگر تا چند دهه پیش عکس به عنوان مکملی برای یک خبر بود امروزه بخاطر رشد فکری و بصری در جامعه اگر نگوییم فراتر از متن یک خبر، می‌توانیم جایگاه آن را هم سطح با یک خبر، گزارش و گفت‌وگو قرار دهیم.

موقعیت وخیم‌ عکاسی خبری

موقعیت عکاسان خبری در دهه اخیر بسیار بد و نامناسب و به ویژه در چند سال گذشته وخیم‌تر نیز شده است؛  چه از لحاظ جایگاه که همچنان در حوزه رسانه نسبت به دیگر موقعیت‌ها جایگاه نازلی دارد و چه از نظر شغلی که امنیتی را شامل نمی‌شود و هر لحظه ممکن است یک عکاس خبری شغلش را از دست بدهد؛ چرا که به لحاظ رده‌بندی در این حوزه جزو مشاغلی است که به لحاظ کمبود بودجه به راحتی حذف می‌شود و در بسیاری موارد در اولویت حذف قرار می‌گیرد.

عکس و خبر  مکمل همدیگرند

جایگاه عکاسان خبری در رسانه جایگاه بسیار مهمی است. همانطور که گفته شده بخش عظیمی از موضوع و مضمون یک خبر توسط عکس تبیین می‌شود و انتقال خبر با عکس خیلی راحت‌تر و قابل فهم‌تر برای مخاطب است. عکس و متن خبر هردو مکمل همدیگر هستند و هرکدام بدون دیگری ناقص به نظر می‌رسند. هرچند که در بعضی مواقع خودِ عکس گویای تمام مطالب است.

در وهله اول به نظرم خود عکاسان خبری باید مقام و جایگاه اجتماعی خود را بشناسند و از برخی رفتارهای زننده که گاهی اوقات در برنامه‌ها مشاهده شده خودداری کنند. در مقابل هم باید رسانه‌ها به عکاسان خبری اهمیت خیلی بیشتری داده و مثلا در بحث حقوق و بیمه تلاش بیشتری برای رضایت عکاسان داشته باشند. اینکه تلاش کنند با خرید دوربین و لوازم عکاسی به روز و نو سهمی در بهبود کیفیت کار عکاسان و در نتیجه بهبود کیفیت فضای رسانه‌ای خود داشته باشند.

نقش پررنگ عکاسان خبری در تحولات اجتماعی

از دو منظر باید این موضوع را بررسی کرد؛ از منظر تاثیری که عکس در رسانه‌ها دارد باید گفت کار عکاسان خبری در ایران بسیار پر رنگ بوده و هست، گاهی انتشار عکس یک عکاس موج‌های اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی در جامعه به وجود آورده است مانند ماجرای “گورخواب‌ها” که تاثیر زیادی در فضای اجتماعی داشت. اما به نسبت این تاثیرگذاری ضعف‌هایی هم وجود دارد که از سازکار اغلب غیرحرفه‌ای مطبوعات در ایران نشات می‌گیرد و اثرات آن دامن عکاسان خبری را هم می‌گیرد.

وی افزود: در واقع عکاسان خبری ملزم به پوشش همه رویدادهای خبری هستند و عکاس خبری که به طور تخصصی رخدادهایی را پوشش ‌دهند به طور کلی وجود ندارد و به فراخور رسانه‌ای که در آن فعال است این اتفاق برایشان می‌افتد.

اگر به طور کلی بخواهم اشاره‌ای داشته باشیم به مشکلات عکاسان خبری، باید بگوییم که اگر فضای کاری در رسانه‌های ایران به سمت حرفه‌ای شدن پیش برود خیلی از مشکلات عکاسی خبری هم مرتفع خواهد شد. مسئله اصلی شرایط اغلب غیرحرفه‌ای و به دور استاندارهای رایج است که در کار عکاسان خبری نیز نمود پیدا می‌کند. به گمانم اگر انجمن صنفی عکاسان مطبوعات از قدرت لازم برخوردار بود دیگر ما با نبودن امنیت شغلی، بیمه نبودن اغلب عکاسان، حقوق پایین، هزینه‌های بالای تجهیزات و عدم حمایت اغلب رسانه از عکاسان در قبال این هزینه، رایگان بودن و در دسترس بودن عکس‌ها برای همه به علت نبود ساز و کار حرفه‌ای فروش عکس، عدم رعایت حقوق مادی و معنوی عکاسان و این دست مشکلات روبرو نبودیم.

مشکلات جامعه عکاسان خبری سالهاست حل نشده

امروزه عکس خبری بسیار تاثیرگذار است و گاهی عکس، خبر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث اتفاقات مثبتی در جامعه می‌شود؛ البته باید تاکید کرد این تاثیرگذاری با تلاش عکاسان خبری و عشقی که آنها به کار خود دارند، به وجود می‌آید. اما در مسیر این کار ناملایماتی هم وجود دارد که از کیفیت کار عکاسان خبری کم می‌کند.

او درباره دیگر مشکلات عکاسان خبری گفت: این حرفه بخاطر تجهیزاتی که نیاز دارد از استهلاک بالای برخوردار است. لوازم و تجهیزات گران عکاسی که رسانه‌ها تعهدی نسبت به آن ندارند. فکر می‌کنم در این راستا باید برای عکاسان تجهیزات فراهم شود یا رسانه‌ها در هزینه‌های خرید لوازم یا تعمیرات آنها به عکاسان خبری یاری رسانند. در کنار این موضوع مشکلاتی از قبیل بیمه که سالهاست حل نشدنی و پرداخت حق التصویر که ثبات زمانی ندارد، باعث مشکلاتی در روند کار و زندگی شخصی‌ جامعه عکاسان خبری شده است

در پایان هیات تحریریه پایگاه خبری رشت پرس روز جهانی عکاسی که مصادف با ۱۹ آگوست  است را به همه علاقمندان هنر عکاسی به ویژه عکاسان گیلانی  تبریک  عرض نموده  و انتشار افکار زیبا و نگاههای پرمحتوا و عمیق، در خلق عکس ها و ثبت خاطرات جاویدان و لذت بخش زندگی انسانی را  برایتان آرزو می نماید

منبع: رشت پرس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه