امیر حاتمی: اولین جنگنده ایرانی ۳۱ مرداد رونمایی می‌شود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از رونمایی از اولین جنگنده ایرانی در ۳۱ مرداد خبر داد.

امیر حاتمی: اولین جنگنده ایرانی ۳۱ مرداد رونمایی می‌شود

به گزارش ۸دی، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در آستانه روز صنعت دفاعی (۳۱ مرداد) اظهار داشت: یک سالی که گذشت، یک سال پرتلاش برای مجموعه دفاع کشور بود؛ البته بعد از انقلاب این مجموعه پرتلاش بوده است.

وی افزود: برنامه خوبی را آماده و تقدیم فرماندهی معظم کل قوا کردیم که تأیید شد.در شش ماه دوم سال ۹۶ تغییرات جزئی در اولویت‌ها دادیم و برنامه سال ۹۷ را هم بر مبنای برنامه ۴ساله که تقدیم مجلس شد، آماده کردیم. اولویت اول ما توان موشکی است و بایستی ارتقا بدهیم، تمرکزمان هم بر کیفیت کار است. به‌لحاظ تنوع شرایط خوبی داشتیم و با توجه به تلاش دشمنان در حوزه ضدموشکی، کیفیت را ارتقا دادیم.

**تانک “کرار” برای تست‌ نهایی در اختیار نیروهای مسلح است

امیر حاتمی ادامه داد: روی قدرت دفاعی تأکید داریم که در روزهای آینده یک محصول جدید دفاعی رونمایی خواهد شد. این محصول جدید یک هواپیمای جنگنده و پشتیبانی نزدیک از نیروهای مسلح خواهد بود که مراحل خود را طی کرده و در روز صنعت دفاعی پرواز خواهد کرد. همچنین اقلامی که برای ساخت آن استفاده شده رونمایی خواهد شد. در حوزه پدافند، موشک‌های “بالستیک، کروز و زمینی” کارهای خوبی انجام دادیم. تانک “کرار” در اختیار نیروهای مسلح برای تست‌های نهایی است. در حوزه تسلیحات و تجهیزات اتفاقات خوبی افتاده است، در حوزه خدمات هم بدین صورت است.

وی ادامه تصریح کرد: تا پایان سال ۹۷ حدود ۶۰ پروژه تحقیقاتی را به اتمام خواهیم رساند که در سال آینده رونمایی می‌شوند.

وزیر دفاع در خصوص سامانه پدافند موشکی «باور ۳۷۳» هم گفت: این سامانه تا پایان سال تحویل نیروهای مسلح داده خواهد شد، اکنون تست‌های خود را طی می‌کند. این سامانه برای الحاق به نیروهای مسلح نیازمند تست‌های زیادی است که امیدواریم همه آزمون‌ها را با موفقیت سپری کند. پس از تحویل می‌توانیم، تکثیر و صادر کنیم.

امیر حاتمی با یادآوری اینکه “بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تلاش گسترده دشمنان و منافقین هستیم”، خاطرنشان کرد: ما درگیر جنگی کلاسیک و نامتقارن شدیم که از سوی شرق و غرب پشتیبانی می‌شد. کنار آن طی سال‌ها و دهه‌های اخیر شاهد جنگ‌های بزرگی در منطقه از جمله حمله آمریکا به عراق و افغانستان، حمله صدام به کویت و جنگ نیابتی و ترکیبی در عراق و سوریه بودیم؛ به‌عبارت دیگر ما شاهد ۳ نوع جنگ در منطقه بودیم.

**سامانه پدافند موشکی “باور۳۷۳” تا پایان سال تحویل نیروهای مسلح می‌شود

وی افزود: این شرایط موجب شد تا نکاتی را بیاموزیم که برخی ملت‌ها برای آموختن آن باید سال‌ها بگذرانند. ما در جنگ آموختیم که جز به خودمان نمی‌توانیم تکیه کنیم. دیدیم هر جا که توانایی نداریم، کسی به ما رحم نمی‌کند و آن نقطه ضعف‌مان خواهد شد. همه این‌ها باعث شد تا عزم‌مان را در نیروهای مسلح جزم کنیم و صنعت دفاعی را ارتقا بخشیم.

وزیر دفاع بیان کرد: شرایط موجب شد تا ما نیازمندی‌هایمان را رفع کنیم؛ ضمن اینکه وارد بازی موازنه هم نشدیم. ما شرایط و نیازهای بومی داریم که با توجه به آن و مردمی که در دفاع مقدس نقش داشتند، باید از نظام خودمان دفاع کنیم. ما در مسیر ارتقای توان دفاعی حرکت کردیم؛ گرچه در ابتدا حرکت آهسته بود اما داشته‌هایمان اضافه شد و در ادامه به توانمندی‌های بسیاری دست یافتیم، به‌گونه‌ای که اکنون ما در بانک فناوری‌های خود بالغ بر ۲۰۰ هزار فناوری داریم که این حجم موجب می‌شود تا با ابتکار و خلاقیت فعالیت کنیم. امروز صنعت دفاعی کشورمان مطابق با نیازهای بومی فعالیت دارد و متعلق به خودمان است.

وزیر دفاع عنوان کرد: در چارچوب تفکر راهبردی جمهوری اسلامی حرکت می‌کنیم که مبتنی بر بازدارندگی فعال است. ایران افتخار دارد که هیچ کشوری را مورد تجاوز قرار نداده و مصرّ بوده صلح و ثبات را حفظ کند؛ لازمه آن نیز دارا بودن قدرت است.

وی خاطرنشان کرد: منابع‌مان محدود است و بنایمان بر این بوده که با کمترین هزینه امنیت را برقرار کنیم، ضمن اینکه نظام ما ارزشی است و طبق فتوای رهبری در مورد سلاح اتمی، محدودیت‌هایی داریم که فتوای رهبری برای ما یک اصل است. ما باید از امنیت و صلح محافظت کنیم و از جنگ هم دوری کنیم که لازمه آن قدرت است.

**دوره «ایده تا محصول» را به ۲.۵ سال می‌رسانیم

امیر حاتمی در مورد توانایی‌های دفاعی کشورمان گفت: توانایی ما واقعی است. صنایع دفاعی ما قبل از انقلاب و صنایع دفاعی برخی از کشورها، امکان کارخانه‌داری بود و صنعت دفاعی در اختیار نبود بلکه صرفاً چیزی را تولید می‌کردیم که در اختیار خودمان نبود؛ اما امروز ایران اسلامی از این مرحله عبور کرده و بسیاری از کارها برمبنای طراحی خودمان در دفاتر مطالعات، طراحی‌ و… بر اساس بانک فناوری‌های استفاده و روی پلت‌فرم‌ها اجرا می‌شود.

**دارای صنعت بومی دفاعی هستیم

وی در خصوص موشک فاتح مبین هم گفت: موشک‌های فاتح یک خانواده هستند که مبین یکی از اعضای آن خانواده است. ما موشک‌هایمان را بر مبنای تهدیدات و کارهای دشمنان برای ایجاد بازدارندگی و پاسخ کوبنده به دشمن ارتقا می‌بخشیم.

وزیر دفاع گفت: ما دارای صنعت بومی دفاعی هستیم؛ به این معنی که طراحی و ساخت در مراحل گلوگاهی و دانش را در اختیار داریم؛ البته ممکن است مانند بسیاری از کشورها برخی از قطعات را از بازار آزاد تهیه کنیم.

وی در خصوص «ایده تا محصول» هم گفت: فرمانده در میدان نیازی را حس می‌کند، آن را تعریف می‌کند و به صنعت دفاعی منتقل می‌سازد، سپس آن را به دفتر طراحی ارائه می‌دهیم تا تبدیل به محصول شود. هرچه این دوره کوتاه‌تر شود، توان‌مان افزایش یافته است. ما در برنامه ۴ساله تلاش داریم میانگین تولید یک محصول را به ۲ و نیم سال برسانیم؛ حال ممکن است یک محصول دفاعی بزرگ طی ۶ سال ساخته شود و یک محصول دفاعی کوچک طی ۶ ماه ساخته شود.

**می‌توانیم هر چیزی که نیاز داریم، بسازیم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان داشت: وقتی که از صنایع دفاعی سخن می‌گوییم، فقط صنایع وزارت دفاع نیست، بلکه حدود ۵ هزار شرکت خصوصی را هم که با ما همکاری دارند شامل می‌شود که تعداد قابل توجهی دانش‌بنیان و برخی غیر دانش‌بنیان هستند. بسیاری از آنان نیز به‌صورت مستمر با ما کار می‌کنند. این شرکت‌ها شامل شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک است. این شرکت‌ها دفاعی نیستند و به‌دلیل ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها و دانشی که دارند، با ما همکاری می‌کنند.

وی در خصوص همکاری وزارت دفاع با دانشگاه‌ها هم گفت: دانشگاه‌ها همکاری بسیار خوبی با ما دارند و مهمترین حوزه‌ای که خوب به ما کمک می‌کند، دانشگاه است. حدود ۸ هزار پروژه دانشگاهی به‌صورت زنده در وزارت دفاع در حال استفاده است. دانشگاه‌ها ظرفیت بسیار مغتنمی هستند و بسیاری از فناوری‌ها با همکاری‌های دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری وزارت دفاع به دست آمده است.

امیر حاتمی بیان داشت: ما نباید دیگر به‌سراغ مهندسی معکوس برویم چرا که ظرفیت‌های بسیار مهمی داریم که می‌توانیم از آنان با خلاقیت استفاده کنیم.

وزیر دفاع در خصوص اقتصاد مقاومتی هم گفت: هر کدام از وزرا جانشین فرمانده اقتصاد مقاومتی در یک یا دو استان هستند و مأموریت‌ها را پیگیری می‌کنند. از دوره قبل، وزارت دفاع و وزیر دفاع مسئولیت استان زنجان را به‌عهده داشته و اکنون نیز به‌عهده دارد. بنده در این مدت ۳ سفر به استان زنجان داشته‌ام. قرار بر این است که هر ۳ــ‌۲ ماه به این استان سفر داشته باشم و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را در این استان پیگیری، موانع را برطرف و گزارشی را خدمت فرمانده اقتصاد مقاومتی ارسال کنم.

وی افزود: برطرف کردن موانع اجرای اقتصاد مقاومتی ابتدا توسط وزارت دفاع و سپس توسط دیگر اجزای دولت خواهد بود. دبیرخانه‌ای نیز در این رابطه در سازمان برنامه و بودجه شکل گرفته است.

امیر حاتمی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی راهکار مقابله نظام با تهدید و جنگ اقتصادی دشمن است. امروز دشمن فکر می‌کند که در حوزه اقتصاد می‌تواند به ما آسیب وارد سازد. ایران ظرفیت‌ها، نیروی انسانی، سرمایه و صنعت زیادی دارد. نقدینگی نیز می‌تواند تبدیل به فرصت شود.

وی ادامه داد: ما باید به خودمان برگردیم و همه حس کنند که دشمن در مقابل ماست که می‌خواهد تیشه به ریشه ما بزند. نیروهای مسلح فدایی امنیت و منافع ملی هستند.

امیر حاتمی گفت: کشور در موقعیت ژئوپولیتیک و راهبردی قرار دارد. این جغرافیا در همواره تاریخ مورد طمع دیگران بوده است. در جنگ جهانی اول نیمی از مردم ایران بر اثر قحطی از دست رفتند. در جنگ جهانی دوم نیز کشور ما اشغال شد. تا انقلاب اسلامی و پس از آن نیز شاهد حوادثی بودیم که ذکر شد.

وی ادامه داد: ما در ایام اخیر بارها شاهد تکرار عبارت «همه گزینه‌ها روی میز است» بودیم و از سوی رژیم اشغالگر قدس تهدید به بمباران بودیم. موشک‌باران دزفول و دیگر شهرهای کشورمان را فراموش نکردیم. هر ملتی با این موقعیت و سابقه اگر جای ملت ما بود چه می‌کرد؟ در مقابل این سؤال که “به‌چه‌کسی اعتماد کنم؟”، چه می‌گفت؟ دشمن عنوان می‌کند که “شما را از منابع خودتان محروم می‌کنم”؛ دشمنی که بر عهد خود پابرجا نیست و عهدشکنی می‌کند.

**عقل، علم و تاریخ حکم می‌کند که قدرت دفاعی خود را ارتقا دهیم

وزیر دفاع افزود: دشمن با لیبی مذاکره کرد. لیبی‌ها نیز همه چیز را بار کشتی زدند و تحویل دادند اما اکنون این کشور چه وضعیتی دارد؟ ما یک ملت رشید، عاقل و بالغ هستیم که در چنین جغرافیا، تاریخ و محیطی نسبت به دفاع کوتاه نمی‌آییم. قدرت دفاعی را حفظ می‌کنیم و ارتقا می‌بخشیم، این حق ماست. عقل، علم و تاریخ حکم می‌کند که قدرت دفاعی خود را ارتقا دهیم چرا که دشمنان به‌دنبال خلع سلاح ما هستند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل بودجه شاید در همه کشورها وجود داشته باشد. ما هم با این مشکل مواجه‌ایم و اصولاً بودجه‌بندی یعنی با مقدار هزینه‌ای، بهترین نتیجه را بگیریم. هم و غم ما در نیروهای مسلح این است که با مدیریت جهادی و انقلابی، اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم و با کمترین هزینه بالاترین سطح امنیت را برقرار کنیم.

امیر حاتمی گفت: عربستان پس از آمریکا و چین بیشترین بودجه نظامی را در جهان دارد. رشد بودجه نظامی این کشور در منطقه اول است، در صورتی که بودجه دفاعی ما محدود است.

وی تأکید کرد: ما وارد بازی موازنه نمی‌شویم و دفاع‌مان را خودمان طراحی می‌کنیم. دشمن بداند که اگر یکی بزند، ده تا خواهد خورد. این سخن رهبری برای ما امر است و به‌دنبال پیاده‌سازی آن هستیم. از ۴ خرداد که رهبری این را فرمودند، در برخی جاها ظرفیت‌ها را ۱۰ برابر کردیم؛ اما با شیوه خودمان. پول‌مان را جایی هزینه می‌کنیم که بالاترین اثر را داشته باشد.

**اولویت ما در وزارت دفاع قدرت موشکی و سپس قدرت پدافندی است

وزیر دفاع بیان کرد: اولویت ما در وزارت دفاع قدرت موشکی و سپس قدرت پدافندی است. کنار آن به توان هوایی، زمینی و دریایی توجه داریم. جنگ نیابتی در منطقه نشان داد که ما باید به توان زمینی توجه داشته باشیم. سعی داریم موازنه را درون مؤلفه‌های قدرت دفاعی خود حفظ کنیم.

وی در خصوص دیپلماسی دفاعی بیان کرد: دیپلماسی دفاعی در یک سال گذشته، یکی از فعال‌ترین دوره‌های خود را به‌دلیل شرایط منطقه و موقعیت داشته است. میهمان‌هایی در تهران حضور یافتند. سفرهایی نیز به کشورهای دوست و همسایه داشتیم. اهداف مختلفی را در منطقه دنبال می‌کنیم، از جمله اینکه به توضیح و تبیین وضعیت دفاعی، راهبردها و سیاست‌های خود می‌پردازیم.

امیر حاتمی بیان کرد: دشمن در دوره‌ای تلاش داشت در راستای ایران‌هراسی، شبح جنگ را بر سر منطقه نگه دارد تا با فروش تسلیحات خود به چپاول ثروت منطقه بپردازد. همچنین رابطه بین کشورهای منطقه را از صمیمیت دور بدارد و به اختلافات دامن بزند.

وزیر دفاع گفت: ما در مراودات این نکات را توضیح می‌دهیم که ایران در سابقه‌اش هیچ تجاوزی ندارد و خیلی از مسائل روانی مطرح‌شده از سوی دشمن را رفع می‌کنیم. ما همسایگان خوبی داریم و روابط خوبی با ترکیه، آذربایجان، افغانستان، پاکستان و… داریم. برداشت من این است که اتفاقات خوبی افتاده است. در سفر به قزاقستان یکی از وزرای دفاع با شوق به‌سوی من آمد که مورد تعجب همراهانم قرار گرفت. ایران دلسوز کشورهای منطقه است.

وی با اعلام اینکه “با کشورهای همسایه مراوده و تبادل تجربیات داریم”، گفت: از سیاست خارجی پشتیبانی خوبی می‌کنیم و سیاست خارجی و سیاست دفاعی مکمل هم هستند. نیروهای مسلح در راستای دیپلماسی دفاعی حرکات خوبی انجام داده‌اند. سردار باقری سفرهای خوبی در سال‌های گذشته به برخی از کشورها داشته که نتایج مثبت و مفیدی نیز به‌همراه داشته است.

امیر حاتمی در رابطه با «ناتوی عربی» هم بیان داشت: ناتوی عربی بخشی از بازی اختلاف‌افکنی دشمن است و ارزش پرداختن ندارد چرا که بعید است آمریکا و رژیم صهیونیستی اجازه بدهند کشورهای مسلمان اجتماع کنند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که هدف ملت‌های مسلمان نابودی رژیم صهیونیستی و دفاع از فلسطین است؛ لذا از اینکه روزی این اجتماع علیه آنان فعالیت کند، هراس دارند.

وی در خصوص تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران هم گفت: تحریم‌ها برای ما آشناست. صنعت دفاعی از فردای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحریم بوده است. این‌که بگوییم تحریم تأثیری ندارد، شاید دقیق نباشد چون بالاخره زحماتی ایجاد می‌کند، دشمنان هم هدفشان این است اما ما باید چگونه رفتار کنیم؟

وزیر دفاع بیان کرد: آن‌ها اگر اعمال تحریم را هنر می‌دانند، بدون اغراق عرض می‌کنم که ما خنثی کردن تحریم‌ها را هنر می‌دانیم و هنرمان تبدیل تهدیدها به فرصت است. این‌که امام(ره) فرمودند جنگ برای ما برکاتی داشت به این دلیل بود که در جنگ روی پای خودمان ایستادیم. تحریم نیز همچون جنگ موجب خواهد شد تا ما روی پای خودمان بایستیم. تعمیق خوداتکایی و خودکفایی نتیجه این تحریم‌ها خواهد بود.

وی در خصوص برخی اظهارات دشمن مبنی بر جلوگیری از صدور نفت ایران گفت: خبر داریم که مسئولین ما در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی برنامه‌های خوبی دارند و نیروهای مسلح هم همواره ضامن امنیت و منافع کشور هستند. توصیه می‌کنیم دشمن جمهوری اسلامی را نیازماید.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه