مدیر تلگرام طلایی و هاتگرام: ترمز تلگرام را کشیدیم

مدیر تلگرام طلایی باور دارد که دو اپلیکیشن این مجموعه توانسته‌اند ترمز تلگرام را بکشند و ترند جریان سازی در تلگرام اصلی را با کاهش روبرو کنند. او باور دارد که پیام‌رسان‌های بومی و ایرانی نتوانستند تعداد قابل توجهی کاربر جذب کنند و در این گزارش تاکید کرده که دولت مخالفتی با روند فعالیت فعلی مجموعه آنها ندارد

مدیر تلگرام طلایی و هاتگرام: ترمز تلگرام را کشیدیم

به گزارشهشت دی،  تلگرام طلایی جزو کلاینت‌های غیررسمی تلگرام است که در کشور بسیار محبوب شده و کاربرانی میلیونی پیدا کرده و حواشی بسیار زیادی را به پا کرده است.

بسیاری از مسئولان حکومتی نسبت به فعالیت تلگرام طلایی اعتراض کرده‌اند و با اینکه برخی ادعا کردند که وزارت ارتباطات حامی این پیام رسان است، محمدجواد آذری جهرمی این ادعاها را کذب دانست.

تلگرام طلایی ساخته و پرداخته تیم راه‌کار سرزمین هوشمند از مجموعه پارک فناوری دانشگاه تهران است و هویت اعضای اصلی این تیم در رسانه‌ها همچنان مسکوت مانده، با این حال مدیر این پیام‌رسان بدون آنکه نامش ذکر شود در گفتگویی، اطلاعات جالبی را ارایه کرده است.

رییس تلگرام طلایی در این گفتگو تایید کرده که هر دو اپلیکیشن تلگرام طلایی و هاتگرام برای یک شرکت هسنتد و تنها تفاوت ظاهری با یکدیگر دارند. او انگیزه اولیه برای راه‌اندازی این برنامه را کنترل خانواده خود عنوان کرده است:

«من و یکی از دوستانم به این دلیل که پسران ۱۳ ساله‌ای داشتیم، به این فکر افتادیم یک کلاینت تولید کنیم که این نسخه از تلگرام از نظر محتوا امن باشد.

در خارج از ایران ابزارهای فیلترینگ به‌فروش می‌رسند و نگاه بدی به آن وجود ندارد؛ به‌طور مثال خانواده‌ها هزینه می‌کنند تا یک سیستم فیلترینگ تهیه کنند و روی سیستم کامپیوتر فرزندان‌شان نصب کنند تا آنها هر محتوایی را نبینند، ما هم تقریبا چنین ایده‌ای داشتیم و تصمیم گرفتیم در بلندمدت یک کلاینت کودک تولید کنیم.»

او گفته که دو سال از عمر مجموعه‌شان می‌گذرد و درباره نحوه فیلترینگ برخی کانال‌ها در این دو اپلیکیشن گفته است؛همانطور که احتمالا می‌دانید این اپلیکیشن‌ها در حقیقت نسخه‌ای غربال شده از تلگرام اصلی هستند و در آن کانال‌های سیاسی و مستهجن مسدود شده‌ اند.

مدیر تلگرام طلایی انسداد کانال‌ها در این برنامه را به دو حالت اتوماتیک و گزارش‌های مردمی تقسیم بندی کرده است: «انسداد کانال‌های دارای مسائل اخلاقی که اتوماتیک توسط سیستم شناسایی می‌شود و البته مواردی هم هستند که به موجب خطای سیستم جا می‌مانند و مردم آن را گزارش می‌کنند.»

او خبر از آمار مسدودیت ۱۱ هزار کانال غیر اخلاقی در تلگرام داده و می‌گوید الباقی کانال‌هایی که دچار فیلترینگ می‌شود دارای ذاتی خشونت آمیز و ترویج تروریسم و.. هستند:

«لیست این کانال‌ها از سوی کمیسیون امنیت شورای عالی فضای مجازی به تیم فنی ما ارسال می‌شود و ما از طریق سیستم آنها را فیلتر می‌کنیم. هوش مصنوعی سیستم ما موارد مشابه و شبیه لیست کمیسیون امنیت شورای عالی فضای مجازی را هم می‌بندد.

اگر هم کانالی به اشتباه فیلتر شود با برقراری تعامل مدیران کانال با مجموعه ما، امکان بازگرداندن و رفع فیلترینگ آن نیز وجود دارد.»

مدیر تلگرام طلایی باور دارد که دو اپلیکیشن این مجموعه توانسته‌اند ترمز تلگرام را بکشند و ترند جریان سازی در تلگرام اصلی را با کاهش روبرو کنند. او باور دارد که پیام‌رسان‌های بومی و ایرانی نتوانستند تعداد قابل توجهی کاربر جذب کنند و در این گزارش تاکید کرده که دولت مخالفتی با روند فعالیت فعلی مجموعه آنها ندارد:

«دولت با فعالیت تلگرام‌طلایی و هاتگرام درشرایطی که برخی کانال‌ها براساس لیست کمیسیون امنیت شورای عالی فضای مجازی مسدود شده‌اند مخالفتی ندارد، در چنین شرایطی بهتر نیست به‌جای اینکه کاربران را سردرگم اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف کنیم.»

با اینکه فیلترینگ کانال‌ها تلگرام طلایی اعتراض بسیاری از کاربران را در پی دارد اما از آنسو گروهی ‌از کاربران فضای مجازی هم هستند که اعتقاد دارند این غربال چندان به آنها صدمه نمی‌زند و می‌خواهند به آرشیو اطلاعاتشان دست داشته باشند.

ضمن آنکه تمام اعضای خانواده و گروه‌های دوستی برخی کاربران در این پیام رسان است و این دسته از کاربران نمی‌خواهند برای ارتباط گیری با هر شخص به یک پیام رسان جدا مراجعه کنند.

بخواهیم یا نخواهیم، چه قانونی باشد و چه غیرقانونی، تلگرام‌طلایی و هاتگرام درحال فعالیت هستند و در حال دور زدن فیلترینگ تلگرام و البته ارایه نسخه فیلترشده آن به کاربران هستند.

موضوعی که فعلا با اقبال چندان بدی هم مواجه نشده و کاربران زیادی را به سمت و سوی خود کشیده است آنهم با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان از جمله وزیر ارتباطات بارها به عدم امنیت این دو پیام‌رسان تاکید داشته‌اند.

منبع: شهرخبر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه