درخواست آمریکا از فیسبوک برای جاسوسی

وزارت دادگستری آمریکا از شبکه اجتماعی فیس‌بوک خواسته است تا با رمزگشایی پیام‌های صوتی نرم‌افزار پیام‌رسان خود، اطلاعات کاربرانش را در اختیار دولت آمریکا قرار دهد.

درخواست آمریکا از فیسبوک برای جاسوسی

به گزارشهشت دی، دولت آمریکا در تلاش است تا شبکه اجتماعی فیس‌بوک را وادار کند با رمزگشایی نرم‌افزار پیام‌‌رسان خود، اطلاعات مربوط به پیام‌های صوتی کاربران را در اختیار واشنگتن قرار دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، سه نفر از مقاماتی که در رابطه با این طرح دولت آمریکا توجیه شده‌اند با افشای این خبر گفتند که کاخ سفید سعی دارد با این اقدام نیروهای اجرای قانون آمریکا را قادر سازد تا به استراق سمع مکالمات صوتی مظنونین در تحقیقات جنایی بپردازند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر چندین پرونده قبلا گزارش نشده در دادگاه فدرال کالیفورنیا به صورت محرمانه در جریان است و به همین دلیل هیچ سندی در این خصوص به صورت علنی منتشر نشده است، اما این سه نفر به رویترز اعلام کردند که فیس‌بوک این درخواست وزارت دادگستری آمریکا را به چالش کشیده است.

بنا به گفته این منابع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، قاضی در جلسه دادگاهی که روز سه‌شنبه به درخواست دولت آمریکا به اتهام نافرمانی از انجام درخواست جاسوسی علیه فیس‌بوک برگزار می‌شد، به شنیدن ادله دو طرف پرداخت.

شبکه اجتماعی فیس‌بوک و وزارت دادگستری آمریکا هر دو از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش کرد، هنوز اثرات حکم قاضی در این پرونده مشخص نیست. اگر دولت آمریکا در این پرونده پیروز شود، ممکن است درخواست‌های مشابهی برای مجبور کردن شرکت‌ها به بازنویسی سرویس‌های محبوب رمزگذاری شده نظیر «واتس‌آپ» که هم شامل پیام‌های متنی و هم صوتی می‌شود نیز مطرح کند.

فیس‌بوک اعلام کرده که مکالمات صوتی نرم‌افزار پیام‌رسان این شبکه اجتماعی از شیوه رمزگذاری کاربر به کاربر استفاده می‌کند به گونه‌ای که صرفا طرف‌های استفاده‌کننده از این نرم‌افزار قادر به دسترسی به این مکالمات هستند.

رمزگذاری کاربر به کاربر از جمله امن‌ترین راه‌های برقراری ارتباط آنلاین به صورت خصوصی و امن به شمار می‌آید و با این شیوه رمزگذاری پیام‌ها، در دو طرف مکالمه صرفا افرادی که در حال برقراری ارتباط هستند قادر به مشاهده و خواندن پیام‌ها خواهند بود و حتی هکرها و دولت‌ها و حتی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباطی نیز قادر به دسترسی به پیام‌ها نخواهند بود.

این درخواست دولت آمریکا از فیس‌بوک در شرایطی مطرح شده که «شریل سندربرگ» از مدیران ارشد شرکت فیس‌بوک چندی پیش در خصوص افشای اطلاعات کاربران گفته بود: «گزینه های مختلفی در دسترس کاربران فیس‌بوک قرار دارد. اما گزینه عدم دسترسی شرکت های ثالث به داده های خصوصی کاربران محصولی است که دسترسی به آن با پرداخت پول ممکن است.»

«کریستین ویگاند» سخنگوی اتحادیه اروپا در ماه آوریل گفته بود که فیس‌بوک اطلاعات بیش از ۲.۷ میلیون نفر در اتحادیه اروپا را به صورت اشتباهی با موسسه کمبریج آنالیتیکا به اشتراک گذاشته شده است.

یک دادگاه استیناف فدرال در واشنگتن در سال ۲۰۰۶ حکمی را صادر کرده بود که بر اساس آن قانونی که شرکت‌های مخابراتی را مجبور می‌کرد تا در فرایند استراق سمع از کاربران، با نیروهای پلیس آمریکا همراهی کنند، شامل شرکت‌های ارائه خدمات تبادل اطلاعات از طریق اینترنت نیز می‌شود و اینگونه شرکت‌ها نیز موظف هستند تا طبق این حکم دادگاه آمریکا در فعالیت‌های جاسوسی علیه شهروندان با دولت آمریکا همراهی کنند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه