تب کریمه کنگو در کمین عید قربان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: رعایت کامل ضوابط بهداشتی و توصیه‌های کارشناسان برای مقابله با شیوع تب کریمه کنگو در عید قربان ضروری است.

تب کریمه کنگو در کمین عید قربان

به گزارش ۸دی، محمدباقر حاج‌کاظمی  اظهار کرد: عمده هدف مراسم عید قربان، به جا آوردن استحباب شرعی است ولی اگر عمیق‌تر به مساله نگاه کنیم، رعایت مسائل بهداشتی نیز ریشه در مسائل شرعی داشته و منبعث از آموزه‌های دینی است؛ در واقع ذبح دام در همه مراحل با سلامت انسان ارتباط دارد و عقل و شرع حکم می‌کند که برای برگزاری مراسم عید قربان، بهداشت نیز به اندازه مسائل شرعی رعایت شود.
این مسئول ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که به حفظ ضوابط بهداشتی در مراسم عید قربان منتج می‌شود، تامین دام از میادین عرضه مجاز احشام است که طی این روز در سطح شهرستان‌ها دایر می‌شود؛ چراکه در همه این میادین، کارشناسان دامپزشکی حضور دارند و به افراد کمک می‌کنند که دام‌هایی با درصد سلامت بالا بخرند.
وی با اشاره به این‌که برخی علایم بیماری را فقط کارشناسان دامپزشکی تشخیص می‌دهند، افزود: علاوه بر این، اگر شهروندان دام خریداری شده را برای ذبح به کشتارگاه ببرند، ناظران بهداشتی و شرعی در همه مراحل ذبح حضور دارند و اگر اندام و یا لاشه مشکل داشته باشد، اصلاح‌سازی صورت می‌گیرد.

حاج‌کاظمی تصریح کرد: برخی اصرار دارند که دام خریداری شده را جلوی درب منازل ذبح کنند. از این‌رو توصیه می‌شود که برای حضور یک نفر کارشناس دامپزشکی حتما با شماره‌تلفن ۱۵۱۲ تماس بگیرند و حین ذبح نیز همه ضوابط بهداشتی از جمله پوشیدن دستکش، چکمه و لباس مناسب را رعایت کنند. علاوه بر این، خونابه حاصل از ذبح حتما باید به درون چاه هدایت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که شهروندان باید مد نظر قرار دهند این است که لاشه دام قربانی شده قبل از مصرف حتما باید ۲۴ ساعت در قسمت یخچال (نه فریزر) قرار بگیرد؛ چراکه دمای یخچال، اسیدیته گوشت را بالا می‌برد و همین موضوع باعث می‌شود که میکروب بیماری‌های احتمالی از جمله تب کریمه کنگو از بین برود.
حاج‌کاظمی با تاکید بر این‌که ذابحان بعد از اتمام کار باید همه وسایل خود از جمله کارد و سینی را با شوینده‌های قوی (از جمله وایتکس) و آب جوش بشویند، خاطرنشان کرد: متاسفانه علایم تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است به راحتی قابل تشخیص نیست و فقط با رعایت ضوابط بهداشتی می‌توان جلوی شیوع آن را گرفت.
طی روز عید قربان امسال، ۴۶ کارشناس دامپزشکی در قالب ۲۸ اکیپ ثابت وسیار در سطح استان، نظارت بر سلامت دام را بر عهده دارند.

منبع: پندار آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه