وزیر هم حریف دلالان نشد!

وزیر صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از افزایش قیمت پلاستیک و تاثیر دو چندان آن بر محصولات مختلف همچون مواد غذایی، دستور جلوگیری از صادرات مواد پتروشیمی را داد.

وزیر هم حریف دلالان نشد!

به گزارش ۸دی، با نوسانات نرخ ارز، صادرات محصولات پتروشیمی به ویژه مواد اولیه محصولات پلاستیکی که حجم قابل توجهی از تولیدات داخلی ارتباط تنگاتنگی با آن دارد، رشد و برخی از پتروشیمی‌ها را وسوسه کرد تا حجم بسیار زیادی از تولیدات خود را به جاده صادرات بسپارند. این اتفاق در حالی رخ داد که برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که دولت از این اتفاق خرسند شده، زیرا در شرایطی که دلار در بازار بسیار کم است، دلارهای پتروشیمی تا حدودی از نیاز بازار را پوشش می‌دهد.

صادرات مواد اولیه تولید ظروف پلاستیکی مواد غذایی آن‌قدر افزایش یافت که در مقاطعی برخی از مواد غذایی همچون آب معدنی در توزیع با مشکل مواجه شدند و افزایش قیمت مواد خوراکی را به همراه داشت. با این اتفاقات، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا از صادرات مواد پتروشیمی جلوگیری شود تا در ابتدای امر نیاز بازار داخلی رفع شود و بعد از آن‌که تعادل به بازار بازگشت، محصولات راه صادرات را در پیش بگیرند.

در این رابطه سیدرحیم مقیمی- رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون، به ایسنا گفت: دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی در حال حاضر آنطور که باید عملی نشده و حواشی این دستور شرایط را به جایی رسانده که وضعیت بازار پلاستیک و دسترسی به مواد اولیه سخت‌تر از قبل شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود که شرایط بازار مواد پلاستیک نسبت به گذشته بدتر شود، زیرا شایعات و حضور دلالان به حدی است که شرایط سختی را برای پتروشیمی ها ایجاد کرده و این شرایط به بازار منتقل خواهد شد.

مقیمی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سخت بازار و عدم دسترسی آسان به مواد اولیه، شرکت‌های تولیدی محصولات پلاستیکی به سمت ورشکستگی سوق پیدا کرده‌اند و میزان بیکاری در این صنف و صنعت افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون یادآور شد: در حالی که اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت مناسب ارزیابی می‌شود، اما شرایط توزیع به گونه‌ای است که مواد اولیه توسط دلالان خریداری می‌شود؛ در حالی‌که شرایط توزیع باید به گونه‌ای باشد که مواد اولیه قابل رهگیری باشد و مشخص شود که مواد اولیه در کدام کارخانه‌ها مصرف شده است.

وی افزود: برخی شرکتها که حتی کارخانه‌ای برای تولید ندارند، تنها با تکیه بر یک سوله خالی، مواد اولیه پتروشیمی‌ها را خریداری می‌کنند و با قیمت گذاری‌های سرسام‌آور، مواد اولیه را در بازار به فروش می‌رسانند یا حتی به دیگر بازارها به صورت قاچاق عرضه می‌کنند.

مقیمی در پاسخ به این سوال که آیا با ابلاغ بخشنامه اخیر زیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با عرضه محصولات پتروشیمی، قیمت مواد اولیه محصولات پلاستیکی کاهش یافته است؟ بیان کرد: قیمت مواد اولیه روند نزولی به خود نگرفته و برای تهیه مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی روند بسیار سختی پیش روی تولیدکننده واقعی است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون پیشنهاد داد تا قیمت مواد اولیه پلاستیک آزاد شود تا از دلال بازی و خام فروشی جلوگیری شود، زیرا مواد اولیه با قیمت بسیار ارزان به کشورهای همسایه صادر می‌شود و محصول نهایی با وجود آن‌که تکنولوژی تولید در داخل وجود دارد، با قیمت بیشتری وارد میشود.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه