آموزش و پرورش: ممنوعیت استفاده دانش‌آموزان از لوازم‌التحریر و کیف‌های دارای تصاویر غربی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ممنوعیت استفاده لوازم التحریر و کیف‌های دارای تصاویر نمادهای غربی در مدارس گفت: هیچ یک از فروشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش اجازه فروش محصولات خارجی را ندارند.

آموزش و پرورش: ممنوعیت استفاده دانش‌آموزان از لوازم‌التحریر و کیف‌های دارای تصاویر غربی

به گزارش ۸دی، سیدمحمد بطحایی امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه “ایران نوشت”، اظهار کرد: آثار اقتصادی استفاده از کالای ایرانی به ویژه در حوزه فرهنگی برای همه قابل تأمل است و گردش مالی چهار هزار میلیارد تومانی بازار لوازم التحریر در طول سال قابل توجه است که تولیدکنندگان ایرانی توانسته‌اند ۵۰ هزار شغل در این عرصه برای جوانان کشور ایجاد کنند. اما متأسفانه فقط ۵ تا ۱۰ درصد بازار لوازم‌التحریر توسط تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

وی افزود: اگر آموزش و پرورش خود را مکلف به ورود به عرصه لوازم التحریر ایرانی می‌داند علاوه بر تکلیف رهبری برای حمایت از کالای ایرانی مشارکت در این عرصه را وظیفه خود می‌دانیم چرا که معتقدیم لوازم التحریر دانش‌آموزان بار فرهنگی و تربیتی برای آنها دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر ملاحظات تربیتی رعایت نشود و از تصاویری که بار ضد فرهنگی دارد استفاده کنیم در این صورت هرچقدر در حوزه پرورشی و تربیتی برای بچه‌ها تلاش کنیم، و نشان دهیم کشور دارای قهرمانان ماندگار در عرصه‌های مختلف است و نیاز به استفاده از قهرمانان خارجی نداریم، بیهوده است.

بطحایی تصریح کرد: ممکن است تصاویر روی لوازم التحریر برای برخی مهم نباشد اما نگاه روزانه دانش‌آموزان به این نماد و اینکه در داستان‌های خارجی به عنوان قهرمان معرفی شده‌اند، در ذهن بچه‌ها باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی کار در زمان کوتاه امکان پذیر نیست و باید به تدریج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را ترویج دهیم و در این عرصه ضریب نفوذ آموزش و پرورش در جامعه زیاد است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کارگروه ویژه‌ای تشکیل داده‌ایم و تلاش می‌کنیم گام جدی برای تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی برداریم و تا جایی که می‌توانیم لوازم التحریر ایرانی را در بوفه‌های مدارس ارائه خواهیم کرد و دستوری اعلام کرده‌ایم که هیچ یک از فروشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش نباید کالای خارجی بفروشند و تمام کالاهایی که در بوفه‌های مدارس ارائه می‌شود باید ایرانی باشد.

بطحایی با اشاره به ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی به خصوص آنهایی که نماد خارجی دارند در مدارس، افزود: خانواده دانش آموزان باید در این رابطه توجیه شوند چرا که نماد خارجی بر روی لوازم التحریر دارای بار فرهنگی است و بر ممنوعیت استفاده از آن مصر هستیم؛ دانش آموز نباید از کوله پشتی و لوازم التحریری استفاده کند که دارای تصاویر شخصیت‌های خارجی است و در این باره به همکاری خانواده‌ها نیاز داریم.

وی بیان کرد: برای توجیه خانواده‌ها در زمینه استفاده از کالای ایرانی محصولاتی را تولید و از طریق تلویزیون تعاملی پخش می‌کنیم تا آنها از آثار و پیامد مخرب محصولات خارجی آگاهی بیشتری کسب کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سامانه یک پارچه‌ای برای معرفی کالاهای ایرانی استاندارد باید طراحی شود و هر کالای ایرانی بی کیفیت را نمی‌توانیم ترویج دهیم. تولیدکننده باید تلاش کند کیفیت کالای ایرانی را به استانداردها نزدیک کند و در این سامانه کالاهای ایرانی با کیفیت به خانواده‌ها معرفی خواهند شد.

بطحایی با اشاره به راه اندازی نمایشگاه های دائمی در مناطق آموزش و پرورش افزود: در این نمایشگاه ها لوازم التحریر ایرانی ارائه می‌شود و اگر خانواده هاخواستند از کالای ایرانی استفاده کنند بدانند که در فلان نمایشگاه این محصولات قابل تهیه است. چون در برخی موارد علت استفاده خانواده‌ها از کالاهای خارجی این است که به کالای ایرانی دسترسی ندارند.

وی تأکید کرد: برای اینکه فضای رقابت کالای ایرانی و خارجی برابر شود باید به کالای ایران رانت بدهیم و حمایت لازم را از آن داشته باشیم.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه