نقش چشمگیر شیرکاکائو در ریکاوری بدن بعد از پایان مسابقات فوتبال

تاثیرکربوهیدرات‌ها در ارتقای عملکرد بازیکنان فوتبال

یک مدرس فیفا و کنفدراسیون آسیا معتقد است: مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌ها بیشترین تاثیر را در بهبود عملکرد بازیکنان فوتبال در طول ۹۰ دقیقه بازی دارد.

تاثیرکربوهیدرات‌ها در ارتقای عملکرد بازیکنان فوتبال

به گزارش هشت دی،دکتر غلامرضا جهانی، درباره تاثیر فعالیت‌های شدید و منظم ورزشی بر ارتقای عملکرد بازیکنان فوتبال اظهار کرد:  یک بازیکن فوتبال در صحنه بازی بیش از ۱۱۰۰ فعالیت در طول ۹۰ دقیقه انجام می‌دهد که که تمام این فعالیت‌ها برای اینکه نتیجه بخش باشد باید حرکات با شدت بالا انجام شود. متاسفانه بسیاری از مربیان فوتبال بر روی تمرینات استقامت هوازی تاکید می‌کنند، در حالی که تنها عامل گل شدن توپ و نتیجه بخش بودن عملکرد بازیکن، تمرینات پرشدت و غیرهوازی است. وقتی مربیان یک جزء تمرینات را نادیده می‌گیرند و تنها بر تمرینات هوازی تاکید بیشتری دارند، سبب می‌شود تا بازیکن نتواند حرکات سرعتی و کوتاه‌مدت را به خوبی انجام دهد.

وی گفت: تمرینات فوتبال تنها هوازی نیست، بلکه ترکیبی از حرکات هوازی و غیرهوازی است. یعنی هم حرکات طولانی‌مدت و با شدت متوسط رو به زیاد و هم حرکات کوتاه‌مدت، شدید و لحظه‌ای است. بازیکن برای بهبود عملکرد خود باید از یک برنامه تمرینی که از هر دو سیستم طراحی شده برخوردار باشد.

مدرس فیفا و کنفدراسیون آسیا تصریح کرد: یکی از عواملی که قبل از تمرین، حین تمرین و پس از تمرین در ارتقای عملکرد بازیکن تاثیر زیادی دارد، تغذیه است. بازیکن باید بداند از چه نوع تغذیه‌ای برخوردار باشد تا عملکردش در طول بازی بهبود پیدا کند. تحقیقات نشان می‌دهد مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات باشد بیشترین درصد تولید انرژی را در حرکات شدید کوتاه‌مدت و لحظه‌ای بازیکنان فوتبال دارد. بویژه در فصل پیش از شروع مسابقات که زمان آماده‌سازی بازیکن از نظر بدنسازی است، مصرف کربوهیدرات کمک زیادی بر بهبود عملکرد بازیکنان و تامین انرژی دارد.

جهانی افزود: البته بازیکن فوتبال باید بداند که قبل از شروع تمرین، حین تمرین و پس از شروع مسابقات از چه نوع کربوهیدراتی مصرف کند تا به بهبود عملکردش کمک کند. مصرف کربوهیدراتهای مرکبی یا چند قندی قبل از شروع تمرینات به حفظ قند خون و ذخایر قندی در عضلات کمک زیادی می‌کند. البته این نوع کربوهیدرات باید ۴ تا ۵ ساعت قبل از تمرین مصرف شود.

هنگام مسابقات و یا در جریان تمرینات بازیکن باید از کربوهیدراتهای تک قندی یا ساده استفاده کند. زیرا این نوع کربوهیدرات نسبت به کربوهیدرات‌های پیچیده به سرعت وارد جریان خون می‌شود و در حفظ میزان غلظت قند خون تاثیر زیادی دارد و منجر به آن می‌شود تا قند خون بازیکن در طول بازی دچار افت نشود.

وی اضافه کرد: زمانی که ورزشکار تمرینات پرفشار و سنگینی انجام می‌دهد دچار تعریق و از دست دادن آب بدن می‌شود، بهترین راهکار برای جبران آب از دست رفته بدن مصرف محلول قندی است. این نوع محلول میزان ۲ تا ۵ درصد میزان جذب آب از دست رفته بدن را تامین می‌کند. حتی شستن دهان با محلول قندی در صورتی که تمایل به خوردن آن ندارید، منجر به تامین انرژی و جبران آب از دست رفته بدن می‌شود.

این مدرس فیفا در پایان تاکید کرد: بعد از پایان مسابقات بسیاری از بازیکنان بدون توجه به مصرف مواد قندی زمین را ترک می‌کنند و اهمیتی به مساله تغذیه‌ای خود نمی دهند، در حالی که مهم ترین زمان برای ذخیره‌سازی و تامین انرژی از دست رفته بدن مصرف مواد قندی بعد از پایان تمرین است. هر چقدر بازیکن زودتر شروع به دریافت مواد قندی و سرشار از کربوهیدرات کند، بازسازی و تامین انرژی در داخل سلول‌های عضلانی سریعتر انجام می‌شود. البته مصرف آب میوه طبیعی و همچنین شیر کاکائو بیشترین تاثیر را در ذخیره‌سازی و تامین انرژی از دست رفته بدن دارد. اگر بلافاصله پس از پایان مسابقات بازیکن فوتبال شیرکاکائو بخورد، اثرات مفید و سودمندی نسبت به یک محلول قندی ساده دارد. شیر کاکائو به دلیل داشتن پروتئین و مواد قندی بعد از انجام تمرینات شدید و پرفشار سبب ترمیم آسیب‌های ریز سلولی می‌شود و در بازسازی چربی مصرف شده در طول ۹۰ دقیقه بازی فوتبال و تامین انرژی لازم برای بدن نقش چشمگیری دارد. بنابراین به تمام بازیکنان فوتبال توصیه می‌شود که بعد از پایان مسابقات خود حتما شیرکاکائو مصرف کنند تا بازگست بدن به حالت اولیه به سرعت انجام شود.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه