رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

خرید توافقی برنج شالیکاران گیلان آغاز شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز خرید توافقی برنج شالیکاران استان از امروز یکشنبه ۲۱ مرداد خبر داد.

خرید توافقی برنج شالیکاران گیلان آغاز شد
به گزارش ۸دی، علیرضا شعبان نژاد اظهار کرد: قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم برنج هاشمی با کمتر از ۸ درصد شکستگی ۹ هزار و ۸۲۸ تومان تعیین شده است.
وی افزود : ۱۶مرکز خرید اتحادیه تعاون روستایی در گیلان آماده است تا آذرماه برنج هاشمی تولیدی کشاورزان را به قیمت توافقی خریداری کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه کارشناسان در این مراکز بر خرید توافقی برنج نظارت می کنند از کشاورزان خواست در فروش محصول عجله نکنند و سر فرصت برنج خود را برای فروش به مراکز یاد شده عرضه کنند.
گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که از این میزان، ۱۸۰ هزار هکتار آن از طریق آبراهه های کشاورزی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.
برای انجام کشت برنج در گیلان ابتدا ۲ مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود.
پس از انجام ۲ مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است. از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه، زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.
هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی استان ، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه