«اینستاگرام» و «واتس اَپ» سلاح‌های دشمن در کارزار فرهنگی است

«اینستاگرام» و «واتس اَپ» دو مورد از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های مبتنی بر تلفن همراه است که کاربران زیادی در ایران دارد و البته بیشتر این کاربران نیز از پشت‌پرده فعالیت این اپلیکیشن ها و اهداف صاحبان آن‌ها آگاهی ندارند.

«اینستاگرام» و «واتس اَپ» سلاح‌های دشمن در کارزار فرهنگی است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از روزنامۀ قدس، یکی از کاربردهای اصلی و پرطرفدار این تلفن‌ها استفاده از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. «اینستاگرام» و «واتس اَپ» دو مورد از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های مبتنی بر تلفن همراه است که کاربران زیادی در ایران دارد و البته بیشتر این کاربران نیز از پشت‌پرده فعالیت این اپلیکیشن ها و اهداف صاحبان آن‌ها آگاهی کاملی ندارند.

به همین دلیل با «روح ا… مؤمن نسب» کارشناس فضای مجازی و معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج گفت و گو کرده‌ایم تا از این پشت پرده‌ها بیشتر آگاه شویم.

252098_724

پشت پرده اینستاگرام و واتس اَپ چیست و چه کسانی با چه اهدافی این شبکه‌ها را هدایت می‌کنند؟

– اینستاگرام، سرویس عکس و واتس اَپ، نرم‌افزار تلفن همراهِ کمپانیِ صهیونیستیِ فیسبوک‌اند و مدیریت آنها به دست تأثیرگذارترین صهیونیستِ جهان است؛ کسی که با حضور در سرزمین‌های اشغالی، طی مراسمی ویژه، جایزه خود را از دست سران رژیم صهیونیستی دریافت کرد. مهم‌ترین هدفِ این شبکه‌ها بر اساس اسناد موجود، تبدیل اسراییل منفور، نامشروع و کوچک به اسراییل بزرگ است؛ مارک زوکربرگ ۳۱ مرداد سال گذشته رسماً اعلام کرد «مأموریتِ جدید» خود را آغاز کرده است. او در شرح مأموریت جدیدش گفت، با محوریت تلفن همراه قصد دارد ۵ میلیارد نفر را در سراسر جهان به شبکه صهیونیستی خود اضافه کند. چندی پیش با انتشار خبرِ خریدِ واتس اَپ و شرکت انگلستانیِ اسکنتا که تولید کننده پهپاد است و اضافه شدن شرکت‌های سامسونگ و اریکسون و نوکیا به پروژه این شرکت، مشخص شد برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای اشغال و الصاقِ سرزمین‌های مجازی دیگر به خود، وارد مرحله اجرا شده است.
البته بر اساس اسناد منتشرشده توسط ادوارد اسنودن، فیسبوک از اواسطِ سال ۲۰۰۹، یعنی نزدیک به پنج سال پیش، سرورها و اطلاعات کاربرانِ خود را به طور کامل در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داده است؛ در نتیجه می‌توان یکی دیگر از اهدافِ توسعه این نرم‌افزارها را تسلط بر محتوای گوشی‌های تلفن همراهِ کاربرانِ این نرم‌افزارها و سوءاستفاده از آنها به عنوان جاسوس‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست، زیرا بر اساس همین اسناد، رژیم صهیونیستی نیز یک کپی از تمام اطلاعات مبادله شده در این شبکه‌ها را دریافت می‌کند. اینجاست که مشخص می‌شود چرا این شرکت‌ها هرگز ایرانیان را تحریم نکردند و در اوج تحریمهای به اصطلاح فلج‌کننده، خدمات رایگان خود را در ایران متوقف نکردند!

منظور شما از «سرزمین مجازی» دقیقاً چیست؟

– ببینید! مؤسسات معتبر غربی به این مسأله اذعان دارند که «در کنار سایر میدانهایِ سنتیِ نبرد مثل زمین، هوا، دریا و فضا، باید فضای مجازی را پنجمین میدان نبرد دانست». در نتیجه از آنجا که حفظ «فضای مجازی» مانند «فضای واقعی» مصداق حفاظت از تمامیت ارضی است و در اصل سوم قانون اساسی نیز آمده است، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است» از «استقلال و تمامیت ارضی» کشور حفاظت کند؛ پس عضویت اعضای دولت در سازمان‌های اجتماعی کشور دشمن، با این اصل قانون اساسی تناقض دارد. همچنین این عمل با بندهای دیگر اصل سوم قانون اساسی از جمله «مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی» که در این شبکه‌های اجتماعی به وفور یافت می‌شود، «طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب» با توجه به صهیونیست بودن مدیران و آمریکایی بودن این شبکه‌ها، از وظایف دولت محترم است و این انتظار می‌رود در اولین فرصت جلوی این تخلف از قانون اساسی گرفته شود.
از طرفی ما اکنون با آمریکا و رژیم صهیونیستی در شرایط جنگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قرار داریم و رویارویی این کشورها با جمهوری اسلامی ایران و تجاوز به مرزهای مجازی ما کاملاً روشن است و از طرف دیگر، اشخاص حقوقی، تابعیت مملکتی را دارند که اقامتگاه آن‌ها در آن مملکت است، پس تابعیت شرکت‌هایی مانند فیسبوک و نرم‌افزارهای زیرمجموعه‌اش، به تبع اقامتگاه آن‌ها، ایالات‌متحده آمریکا تعیین می‌شود و وقتی فردی قصد عضویت در این پایگاه‌های اینترنتی را دارد، جبراً باید قوانین اقامتگاه قانونی آن‌ها، یعنی در این مورد قوانین ایالات‌متحده آمریکا را بپذیرد و از آن تبعیت کند. در نتیجه به نوعی اعضای این شبکه‌ها مانند پناهندگان فیزیکی، شرایط اقامت قانونی در کشور دشمن را پذیرفته‌اند.

چرا تاکنون اینستاگرام و واتس اَپ به طور کامل فیلتر نشده‌اند؟

– علتِ کندیِ دولتمردان در رویارویی با این تهدیدها را باید به صورت جدی از خود آن‌ها پیگیری کرد، زیرا فیلتر شدنِ سریعِ این پایگاه‌ها می‌تواند به صیانت از حقوق شهروندان ایرانی کمک کند.
برخورد جمهوری اسلامی به عنوان یک کشورِ مستقل، انقلابی و اسلامی و همچنین به عنوان رئیسِ جنبش عدم تعهد در رویارویی با این تغییرِ آرایشِ نظامی و امنیتی دشمن چه باید باشد؟
– بی گمان وقتی ایادی شیطان بزرگ به شخصی‌ترین بخشِ حریمِ خصوصیِ کاربران وارد شدند و امنیتِ روانی و اخلاقیِ جامعه را برهم زدند و مرزهای اعتقادی مردم ما را از میان بردند و باعث از هم گسیختگیِ نظام خانواده و انحرافِ آینده‌سازان ایرانِ اسلامی شدند و فرهنگ اصیل اسلامی-ایرانی ما را مورد هجمه و دستبرد قرار دادند، مسؤولان ما تنها با فیلتر کردنِ محدود و یک خط در میان وظیفه خود را انجام نداده‌اند. فیلترینگ، تنها سرعتِ ادامه پیشرفتِ دشمن را کمتر می‌کند و مسؤولان دولتی مأموریتشان تنها دل‌خوش کردن خانواده‌ها به توفیقات فیلترینگ نیست و بهتر است برای پاسخ به نیازهای جامعه تدبیر کنند. البته وقتی درد بیشتر می‌شود که همین فیلترینگ محدود هم اعمال نشود یا نرم‌افزارهایی مانند اینستاگرام که سال گذشته فیلتر بود، رفع فیلتر شود و حتی علامت هشداردهنده بر ورودی منطقه تیر و میدان مینِ دشمن برداشته شود. نباید فقط به فیلتر کردن آن‌ها بسنده کرد، بلکه ابزارهای جایگزین کنونی هم باید تقویت و رفع اشکال شده و به فعالسازیِ بخش خصوصی با هدف حمایت از تولید ملی و کارآفرینی، کمک کند. این کوچک‌ترین انتظار خانواده‌ها و مردم عزیز ایران از دولتمردان است.

آیا بستن صفحات و تصاویرِ مغایر با قانون و اخلاق در اینستاگرام و واتس اَپ ممکن است؟

– نرم‌افزارهای تلفن همراه عموماً و به طور خاص این دو نرم‌افزار، یو آر ال محور نیستند؛ یعنی بسته‌های محتوایی و تصاویر بارگذاری شده بر روی آن‌ها دارای نشانی اینترنتی مستقیم نیست، بلکه از طریق آی پی و اغلب به صورت رمز شده منتشر می‌شود. در نتیجه در حال حاضر میلیون‌ها تصویر مستهجن و پورنوگرافی در اینستاگرام منتشرشده که حتی یکی از این تصاویر را نمی‌توان به صورت مجزا فیلتر کرد که البته این موضوع در ارتباط با فعالیت‌های جاسوسی و خلاف عفت و اخلاق عمومی در واتس اَپ هم صدق می‌کند. بر اساس آمارهای منتشرشده در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون نوجوان زیر ۱۸ سال در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند که همه این افراد در معرض آسیب‌های جدی ناشی از این هرج و مرج بی‌سابقه در اینترنت هستند و خانواده‌ها نیز با تصور اینکه دولت در اجرای وظایف قانونی خود که در بند یک اصل سوم قانون اساسی بر آن تاکید شده، با هدف ایجاد «محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی»، اینترنت را کنترل می‌کند، فرزندانشان را در این فضای دهشتناک تنها می‌گذارند، غافل از اینکه حتی یک تصویر بند انگشتی هم در این نرم‌افزارهای تلفن همراه قابل فیلتر کردن نیست! گمان می‌کنم بر کسی میزان غیرقابل انکار فساد و فحشا و محتوای مجرمانه در اینستاگرام پوشیده نباشد و هر کس تنها چند دقیقه وقت بگذارد، پس از نصب نرم‌افزار اینستاگرام بر روی تلفن همراه خود با تعداد بسیار زیادی از این‌گونه تصاویر شرم‌آور روبه‌رو خواهد شد.

آیا فعالیت نیروهای ارزشی در این پایگاه‌های آمریکایی منطقی است؟

– بی گمان ورود و فعالیت افراد بدون آموزش و مأموریتِ مشخص به سرزمینِ مجازیِ دشمن، نادرست است و تنها باعث می‌شود ساده اندیشان، مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرند و البته تصور اینکه رژیم اشغالگر قدس توان فنی خود را در اختیار مسلمانان و دشمنان درجه یکش قرار می‌دهد تا محتوایی خلاف ارزش‌ها و امنیت صهیونیست‌ها منتشر کنند، آن‌قدر مضحک است که نیازی به توضیح ندارد. فیسبوک پس از خرید یک میلیارد دلاری اینستاگرام اعلام کرد این شرکت زیان ده است. خوب است از خودمان بپرسیم چرا یک کمپانی آمریکایی که ارزش سهامش در حال کاهش و رو به سقوط است و باید پاسخگوی انبوهِ سهامدارانش باشد، چنین مبلغ هنگفتی را برای خرید یک نرم‌افزار زیان ده هزینه می‌کند؟

عده‌ای می‌گویند نرم‌افزارهای تلفن همراه قابل مسدودسازی نیست، آیا این ادعا را تأیید می‌کنید؟

– بی تردید این ادعا صحیح نیست و از نظر فنی امکان این وجود دارد که هر پروتکلی را روی گیت وی یا در سطوح دیگر دسترسی مسدود کنند یا نشانی عددی سرورهایِ پشتیبانِ نرم‌افزارِ متجاوز به حریم خصوصی کاربران، مسدود شود.

آیا با وجود فیلترشکن‌ها، فیلتر کردن این نرم‌افزارها می‌تواند کارساز باشد؟

– نخست اینکه اگر کاربرانِ خاطی بدانند با استفاده از فیلترشکن چه میزان از پول آن‌ها و سرمایه‌های ملی به هدر می‌رود و تا چه اندازه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، به نحوی که حتی به تولیدکننده فیلترشکن اجازه می‌دهند به تمام رایانه آن‌ها دسترسی داشته باشد و با استفاده از رایانه آن‌ها جرایم مختلفی را انجام دهد، هرگز به سراغ فیلترشکن‌ها نمی‌روند؛ این البته وظیفه اصحاب رسانه است تا هشدارهای لازم را به شهروندان بدهند.
دوم اینکه دولت موظف است ابتدا مناطق خطرناک را با علایم هشداردهنده به کاربران نشان دهد و تا حد ممکن از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری کند، در نتیجه نمی‌توان پذیرفت که چون ممکن است فرد یا افرادی از چراغ قرمز رد شوند، پس چراغ‌های قرمز را جمع کنیم!
سوم اینکه دولت می‌تواند و باید جلویِ فیلترشکن‌ها را بگیرد تا از وارد آمدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به شهروندان جلوگیری شود. چهارم اینکه فیلترینگِ موجود با تمام ضعف‌هایی که دارد تا حدودی جلو دسترسی افراد آسیب‌پذیر به این نرم‌افزارها را می‌گیرد، به شکلی که در بیشترِ موارد بیش از ۹۰ درصد کاربران یک تارنما پس از فیلتر شدنِ آن ریزش پیدا می‌کنند.

لطفاً چند نمونه از شبکه‌های اجتماعی عکس محور ایرانی را هم نام ببرید.

– بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از ۷۰۰ شبکه اجتماعی در ایران وجود دارد که در مدارس و مناطق مختلف کشور فعال‌اند؛ اما لنزور و نگارخانه ایرانی دو نمونه موفقِ ایرانی با کارکرد مشابه اینستاگرام هستند که می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای نمونه آمریکایی باشند. البته نمونه‌های جایگزینِ دیگر هم وجود دارد که باید تقویت شوند

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه