تجربه تاریخ معاصر در توسعه اصالت فرهنگی

هرگاه جریانی با استبداد حاکمان و استعمار بیگانگان همراه شد و اصالت فرهنگی خود را نادیده گرفت و فرهنگ غیر را ترجیح داد ، در محور خیانت تعریف می شود.

تجربه تاریخ معاصر در توسعه اصالت فرهنگی

ما جهت آنکه بتوانیم وضعیت فرهنگی امروزمان را تحلیل کنیم و چشم انداز مثبتی برای آینده ترسیم نماییم، نیازمند یک پیش زمینه هستیم . تاریخ معاصر ایران ( از دوره صفوییه تاکنون ) بنا به دلایل ذیل پیش زمینه مناسبی است:

 

۱. استحکام حکومت قدرتمند و مستقل صفوی که موجب یکپارچگی کشور و رسمی شدن مذهب تشیع شد و پیشرفت های زیادی را در حوزه فقه و حقوق ، هنر و معماری ، اقتصاد و… حاصل کرد.

 

۲. بی ثباتی دوره ای افشاریه و تضعیف تعمدی شیعه

 

۳. تحولات سریع دوران قاجار : از دست دادن بسیاری از اراضی کشور ، اصلاحات در سیستم نظامی، حضور ضد فرهنگی جریان تجدد ، به وجود آمدن حادثه مشروطه ، تضعیف پایگاه روحانیت و شهادت برخی از چهره های شاخص آن .

 

۴. روی کار آمدن دیکتاتوری نوین پهلوی و مخالفت با شعائر مذهبی به مانند: تعزیه خوانی ، مجالس عزاداری سید الشهدا (ع) ، کشف حجاب و… و خیزش منفی فرهنگی و فرو رفتگی در مسیر باستان گرایی و غرب گرایی

 

۵. جنین ناقص الخلقه جبهه ملی و ماجرای ملی شدن صنعت نفت

 

۶. خیزش مردمی به سمت حرکت هویت زا فرهنگی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی گشت .

ملاک تجربه تاریخ معاصر

تاریخ معاصر را باید از دو محور بررسی نمود : اول ” خیانت ” و دوم ” خدمت “

اما سوال اینجاست که چطور باید خدمت و خیانت را شناخت ؟

هرگاه جریانی با استبداد حاکمان و استعمار بیگانگان همراه شد و اصالت فرهنگی خود را نادیده گرفت و فرهنگ غیر را ترجیح داد ، در محور خیانت تعریف می شود . نمونه بارز این گروه تجدد گرایان غرب دیده بودند که مشروطه سکولار را به راه انداختند و فرنگی مآبی را تبلیغ و وجهه دین را تخریب و پس از زوال قاجار دیکتاتوری نوین رضا شاهی را علم نمودند .

 

از سویی دیگر گروهی بودند که هم استبداد را نپذیرفتند و هم استعمار را رد کردند و فرهنگ غنی خود را اولویت حرکت جامعه دانستد ، این طیف محور خدمت در تاریخ معاصر هستند. مثال مشخص این محور تدین گرایان مبارز می باشند که معتقد به مشروطه مشروعه بودند، در خفقان رضا شاهی ایستادند و بعدها جرقه انقلاب اسلامی را زدند . روحانیت شیعه رهبریت این جریان را بر عهده دارند .

نتیجه آنکه اصالت فرهنگی ما در پی رد فرهنگ مدرن غربی و رد حامیان این تفکر و رفتن به سوی تبلیغ و ترویج هویت شیعی و گام بر داشتن جهت تحقق تمدن جدید اسلامی است .  

نویسنده: اسحاق اثری

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
قدسیان
احسنت ب آقا اسحاق خدا خیرت بده اخوی
حلقه كمان در پاسخ به قدسیان
بوشو بابا
حلقه كمان در پاسخ به حلقه كمان
برو از مهدي كريم پور سوال كن
در حاشیه