این علائم یعنی گرمازدگی

در فصل گرما ، گرمازدگی یک موضوع رایج و شایع است که اتفاقا باید آن را جدی بگیرید. اگر می خواهید علائم گرمازدگی را بدانید این مطلب را بخوانید.

این علائم یعنی گرمازدگی

به گزارش هشت دی، گرمازدگی یعنی چه؟

به گزارش سایت الودکتر، گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن ، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از کار می افتد.درحالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را تخریب کند.

 

علائم گرمازدگی را بشناسید

استرس گرمایی با علائمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد مشخص می شود.

۲. مرحله خستگی گرمایی

این مرحله با عرق کردن شدید، خستگی، قرمز شدن پوست، گرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع مشخص می شود.

 

۳. مرحله گرمازدگی

این مرحله با رنگ پریدگی، عرق شدید، تهوع، استفراغ و اسهال، جوش های ریز گرمازدگی، سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، ضعف، تشنگی شدید، سرگیجه، تکرر ادرار و ادرار تیره رنگ، از دست دادن تمرکز، ادم یا تورم خفیف پا، مچ پا یا انگشتان دست و از دست دادن هوشیاری مشخص می شود.

 

۴. مرحله سکته گرمایی

اگر گرمازدگی درمان نشود می تواند عوارض خطرناکی را به ویژه در نوزادان و کودکان و افراد بالای ۶۵ سال ایجاد کند.

 

این مرحله با ضربان ضعیف، تنفس سریع، کاهش تعریق، پوست داغ و خشک و قرمز، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، تاری دید، تحریک پذیری و یا تغییرات خلقی، عدم هماهنگی و از دست دادن هوشیاری مشخص می شود.

 

سکته گرمایی شدید می تواند باعث نارسایی ارگان های بدن، کما و مرگ شود.

 

وضعیت دیگری که ممکن است با سکته گرمایی شدید رخ دهد، رابدومیلیز یا واپاشی ماهیچه مخطط است، این بیماری باعث تخریب سلول های عضلانی اسکلتی و ورود محتویات آن ها از جمله میوگلوبین به خون شده که موجب نارسایی کلیوی می شود.

 

علائم اصلی گرمازدگی

گیجی

ادرار تیره که نشانه ای از کم آبی بدن است

سر گیجه

غش کردن

خستگی

سردرد

گرفتگی عضله

تهوع

رنگ پریدگی

تعریق شدید

ضربان قلب سریع

 

 

این افراد بیشتر مراقب گرمازدگی باشند

افرادی که در محیط های بسیار گرم کار می کنند یا افرادی که به مدت طولانی در معرض هوای گرم قرار می گیرند، در معرض خطر گرمازدگی هستند؛

 

کارگران ساختمانی، کشاورزان، جنگلداران، کارکنان پارک و باغ وحش، آتش نشانان و افرادی که در کوره های بزرگ و یا در فضا های بسته که کمبود هوا در آنجا وجود دارد، کار می کنند.

 

ورزشکاران رشته های دو ماراتن، فوتبال، فوتبال آمریکایی، راگبی، کریکت، پیاده روی و دوچرخه سواری.

 

برخی از دارو هایی که برای بیماری های قلبی و فشار خون بالا استفاده می شود مانند دیورتیک ها می توانند توانایی بدن برای خنک شدن از طریق عرق را کاهش داده و خطر گرمازدگی را افزایش دهند.

 

کودکانی که خارج از منزل در هوای گرم بازی می کنند و زمانی برای استراحت و هیدراته شدن بدن ندارند.

 

سالمندان و افراد پیری که در خانه های بدون تهویه مناسب زندگی می کنند هم در معرض خطر گرمازدگی هستند.

 

از گرمازدگی نوزادان چه می دانید؟

به طور کلی باید گفت که کودکان  و نوزادان قدرت بدنی کمتری نسبت به هوای بسیار گرم دارند و ممکن است در فصل گرما با کاهش آب بدن مواجه شوند. به طور معمول، آب و املاح بدن در گرمای زیاد بیشتر از بین رفته و نوزادان هم از این مورد مستثنی نیستند. چنانچه  آب تبخیر شده،  مجددا وارد بدن نوزاد  نشود، مشکلات و خطرات زیادی برای نوزاد ایجاد شده و حتی ممکن است سبب تشنج و یا تهدید کننده زندگی نوزاد باشد. به همین دلیل، با تغذیه نوزادان با شیر مادر، دوری از گرما و نوشیدن مایعات  و انواع میوه ها در کودکان بالای یک سال، می توانید از بروز گرمازدگی در کودکان جلوگیری کنید. علاوه بر این، شما می توانید با کم کردن لباس نوزاد در فصل گرما و تنظیم حرارت بدن او، مانع ازگرمازدگی نوزاد شوید. به خاطر داشته باشید که نوزادان نسبت به بزرگسالان به گرمای زیاد بسیار حساس بوده و باید مراقبت بیشتری از آن ها به عمل آید.

منبع: شهر خبر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه